Lipo in Serie laden met verloopje

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door tomdfireman, 26 apr 2011.

1. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Hallo,

Ik heb 2 precies dezelfde lipo accu`s van 5200mAh die altijd in serie gebruikt worden. Nu heb ik begrepen dat die dan ook in serie geladen moeten worden.

Is het zo dat als ik dit verloopje koop, en daar het eerste draadje van het 2e pack afknip, dat dit dan ook werkt?? Of moet ik echt iets zelf gaan solderen?

Overigens heb ik een Turnigy accucel 6 50W lader, kan ik hier voldoende vermogen mee leveren? (elektro heb ik nooit zo goed opgelet :oops: )

Graag jullie reactie

Groet
    Tom

2. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Als je eerst eens verteld wat voor accu's het precies zijn ? hoeveel cellen ?

En hoe gebruik je de accu's ? als 2s2p of als 4s ?

Als je 2x 2 cellen accu's hebt en je gebruikt ze als 4s accu samen, kun je dit kabeltje kopen en hoef je er NIKS aan te doen.

3. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Bedankt voor je snelle reactie

Het betreffen 2s 5200 mAh hard case lipo`s van Turnigy. Ze hebben beiden 5.5mm castle goud pluggen zodat ik de min van de ene accu, kan aansluiten op de plus van de andere accu. Daarna sluit ik de plus en min aan op de regelaar.

4. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    ja mooi! zo kun je ze laden, en om ze te kunnen balanceren moet je dus nog dat kabeltje wat je in je eerste post aangaf op je balanceerstekkers zetten.

5. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Is dezelfde situatie als waar jij in zit. Weer niet waarom.

Als je bij 1 accu de plus op de min van de andere accu aansluit en dan de overgebleven plus en min op de laadkabel zet. En dan op de balanceerstekkers dat verloopje zet en deze aansluit op de balanceerkabel.

Dan kun je deze 2 accu's laden en balanceren als: 4S 5200mah.

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je lader heeft een maximum vermogen van 50 Watt. Vier Li-Po cellen hebben een maximale spanning van 16,8 Volt. Bij een vermogen van 50 Watt is de maximale laadstroom dan 50 : 16.8 = 3 Ampere. In de praktijk zou dat nog wat lager kunnen uitvallen.

Je gaat met je lader dus niet veel tijdwinst behalen t.o.v. apart laden. Als je je Li-Po's met een hogere stroom wilt laden, dan heb je een betere lader nodig. Eentje met een hoger vermogen.

Wat dat opletten bij elektrotechniek betreft, zo zie je maar dat die "saaie" lesstof achteraf toch van pas kan komen!

Laatst bewerkt: 26 apr 2011
  8. mopar

mopar

Lid geworden:
    6 jun 2007
    werkt perfect, heb het ook maar 2 x 2200mAh 2s die ik nu als één 4s in serie laad, voor mij levert het wel tijdswinst doch met zwaardere lipo's zal met deze lader niet sneller gaan

Laatst bewerkt: 26 apr 2011
  9. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dat kan kloppen. Vier 2200 mAh Li-Po's laden met 1 C vraagt een vermogen van 37 Watt.

10. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Bedankt voor de vele reacties! Mooi om te weten dat het zo gemakkelijk is om 2 lipo`s in serie op te laden.

Nu nog een ander vraagje, ik laad momenteel één 5200mAh 2s Turnigy lipo op, maar het lijkt eeuwen te duren. Hij was eerst 7.60v, en moet naar 8.4v toegaan. Hij is inmiddels anderhalf uur bezig, en is op 7.93v. Schiet niet echt op dus.. Ik laad trouwens met 2A in de charge stand. (dus niet balanceren)

Mijn voeding(waar het volgens mij aan ligt) is volgens de Turnigy accucel 6, 13.70v input. Op de voeding staat 4A.

Komt dit nou door de voeding?? En hoeveel raden jullie aan qua voltage/Amperage?

11. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    er zit 5200mah in je accu dus laden met 1C = 5,2A laden. Zo balanceer je ze en laad je normaal. Fastcharge kan op 2C dus op 10,4A. zo kun je sneller laden.

Waarschijnlijk heeft dit toch geen nut voor jouw omdat je maar met een 4A voeding zit, en je lader maar 50w geeft.

12. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Ahaa.. vandaar dat het zo langzaam gaat. Hij kan niet eens 1C leveren.

Wat denken jullie ervan als ik een computer voeding ombouw?? Die schijnen wel 12V/10A te kunnen leveren.

13. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Jouw voeding is veel te klein , 10A voeding moet je hebben . (5A hoger als max. van de lader)

En de lader hat ik ook met meer watt genomen .
    50 watt is niet veel , en je kan niet eens met 1C laden .

Wat denk je hoelang het gaat duren als je er 2 gelijk aan gaat hangen.:D

Mvg Johan

14. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Pas wel op met het aansluiten van de Li-Po's op het verloopkabeltje voor de balancer. Als je een Li-Po aansluit op het verkeerde balancerkabeltje, dan maak je een geweldige kortsluiting met verbrande kabels tot gevolg.

15. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Oke, bedankt voor de waarschuwing. Maar wat is het "verkeerde" balancerkabeltje? Het is toch gewoon een 2x3s naar 6s balancerkabeltje aansluiting??

maakt het uit welke lipo, op welke aansluiting gaat??

16. mautje

mautje

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    3010+server voeding

Je kunt ook een ESP 114 voeding kopen voor weinig op eBay. Dan heb je 55A bij 12V. Ik heb er zelfs twee in serie gebouwd want dan krijg je 24V bij 55A en dat heb je nodig met de zwaardere laders. Om ze in serie te kunnen zetten heb je trouwens wel echt verstand van electronica/electriciteit nodig. Als je dat hebt dan kun je hier terugvinden hoe dat werkt:

Getting a Compaq HP DL580 Proliant Server Power Supply to Work - RC Groups

Ik was voor 2 voedingen inclusief transport 60 euro kwijt. Dat geeft een voeding van 1320Watt! Ik heb dat gecombineerd met een iCharger 3010 en kan zo een Hyperion lipo van 6s5000 in een minuut of 7 opladen met 30A! Nogmaals, voor dit soort geintjes heb je wel enig verstand nodig van electriciteit, overgangsweerstanden, etc.....

17. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Ja! Anders creeer je vuurwerk.

De Li-Po die met de plus van de lader is verbonden moet ook worden verbonden met de balanceraansluiting die aan de plus zit. Hetzelfde geldt voor de Li-Po die met de min van de lader is verbonden. Die moet worden aangesloten aan het balancerkabeltje dat aan de min zit.

Doe je dat niet, dan verbindt je de plus en de min van de Li-Po via de balanceraansluitingen en dat is meteen een flinke kortsluiting.

18. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Super bedankt dat je dat even gezegd hebt! Heeft me (mogelijk) een hoop geld gescheeld!

Ik heb inmiddels het kabeltje binnen, en inderdaad, de 4s kant heeft 5 "gaatjes". In het middelste gaatje komen een + en een - draadje binnen. Ik moet dus de kant met het rode draadje, verbinden met de + lipo, en het zwarte draadje verbinden met de - lipo als ik het goed begrijp.

Laatst bewerkt: 27 apr 2011
  19. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Plaats even een foto van het verloopsnoerje.

20. tomdfireman

tomdfireman

Lid geworden:
    29 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 27 apr 2011

Deel Deze Pagina