Volgens het manual moet er op de Jetcat een 6 cellen NC, vertaald naar 2013 is dat 2S. Zou een 3S ook gaan of komt er dan rook uit de ECU? . Ik zie nu dat nieuwere motoren naar 3S gaan
Richard, Ligt eraan welke versie ecu je hebt. V6.0 en lager werkt op 7,2v. En regelt terug naar 6v. Een 3S lipo levert volledig geladen al gauw ruim 12v dus ik zeg gevoelsmatig niet doen. De V10 Ecu's werken wel op 3S schijnbaar. Nog wat gegoogeled voor je; http://www.jetforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=64
Bij de V10 wordt vanuit Jetcat een 3s LI-FE (9,9V) meegeleverd. Geen LI-PO. Die gaat volledig geladen ruim over de 12V
@micha: thx, weten we dat ook weer! @koenvlieg: dat is een goeie, 6,6v LiFe... Hij regelt terug naar zes en 6,6 is lager dan 7,2v.... Theoretisch zou t geen kwaad moeten kunnen, maar zou het niet zeker weten. Kwam al googelend wel dit tegen op rc-universe; blijkbaar kun je je (V5,V6) ECU laten modificeren naar LiFe. http://www.rcuniverse.com/forum/rc-jets-120/11529332-battery-jetcat-ecu.html Ben wel nieuwsgierig eigenlijk. Ik ga gewoon Udo eens mailen.
@Melvin, Ik heb mijn JetCat V5.0 Ecu tegenwoordig op een 2 cell 3300 Mah Lipo. Alles is aangesloten en functioneert wel, echter heb ik de turbine nog niet daadwerkelijk opgestart. Gr Danny
Hey danny! Dat werkt gewoon. Ik had op de V5 ook een 3000mah 2s LiPo. Inmiddels heeft de ECU een upgrade naar V6 gehad en draait nogsteeds op dezelfde LiPo. PS: die upgrade door Jetcat is gratis, nogsteeds niet gedaan Danny? Scheelt mij een kilo thrust! T is nu winter!
Kijk, wat een ogenschijnlijk simpele vraag nu toch allemaal losmaakt... Ik vlieg nog met versie 5 op een jetcat P160, misschien ook maar ff naar JetCAt voor een 3S update en betere firmware? De ECU is er overigens twee jaar geleden ook al geweest n.a.v. een paar engine failures, maar nog steeds niet met die nieuwe spullen gedraaid in de MB... Staat op dit moment in de operatiekamer, alles ligt eruit en wordt opnieuw ingericht, à la Tuono.... Die bak moet nu komend jaar eindelijk (veel) gaan vliegen! Zonde anders.... Heb gelukkig nu al redelijk wat gevlogen met de Tuono, voel me nog steeds groeien en de zenuwen kwijtraken!
Dat is nou het leuke van een forum vindt ik, kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd wanneer je het deelt! Als je nog tijd genoeg hebt zou ik het zeker doen Richard, ze hebben alleen de turbine en ECU van je nodig, het kost je de verzendkosten op en neer natuurlijk. Voor de rest niks. Je krijgt dan een nieuwe ECU (ander s/n) en een nieuw frontboard. En de mail naar Udo is er al uit mbt tot de LiFe upgrade, dinsdag zijn ze weer aanwezig dus dan zal ik wel wat horen, ik post het dan hier uiteraard! Gaaf dat de MB weer gaat vliegen!
Ik heb gelukkig de doos nog liggen en toevallig heb ik een nieuwe jetpijp besteld bij Turbodidi, de wordt wat langer (en ook dikker) zodat ik de motor iets verder naar voren kan doen. Er ik heb gevraagd of er meteen smokepijpjes ingebouwd kunnen worden, dat schijnt te kunnen als ik de site lees. Mja, voorlopig ligt heel Duitsland op zijn gat als ik zo merk, alleen Jetzubehör (Jetzubehoer leest zo vreemd...) heeft een bestelling afgestuurd.... Dus een kilootje meer stuwdruk is geen probleem! En de "oude" jetpijp ga ik verkopen, kist heeft slechts een tiental vluchten er op zitten, is nog zowat als nieuw...
Die xtra kilo stuwdruk is idd mooi meegenomen, maar 12kg is al veel te veel volgens Bruno. Dus mijn P120 blijft voorlopig zitten waar die zit, in de viper Hoeveel vluchten zou je kunnen maken met die 2s 3300mah lipo? Met de 1250mah nicad kon ik op een goede dag 3 vluchten maken voordat ik weer moest laden. Gr Danny
Nu heb ik hier nog een P60 met een V5 Ecu die aan onderhoud toe is. Jouw aanbeveling is dus alles naar Jetcat te sturen?
Heb even gekeken voor je in mn andere draadje, dit is bij mij de stand van zaken, denk dat een vlucht of zes haalbaar moet zijn. Accu verbruik na drie vluchten van 6 min: ECU Lipo: 557Mah (3000 Mah capaciteit) @Micha & Richard; Ik zou het zeker doen, zoals gezegd gaf het mij een kilo meer stuw. Weet natuurlijk niet wat het met een P-60 of, zoals bij Richard, een P-160 doet maar kwaad kan het nooit. Ik zou wel eerst even mailen met Udo van Jetcat om zeker te weten dat het kan, van mij is het immers al weer bijna 2 jaar terug dat ik hem heb opgestuurd. udo.toepfer@cat-ing.de
Hier de mail-wisseling met Jetcat, duidelijk antwoord; Hello Udo, First of all, all the best wishes for 2014! I have a question, Is it true that you can have your ECU (V6 and lower) modified by Jetcat for use with a 3S LiFe? And can you use a 6,6V 2S Life on a unmodified V6 ECU? Since it uses a 7,2V Lipo but the ecu lowers the voltage to 6v anyway? Just a question due to a discussion on the forums in the netherlands. I Hope to hear from you, will post your answer on the forum. Regards, Melvin ANTWOORD; Hello Melvin, A Happy new year to you, too! we don’t recommend to convert the ECU V6 to 12V (for 3S LiFePo use )because it’s not developed for. The components aren’t designed for the high voltage and a damage can’t be excluded. The voltage of a 2S Life is to less so you can use only a 6cell NIxx or a 2S LiPo battery. Kind regards Udo
Melv, bedankt voor de moeite. Ik heb ff gekeken en mijn P160 heeft al wel een V6 versie. Maar gewoon op 2S dus.
Graag gedaan, kleine moeite. Was zelf ook nieuwsgierig! @Micha; mocht je nog een antwoord van Jetcat krijgen of ervaringen na je update hebt dan hoor ik het graag!
In dit kader twee leerzame teksten over de invloed van spanning op levensduur van een regelaar, motor, technische componenten in het algemeen, de voordelen van meer reserve. Lucien Miller (Scorpion USA) over derating/overdimensioneren van motoren, accu's, regelaars en elektronica in het algemeen, een goede gewoonte/praktijk. Te beginnen bij ... Then there is the 80% rule (of thumb) ... en verder Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 928 - RCG en hier ook About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else: Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG