Hallo, Voor een wetenschapsproject bouwen we een auto die onrechtstreeks rijdt op zonne-energie. We zouden een relatief kleine 3s lipo gebruiken van rond 1000mah met een zeer hoge C-rating. Het zonnepaneel dat we gebruiken geeft een maximaal voltage van 7.5v met 1A stroom. Welke omvormer raden jullie aan om vanaf 5 volt naar een redelijke laadspanning voor een 3s te gaan? (12 volt is al goed, 12.5 is ideaal)
De vermogensverhouding accu/zonnepaneel is niet best. Een 3S lipo 1000mAh 45C levert zomaar even max. 450Watt. Als je dat vermogen constant benut (Wat je natuurlijk niet doet, maar goed, ik moet ergens vanuit gaan), gaat het zonnepaneeltje je range met een dikke 2% verlengen. Dat zet dus geen zoden aan de dijk Ik denk dat je de onderdelen beter op elkaar kan afstemmen. Die auto doet het ook prima op een ouderwetse dikke 5 cellen niMH accu. De max. laadspanning van dat cellen pakket is 7,5V. Kortstondig overladen met gering vermogen is voor NiMH geen probleem. (Voor LiPo wel!) Hou het simpel, des te minder kan er fout gaan.
Het gaat om onrechtstreeks gebruik. Het zonnepaneel moet de batterij gewoon opladen. Het gaat om een 15m drag race. Er wordt dus gedurende een paar seconden ~450watt geleverd. Opladen mag desnoods een uur duren.
Aangezien ik de opleiding elektrotechniek 'elektronica' volg heb ik geleerd dat omvormen van laag naar hoog voltage een afname geeft in stroomsterkte (ampere) Vaak 10% afname Van 1 A is dit 100 mA. Waarom neem je geen 2c lipo, dan ben je veel dichter bij kwa opladen.
Zo'n wagen gaat max 50km/h? Dus 15m drag race is ongeveer 1 sec. En 1 sec. 45A bij 10V betekend 0,0125Ah bijladen. Bij omvormen naar 10V (+10% extra verlies volgens Jeffrey) hou je dus zo'n 0,6A over. Je lipo is dan binnen 2 minuten weer vol geladen. Maar hoe nuttig is dat, als je lipo na 1 dragrace nog 99% van zijn capaciteit over heeft? Leg nu eerst eens goed uit wat de bedoeling is. Wat zijn de exacte spelregels? Prachtig trouwens, dat Vlaamse onrechtstreeks. Die kende ik nog niet. Wij gebruiken hiervoor "indirect", denk ik.
Zoals prop-er zegt is die zogenaamde omvorm-verlies niet van belang, Bijna te verwaarlozen. Wil je alleen op het zonnepaneel rijden, zul je dus meer panelen(stroomsterkte vergroten) of minder voltage gebruiken.
Waarom niet het paneel herbedraden? Een zonnepaneel bestaat uit losse photo-voltaische cellen, die in serie en parallel gezet worden. Waarom herbedraad je de cellen niet zodanig dat ze 15V 0.5A doen, een ideale basis om 12.6V te gaan laden. Gerben
Als je wilt dragracen is de discharge C-rate van belang. De gedachte die de ts heeft is dus op zich niet zo vreemd. Je moet dus eerst weten welke hoeveelheden je nodig hebt. Volts en ampère. Als je een klein motortje gebruikt kun je ook een kleine accu gebruiken. Een hoge discharge C-rate in een kleine lipo kan erg goed werken. Je kunt met de juiste bouw makkelijk 50km halen op 1 cel. Er wordt immers ook met pan cars op 1 cel gereden. Als je 1 cel neemt van 3.7 volt kan die nog steeds 3000mah met een discharge C-rate van 90 hebben. Dat is dan nog steeds een burst van 3x90=270amp voor 5sec bij 3, 7 volt. Die zelfde accu kun je dus makkelijk laden met dat zonnepaneel.
Als omvormer een LM2577 (Texas Instruments) IC gebruiken ... samen met een paar passieve componenten snel een step-up converter te bouwen naar 12V
Als je de spanning ongeveer 1.5X verhoogt met een omvormer dan heb je nog maar 1/1.5=0.66=66% van de stroom over en dan tel ik de verliezen nog niet mee. Een omvormer is on economisch dus niet gebruiken als het niet nodig is en in ieder geval de overzet verhouding zo klein mogelijk houden. Aan de laad tijd worden geen hoge eisen gesteld dus kies een geschikte accu voor de auto en pas de zonne panelen aan op die spanning. In dit geval dus boven 12.5V.
??? 3S lipo is vol 12,6V. Als je daar rechtstreeks een zonnecel op zet met 12,7V of meer weet je zeker dat je een keer een uitgefikte lipo ziet liggen onder een rookpluim. ALTIJD een lader er tussen!!! En die regelt zelf wel dat die 12V naar een goede spanning en dito stroom wordt omgevorrmd. En die lader mag waarschijnlijk ook wel met 15V gevoed worden. Dirk.
Dat klopt. Alleen wat doet die lader als de zon even weg is en de spanning onder de minimum input spanning voor de lader zakt. Een regelaar met de juiste uitgangsspanning doet ongeveer hetzelfde maar valt niet uit zo als een lader.