Hallo Wanneer weet je of je lipo leeg is bij een t rex se? En zeg nou niet "als de motor er mee op houd ''. Of "als de motor vermogen inleverd''. Want dit betekent meestal een crash. Er moeten andere manieren zijn, zoals een liposaver die een paar tiende volt hoger dan normaal gaat branden. Met de vliegtijd opnemen kom je ook niet ver als je alleen maar rondjes vliegt want dan verbruik je ook veel minder vermogen dan met 3D. Hoe kom ik hier achter? Gr Matthijs
Ik heb idd een liposafe lampje erop. als die aangaat (9 volt) moet je echt wel landen. Heb dat getimed en toen wat eronder gaan zitten. Ik vlieg nu op Timer van 9 minuten. Echt 3D kan ik nog niet, maar als ik flink bezig ben (voor mijn doen dus), hard rondjes vliegen en wat flips, dan vlieg ik de 9 minuten vol, heb nog tijd genoeg om te landen, zonder dat de liposafe aan gaat. Dit is toch de veiligste manier volgens mij. Een regelaar met afslag is ook leuk ja . Hop, in de grond... Uuuuh, storing? nee, mijn accu is leeg! hahaha
zoals sietse zegt, kijken hoeveel minuten je kan vliegen voordat je liposave aangaat, en dan van die tijd 80% nemen. zo hou je altijd wat over wat je lipo wel fijn vind.
Heb al een crash gehad door dat mijn batterij leeg was,heb nu een liposaver gekocht maar moet hem nog plaatsen. Bram
Aha er zijn dus blijkbaar wel liposaver's die een paar tiende volt eerder gaan branden dan het minimale voltage en dus voordat de motor er mee kapt. Nu nog de vraag: welk merk? waar te koop? maar vooral,wat is het prijskaartje? Gr matthijs
Aha er zijn dus blijkbaar wel liposaver's die een paar tiende volt eerder gaan branden dan het minimale voltage en dus voordat de motor er mee kapt. Nu nog de vraag: welk merk? waar te koop? maar vooral,wat is het prijskaartje? Gr matthijs
ja, en de lipo afslag van je regelaar uitzetten zodat de motor er niet 'mee kapt' maar alleen het lampje gaat branden als de batterijen leeg zijn (moet je dat wel op tijd zien, anders sloop je je cellen alsnog, en dat gaat weer net aan het hele doel van de liposafe voorbij.)
Zelfde verhaal als met je ontvanger accu lipo. Je vliegt gewoon eerst een paar keer je normale ding, 5 min. Dan laad je de accu op en kijk je hoeveel je ongeveer per minuut verbruikt. Dan reken je uit hoelang je kan vliegen om 80% van de capaciteit te gebruiken. Voorbeeld: 5 minuten vliegen -> 1000mah laden 1 min = 200 mah 2100mah pakkket, daar 80% van -->> 1680 mah (dit mag je eruit ontladen!) 1680 / 200 = ongeveer 8,5 minuut... dus dan houd je 7,5 minuut aan. Je kan ook werken met een liposafe maar als je deze net te laat ziet ontlaadt je de accu tever en dat is zeer slecht. Uiteraard is dit systeem prima voor lipoootjes van 15 euro, maar met lipo's van 60/70 euro zou ik liever het zeker voor het onzekere nemen. Tever ontladen is zeer slecht voor je lipo, een lipo safe is absoluut niet iets wat ik zou aanraden voor op een T-rex 450... een timer werkt gewoon vele malen beter. Zeker omdat "nieuwe" generatie goede lipo's niet zo snel naar 9 volt terugzakken!!! 3v per cell is VEEEEEEL te laag voor die cellen... Bij mijn T-rex 600 vlieg ik 4,5 minuut, dan is de accu ongeveer 80% leeg... maar het laagst bereikte voltage in vlucht is dan 20,2 volt bij een 100 ampere belasting. Dat is bijna 3,4 volt per cell, maar deze komt bij minder belasting direct terug richting de 22,5 volt... als ik zou doorvliegen tot 3v per cell mol ik mijn accu's op zeker! Cheers, Richard
Ik gebruik gewoon de DPR-50 met Temp-Led op mijn trex 450. Heb ingesteld dat het ledje gaat branden bij 10.1v dus heb ik voldoende tijd om te landen.
Die heb ik ook en als ik die dus laat aangaan bij dat voltage zal hij af en toe knipperen in de vlucht omdat ik bij mn T-rex 450 het voltage af en toe op 9,85v heb staan onder volle belasting... Hij zal dus knipperen, maar als ik hem leegvlieg totdat hij in hover 10,1v is, dan zijn mijn accu's veel te leeg... Dit zal de levensduur verkorten. Ik heb op enkele packs nu al dik over de 100 vluchten op mn T-rex 450SE en deze zijn nog (bijna) zo goed als nieuw. Verschil is er wel... maar marginaal. Ik raadt altijd het gebruik van een timer aan. Cheers, Richard
Bij mij komt de spanning belast ook niet onder 10.1 volt. Als ik tijdens het vliegen hem een keer zie knipperen land ik gelijk dus ik wacht niet af tot hij constant brand. Kan zo'n 8 minuten vliegen met mijn flightpower 1800Mah.
Dat is lang, ik vlieg mijn ThunderPower 2100 pro-lites in 5 minuten leeg (1700mah eruit!). Dat is wel met de 13 tands pinion, 100% vol gas curve en constant keihard 3Den... daarom komt bij mij het voltage waarschijnlijk in pieken al vrij snel onder die 10,1v. Mede door mijn vliegstijl is het daarom ook niet handig/raadzaam een lipo safe o.i.d. te gebruiken. Groetjes, Richard
Ik ben nog maar een beginner (heb net mijn eerste CP heli in elkaar gepeuterd), maar kun je niet gewoon je RPM slider terug trekken als de lamp aangaat? Dan kun je met lage RPM rustig binnenkomen mischien?
Ik vlieg met een 11 tands pinion en vlieg alleen maar rustig rond. Max power is bij mij gemiddeld ook maar 180watt met de standaar align motor+regelaar.