Enkele maanden geleden zijn er door het chassis van mijn e-maxx kleine gaatjes ontstaan zijn in twee van de cellen van een turnigy 5000mah 6s pack. Ik heb de lipo toen veilig weggelegd. Vorige week was alles nog normaal en dacht ik zelfs van de lipo eventueel terug te gaan gebruiken, maar ik zie nu net dat een van die twee cellen volledig bol staat (plooien in het aluminium aan de zijkanten staan al volledig naar buiten gespannen!) Hoe kan ik ervoor zorgen dat die lipo NIET ontbrandt?
ik zou hem even goed verpakken (dat hij niet al te veel schokt) dan nog even iets brandwerend er omheen en naar je dichtstbijzijnde chemisch afval dump gaan. Heb ik ook met mijn bolstaande 2S lipo gedaan en ik denk dat als een 6S klapt dat je niet te dichtbij wilt staan
En daarna? Ik ga niet zomaar riskeren van dat ding in de auto te leggen, zelfs met iets brandwerends er rond. Niet alleen voor het vuur, maar die rook is vreselijk...
Die zuren ofzoiets zouden reageren op het zout waardoor deze niet meer actief zou zijn ofzoiets weet het niet tot in de details zelf.
Op 28 februari 2008 door Ernst Grundman geschreven: Op de sites van diverse LiPo fabrikanten kan je de volgens hen beste manier van "vernietiging" vinden. Stap 1. Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen. Stap 2. Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg. Stap 3. Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt. Stap 4. Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien. Het idee hierachter is als volgt: Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren. Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht. Een LiPo accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij. Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.
Ik heb het uiteindelijk op een andere manier gedaan: tuingereedschap genomen en van op veilige afstand op de lipo geklopt (op veilige plaats met voorzorgsmaatregelen) Resultaat: NIETS! Alle cellen open met motregen en er gebeurt niets! De lipo (of wat er nog van overschiet) gaat nu in zout water voor een weekje. Daarna zien we wel.
Euhm je kunt hem niet naar de chemisch afval dump brengen, maar wel met tuingereedschap er op gaan kloppen, beetje raar
jammer? Jammer als er al onherstelbare dingen gedaan zijn. Als van een 6S pakket 2 cellen beschadigd zijn, dat zullen dan de beiden buitensten wel zijn, kun je die er af afhalen (los solderen). Dan hou je een prima 4S pakket over. Als je daar zelf niets mee kunt zijn daar vast wel weer liefhebbers voor. Op die manier heb ik wat 2S en 3S lipo's die eerst 3S resp. 4S waren Een fietslampje is voor een 6S pakket een beetje licht (letterlijk en figuurlijk) en kan niet tegen dat voltage. Een 12 V autolamp komt al meer in de buurt. De bedoeling is om als allereerste de lipo volledig leeg te trekken zodat er geen electrische energie meer in zit. Dan kan hij makkelijk verder verwerkt worden. ZIe het draadje van Ernst. groet, Erik
Wat gebeurt er eigenlijk als je de lipo, met nog spanning er in, in zout water gooit? De kortsluiting die ontstaat lijkt me onderin een emmer water ook niet erg riskant...?
Zout geleid goed. Dus als je deze lipo met spanning in zo een emmertje gooit.. Dan heb je een geizer in de tuin
De derde en de vierde cel waren beschadigd. Het was te riskant om de lijm tussen de cellen te gaan lossnijden en trekken, en de cellen te gaan los solderen aangezien de derde cel VOLLEDIG bol stond. Ik herinner mij dat ik toen ik vorige week het voltage gemeten had en er verschillende cellen aan 2.5-2.6 volt zaten; ook niet echt meer de moeite dus...
Ga jij een lipo die bij de minste extra druk kan opengaan meenemen in je auto??? Ik heb bij wijze van test erop geklopt en erdoor geprikt. Nu weet ik ook weer dat de kans dat deze lipo's in brand vliegen als ze open gaan niet zo groot is, zoals al eerder getoond is. Stel dat je deze rook hebt in je auto: [URL=" - lipo destruction[/URL]
Ja ik ken het wel maar er op gaan slaan had ik al helemaal niet gedaan. Dan was ik op de fiets gesprongen naar de vuilstort
op een steen leggen, een schroevendraaier door kloppen, en ff het spektakel bewonderen... daarna vuilbak. voor "extra" spektakel, nog ff volladen
Het "vernietigen" van oude LiPo's is al vaker besproken. Wanneer jullie HIER even kijken dan vindt je een door veel fabrikanten opgegeven veilige manier om dat te doen.