lipo te ver leeg? hoe te repareren.

k heb een himodel 2200 mah 2S lipo pack. ik heb het nu 5 keer opgeladen en ontladen. De laatste keer dat ik heb gereden heb ik de accu aangesloten laten staan. De schakelaar van de regelaar stond wel uit. Vandaag wilde ik de accu weer opladen. Aan de balancer aangesloten en er kwam geen contact.
Terug aan de regelaar gehangen, ook helemaal niets. Mijn lader herkend ook geen accu (simprop bipower met graupner balancer) als ik het wil gaan laden.

Is het mogelijk dat de accu te ver is leeggetrokken en wat kan ik eventueel doen. Ik heb geen multimeter om te meten of er nog spanning opstaat.

is inderdaad leeggetrokken, heb het ook al eens voorgehad met een van men vliegtuigen, lipos zijn dan voor de schroothoop :P

greets!

Dikke kans dat je 'm weg kunt gooien, of in elk geval een of meerdere cellen weg kunt gooien.

Toch.. voordat je 'm in de prullenbak gooit, kun je proberen 'm kort op te laden met een niet-lipolader, zoals de Unicharger. Lipo laders hebben soms een onderbereik, onder dat voltage beweert de lader dat er geen lipo is. Soms zit dat net boven de grens waar de lipo echt kapot is, en zou de lipo dus nog te redden kunnen zijn.

Succes want het is toch altijd zonde.. zijn dure lipo's..

hezik zei:
Dikke kans dat je 'm weg kunt gooien, of in elk geval een of meerdere cellen weg kunt gooien.

Toch.. voordat je 'm in de prullenbak gooit, kun je proberen 'm kort op te laden met een niet-lipolader, zoals de Unicharger. Lipo laders hebben soms een onderbereik, onder dat voltage beweert de lader dat er geen lipo is. Soms zit dat net boven de grens waar de lipo echt kapot is, en zou de lipo dus nog te redden kunnen zijn.

Succes want het is toch altijd zonde.. zijn dure lipo's..

Let op bij laden met universeel lader :!: , kies een lage laadstroom en zorg dat je de spanning kunt meten. Wanneer de spanning boven de 2,6 volt per cel komt kun je proberen hem met de gewone lader verder te laden. Je bent ze zo wel op een gevaarlijke manier aan het behandelen, dus zorg dat je ze goed in de gaten houdt. Zorg er ook voor dat als het fout gaat het alleen je cellen kost. De cellen liefst in een ovenschaal oid. buiten laden. De kans dat het fout gaat is dan wel niet erg groot maar wel zeker aanwezig :!:

Het valt wel mee hoor Huibert. Inderdaad niet proberen vol te laden met een universeel lader, maar bv. een 10 minuten op 500mA kan geen probleem zijn.

Lipo's worden niet warm of ontploffen niet bij laden, tenzij je ze overlaad (wat bij 10 minuten op 500mA gewoon niet kan) of kortsluit.

Voorzichtigheid kan nooit kwaad, maar in een ovenschaal buiten is een beetje overdreven.

Wel zou ik het per cel bekijken; dus elke cel afzonderlijk meten en dan eerst de minste laden.

Hai Hezik, ik probeer ook niet om het risico te overdrijven Het is vrij klein wanneer je voorzichtig doet. Maar als ik al lees dat er geen multimeter is ga ik liever voor de voorzichtige kant :D

hezik zei:
wat bij 10 minuten op 500mA gewoon niet kan

dus wel.. probleem met leeggetrokken lipo's is dat de capaciteit op is, en dat je dsu heel snel overlaad, maar bij zeer langzaam opladen zou je misschien nog een stuk van je capaciteit kunnen terugkrijgen..
je moet ze echt heel langzaam opladen wil de reanimeertruc werken, liefst met 1/10C of minder

Nee hoor Alexander.. het maakt niet zoveel uit als jij denkt, denk ik :P..

langzamer laden kan nooit kwaad, maar 10 minuten op 500mA is 83mA. Dat is voor een cell van 2200mAh precies 3,78 procent van de capaciteit. Peanuts dus.

Zijn je lipocellen helemaal leeggelopen tot 0V?
Dan is het vermoedelijk afgelopen, daar kunnen ze echt niet tegen :cry:

Met een multimeter kun je heel wat te weten komen, zou er echt een aanschaffen, bij de bekende bouwmarkten al voor zo'n 10 euro te koop :wink:

hezik zei:
Nee hoor Alexander.. het maakt niet zoveel uit als jij denkt, denk ik :P..

langzamer laden kan nooit kwaad, maar 10 minuten op 500mA is 83mA. Dat is voor een cell van 2200mAh precies 3,78 procent van de capaciteit. Peanuts dus.
Hezik,

Alexander heeft het wel bij het juiste eind!
De LiPo accu is hoogstwaarschijnlijk naar de knoppen. De kans dat hij te redden is, is vrijwel 0 maar niet geschoten is altijd mis.
Als de accu kapot is zal de capaciteit vrijwel 0 zijn. Als je toch gaat laden dan zal de accu dus snel "vol" zijn ook al is de capaciteit volgens het opschrift 2200mAh! De KANS dat de accu dan toch "gevaarlijk" gaat worden is er wel degelijk. Goed, die kans is klein, heel klein maar wel duidelijk meer dan 0.
Een ander probleem is dat de MAXIMUM spanning van een LiPo cel 4,215V en daar moet je niet boven komen. Ook hier schuilt een gevaar, als je een multilader gaat gebruiken kan de spanning ongelimiteerd oplopen tot, in sommige gevallen, wel 20V!!! Ook al zijn de cellen waarschijnlijk kapot toch kan je er beter voor zorgen dat de spanning niet te hoog wordt. Denk er aan dat je niet in de hand hebt wat er gebeurt als je er spanning op zet. De inwendige weerstand kan zo hoog zijn dat de celspanning tot wel 10V moet oplopen voordat er stroom gaat lopen. Wat er dan gebeurt is niet te voorspellen maar "brand" is bepaald niet onmogelijk.
Dus zoals altijd, let op met accu's, alle soorten accu's en zeker LiPo's. Blijf er ALTIJD voorzichtig mee. Ga niet rommelen en zeker niet als je niet precies weet wat je doet.
Als men toch wil proberen om de LiPo te "reanimeren" dan MOET je een multimeter hebben omdat je de spanning goed in de gaten moet houden. Blijf er altijd bij zolang de accu aan de "lader" hangt. Loop ook niet even weg om naar de WC te gaan!! Laad de accu op een onbrandbare ondergrond en zorg voor voldoende ventilatie.
LET OP en BLIJF VOORZICHTIG.

nou...na dit verhaal en bij navraag bij kennissen die ook redelijke ervaring hebben met lipo's heb ik toch besloten om het niet te proberen en er een wijze les uit te trekken dat ik het niet meer aangesloten moet laten (wat ik normaal nooit doe, maar 1 keer vergeten was)
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld,

oke...bedankt voor de info...dan zal ik het toch maar even proberen. ik heb nog een megapiek lader die 150 mah geeft als ik het daar een uurtje aam laat hangen moet het wel lukken?

Probeer het eerst eens 10 minuten ofzo, en dan kijken wat je lipo-lader er van zegt.

Back