lipo veilig

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door smeets, 24 dec 2023.

  1. smeets

    smeets

    Lid geworden:
    7 feb 2021
    Berichten:
    60
    Locatie:
    schimmert
    Bij deze de vraag hoe lipo veilig opslaan. Ben sinds Zaterdag in bezit van een Losi dbxl e.
    Al van alles voorbij zien komen op youtube en ook navraag bij modelwinkel leert lipo opbergen in munitie kisten en afdekken met plastick zak gevuld met granulaat of zand., brandblusser in de buurt plaatsen , emmer met zand in de buurt plaatsen enz. enz. Goede ideen !.
    Maar nu vraag ik mij af waarom wachten tot zak met granulaat of zand gesmolten is om brand te blussen ?
    Is het niet verstandiger om een ruime bak circa 50x50x50 cm geheel te vullen met zand en de lipo in het midden te begraven ?????? of gaat dit niet werken, ik weet het niet maar lijkt me wel logchische oplossing
     
  2. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik denk niet dat je nog veel goesting zult hebben om een brandende lipo nog eventjes in een bak te gaan leggen en dan te begraven met zand.
    Behandel een lipo met respect en blijf in de buurt als je deze oplaad en sla deze op in een afgesloten munitiekist.
    Als je telkens uw lipo moet begraven en weer opgraven als je hem nodig hebt, is een hobby apart, maar er zijn mensen die niks anders doen dan begraven.:koud:
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.708
    Locatie:
    Woerden
    Een LiPo accu die goed wordt behandeld en op de juiste manier wordt geladen en ontladen zal niet zo maar in de fik vliegen.
    LiPo's hoef je niet in een zak met zand of zo te bewaren. Het grootste gevaar loop je tijdens het laden. Wanneer je accu iets mankeert zoals te ver ontladen of beschadigd loop je de kans dat hij kapot gaat en in de fik vliegt tijdens het laden. Dus als je de accu tijdens het laden in b.v. een aardewerk bloempot legt kan je voorkomen dat er iets anders in de fik vliegt mocht de accu gaan. Een zakje zand er boven op leggen kan wat helpen om de vlammen binnen de perken te houden maar als een LiPo in de fik vliegt houdt niets dat tegen. Zelfs onder water blijft hij branden, water kan het in het slechtste geval zelfs verergeren.
    Je moet je accu's goed geladen houden, dat is tot de bewaarspanning en pas volledig laden als je ze gaat gebruiken.
    Als een accu leeg is dan moet je hem zo snel mogelijk weer opladen tot minimaal de bewaarspanning. Dat mag gerust een uurtje wachten maar doe dat op z'n laatst direct als je thuis bent. Wacht niet tot de volgende dag!
    Als een accu beschadigd is b.v. door een crash, houdt hem dan heel goed in de gaten, vooral tijdens het laden. Weest echt voorzichtig met beschadigde accu's.
    Als laatste, blijf altijd in de buurt als je een accu laadt. Ga niet even boodschappen doen of zet de zaak onder lading als je gaat slapen.
    Tot nu toe heb ik persoonlijk nog maar één keer een LiPo gehad die in de fik vloog en dat was na een crash. De accu was beschadigd doordat een prop er een flink gat in had geslagen. Ik had alles al uit elkaar gehaald en de accu opzij gelegd toen hij uiteindelijk in de fik vloog. Het kan dus even duren!
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2024
  4. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    137
    Ik denk als ik het zo lees dat u inderdaad een beetje te ver denkt. Netjes behandelen en zonder aanwijzingen voor gekheid gewoon netjes in een munitie kistje bewaren. En bij twijfel gaan ze bij mij weg.
    Niet zonder toezicht laden, niet te ver ontladen en netjes op storage weg leggen.

    En let er op, zeker met zo'n zware setup in je auto niet door rijden tot de cutoff.... ik vlieg ze niet verder leeg dan 25/30 procent en als je ze dan meet staan ze netjes op 3.8v per cel. Je cutoff staat vaak op 3.4 of 3.2 zelfs.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.715
    Locatie:
    Sassenheim
    Let op, dit is een auto, een accu heeft daarin mechanisch veel meer te verduren dan in een vliegtuig. Zeker in de autowereld zijn er genoeg verhalen van spontane ontbrandingen en niet alleen tijdens het laden en ontladen.

    Als je je houdt aan laden en bewaren in een LiPo zak voorkom je al veel ellende. Verder als het gebeurd maak je het blussen met water erger. Het meest simpele is inderdaad zand erover.
     
  6. smeets

    smeets

    Lid geworden:
    7 feb 2021
    Berichten:
    60
    Locatie:
    schimmert
    in principe zou deze losi dbxl e. Ook te rijden zijn met NI-mh accu s. dus dat is voor mij ook een oplossing. Ni-mh accu kan in principe alleen ontploffen maar zelf niet branden., dus is veilig als hij in een munutiekist is opgeslagen
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.708
    Locatie:
    Woerden
    In een auto is een accu inderdaad onderhevig aan veel meer trillingen. Daardoor zal de accu mechanisch makkelijker en dus ook sneller beschadigen. Door dergelijke beschadigingen kan de accu inderdaad in de fik vliegen maar nooit spontaan. Lang niet elke beschadigde accu zal ontbranden. Maar als dat het gebeurt kan het even duren voordat zo'n beschadigde accu ontbrandt. Dan lijkt het spontaan te gebeuren maar is dat dus niet.
    Maar vlak een vliegtuig ook niet uit. Ik heb heel wat modellen zien crashen waarbij de accu soms zwaar beschadigd is geraakt. Soms ontbrandde die accu maar gelukkig niet altijd. Zoals die accu van mij waar een prop bijna doorheen was gegaan. Pas een minuut of 2 later ontbrandde hij. Het was een kleine accu en de steekvlam stelde niet veel voor, je schrikt wel!
    Het ergste wat ik ooit heb gezien was een speedboot in Duitsland. Daar zaten vier 5S LiPo's in, twee accu's in serie dus in totaal 10S. De boot had twee motoren en elke motor had een eigen accu. Dat ding ging werkelijk als een raket, volgens mij ruimschoots boven de 100km/uur. De bestuurder raakte op de ene of andere manier de controle kwijt, hoe weet ik echt niet. De boot vloog toen op volle snelheid op de kant af en boorde zich in de houten damwand aan de kant. Terwijl men de restanten op de kant takelde vloog een accu in de fik. Er kwam een steekvlam uit van meer dan een meter, gelukkig werd niemand geraakt wat een wonder was. Men heeft er een hele CO² blusser op leeggespoten maar de fik ging gewoon door.
    Maar nogmaals laat je niet gek maken, als je je accu's goed behandeld en regelmatig controleert kan je niet veel gebeuren. Bewaren in een munitiekist is zeker goed maar pas wel op dat die kist niet luchtdicht is. Als een accu zou ontbranden moeten de gassen wel weg kunnen. Zo niet dan kan dat kistje uit elkaar klappen wat de problemen alleen maar zou verergeren.
     
  8. smeets

    smeets

    Lid geworden:
    7 feb 2021
    Berichten:
    60
    Locatie:
    schimmert
    Bedankt voor de uitleg meneer Grundman. ik ga de 2 lipos apart in een klein munutie kistje doen met de rubbers eruit om evt druk te laten onsnappen en in iedere kistje een zakje met granulaat boven op de lipo. de twee kistjes zet ik dan in een grotere kist met schot er tussen bijv. een dunne stoep tegel. maocht er iets mee gebeuren dan komen de evt vlammen en brandbare stukjes in de grote kist terecht. Lijkt mij een veilige construktie . Evt zou een geldkluis, die heeft immers af fabriek dubbele wand met gesteente er tussen tegen brand. Wel dan noodzakkelijk om er een ventielatie gaatje in te maken . Mischien allemaal overdreven maar beter vooraf nadenken dan achteraf. Mischien ook idee voor andere gebruikers van lipo accu:"s .om het allemaal wat veiliger te maken en om te verkomen dat je huis afbrand.
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  9. smeets

    smeets

    Lid geworden:
    7 feb 2021
    Berichten:
    60
    Locatie:
    schimmert
    Ik heb de 2 lipo"'s ieder apart in een munitie kistjes gedaan incl. zakje bluskorrels. Van beide kistjes de rubber verwijderd en nog een extra gaatje van 5mm in deksels geboord voor de evt. druk mocht het fout gaan.
    De 2 kistjes staan dan nog eens ieder apart in een grotere munitie kist ( ook zonder de rubbers)voor het opvangen van evt. vonkregen die onder de deksels van de kleine kunnen uitkomen.
    Denk dat dit een veilige oplossing is. Dit geplaats op het forum om ideen op te doen en het voor iedereen veiliger te maken. Indien dit niet werkt, dan is commentaar welkom!
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.423
    Locatie:
    Brugge
    Indien dit niet werkt, kan je het met eindejaar buiten zetten, anders brandt je mooie huisje af.
     
    PH-SVV en speedy bob vinden dit leuk.
  11. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Haarlem
    Ik vind het altijd verbazingwekkend dat mensen zich gek laten maken ( vooral door youtube filmpjes) zodra het om Lipo’s voor modelbouw doeleinden gaat .
    En dan de meest vergaande en overdreven veiligheidsmaatregelen gaan bedenken en uitvoeren.
    En er waarschijnlijk niet bij nadenken dat ze dagelijks met een lipo in hun broekzak rond lopen en tijdens leuk rondkijken op forums op hun schoot hebben .
    Want ja in je telefoon en laptop zitten ook al jaren lipo accu’s.
    En die bewaar je toch ook niet in dubbele munitie kisten .
    Gewoon goed omgaan met lipo accu’s niet mishandelen en erbij ( in huis ) blijven tijdens laden.
    Dan is er echt niks engs en gevaarlijks aan .
    Bijna overal zitten tegenwoordig lipo accu’s in .
     
    Ernst Grundmann vindt dit leuk.
  12. smeets

    smeets

    Lid geworden:
    7 feb 2021
    Berichten:
    60
    Locatie:
    schimmert
    inderdaad klopt dit wel
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.715
    Locatie:
    Sassenheim
    Ook verbazingwekkend hoe makkelijk mensen dit soort vergelijkingen maken, je telefoon sta je niet in 5 minuten leeg te trekken, in grote RC auto's gebeurt dit wel, overigens zit in de telefoon meestal een Li-Ion. 2 weken terug op een grote wedstrijd was er weer een accu in brand gevlogen en staat ook op film, de vlammen schoten uit de LiPo zak. Gelukkig is er niemand gewond geraakt.

    Het gaat ook niet om hoe veilig je het allemaal wel vindt, het gaat om die ene keer dat het fout kan gaan.
     
  14. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Haarlem
    Als je lipo’s gewoon thuis in de kast liggen trek je ze ook niet in 5 min leeg .
    Dan liggen ze er gewoon maar
    Alle ongelukken met lipo’s gebeuren tijdens gebruik of laden of vlak na ( mis ) bruik .
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2024
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.708
    Locatie:
    Woerden
    Roelof heeft voor het grootste deel gelijk. De LiPo's die in de modelbouw worden gebruikt worden vele, heel vele malen zwaarder belast dan de LiPo in je telefoon, laptop, camera, tablet of vul maar in. Ja dat zijn voor het grootste deel LiPo accu's. Ja het zijn ook Li-on accu's. LiPo's zijn namelijk Li-ion accu's net als LiFePo4 en nog een aantal soorten Li-ion accu's.

    Voor de zekerheid heb ik het bij mijn telefoon, tablet, laptop en dslr camera's nagekeken. Dat zijn allemaal, stuk voor stuk LiPo accu's in diverse vormen. In mijn telefoon is het een "softcase" maar niet zo soft als de LiPo's die in de modelbouw gebruikelijk zijn. In mijn tablet is het een softcase net als de modelbouw LiPo's. In mijn camera's zijn het speciale hardcases die precies in de camera passen. In mijn laptop zit een een plastic hardcase, wat er precies in zit kan ik niet zien. Het is een 3S LiPo, 11,34V (3,78V per cel), 52,5Wh.

    Blijft staan dat als je op een goede manier met je accu's om gaat is er weinig gevaar te vrezen. Raakt een accu beschadigd dan kunnen er problemen ontstaan. Een accu kan je op vele manieren "beschadigen". Meestal denk je aan mechanische beschadiging. Je kan een accu echter ook elektrisch beschadigen. Te veel stroom er uit trekken is daar een goed voorbeeld van. Laat dat nu net het gene zijn wat in de modelbouw zeer regelmatig gebeurt.
    Roelof geeft al aan dat het voor komt dan een accu in 5 minuten leeg wordt getrokken. Dat is echt te veel voor die accu en dat zal je merken aan de levensduur. Maar we willen zo snel rijden, vliegen of varen. Daarom "mishandelen" we onze accu's behoorlijk. Op zich niets mis mee zolang we ons dat realiseren.
    We moeten niet gaan klagen dat de accu's maar één seizoen mee gaan. We moeten ook accepteren dat prestaties van de accu snel achteruit gaan. Tegen het einde van de levensduur kunnen de interne beschadigingen zodanig zijn dat er gevaar bestaat dat de accu tijdens het laden ploft en ontbrandt. Dat is al gebeurt en zal ook blijven gebeuren.

    Wanneer je een "gewone gebruiker" bent die niet het uiterste van zijn accu's vergt zijn de gevaren minimaal. Overdreven angst is echt niet nodig. Dat betekent echter niet dat je niet voorzichtig moet zijn en de veiligheidsvoorschriften kan vergeten.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.005
    Locatie:
    Nootdorp
    Die softcase lipo,s zijn best kwetsbaar, door gebruik in en uit model en transport kan er makkelijk een gaatje in komen, en dan begint hij te branden.
    Wat ook gebeurt is lipo laden op de NiMH. Stand. Met hetzelfde resultaat.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.715
    Locatie:
    Sassenheim

    Ook hier zit je fout. Ja, het meeste gaat tijdens laden of ontladen fout maar ik heb een foto van een opslagruimte dat midden in de nacht in brand gevlogen is. Het is dus mogelijk dat een onstabiele accu na een paar uur alsnog in de brand vliegt.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.708
    Locatie:
    Woerden
    Uhhh nee, die kans is zo goed als nul, ik kan nooit zeggen helemaal nul. Als er door wat voor reden dan ook een gaatje in de softcase komt is de kans zeer groot dat de electrodes (de active delen) ook beschadigt raken. Die beschadiging is de oorzaak als zo'n accu in de fik vliegt. Dat kan inderdaad pas na verloop van tijd zijn!
    Dat is maar al te waar en dat geeft meestal een best fikkie als je het niet op tijd in de gaten hebt.

    Zeer zeker waar. Dat kan inderdaad uren later zijn. Het is meestal afhankelijk van de mate van, al dan niet interne, beschadiging.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2024
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.005
    Locatie:
    Nootdorp
    Wij hebben het geprobeerd Ernst, gewoon met een prikker een gaatje gemaakt en hij begon meteen vuur te spugen. Het hele pakket fikte af.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.708
    Locatie:
    Woerden
    Dan heb je onbewust de electrode(s) geraakt en op de ene of ander manier kortsluiting veroorzaakt. Als je voorzichtig een gaatje in de "verpakking" maakt zonder het inwendige te beschadigen gebeurt er helemaal niets!
    Ja ik heb zelf ooit ook een LiPo uit elkaar gehaald, ongeveer zoals op het onderstaande filmpje. Niets aan de hand.

     

Deel Deze Pagina