Lipos bezwijken van zelf?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door melly, 8 dec 2005.

1. melly

melly Guest

Hallo,

Ik heb in de zomer bij RCtechnics 2 lipo pack's gekocht van 11,1V 1500mah (http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35&products_id=173)
    Na ongeveer 7 weken gebruik was er 1 bezweken.
    Ik haalde hem uit mijn Spacescooter (schakelaar stond op uit) en ik kreeg hem niet meer opgeladen.
    De lader zag hem gewoon niet meer.
    Ook reageerde de plane 0,0 meer als ik hem aansloot.
    Ok...raar maar kan gebeuren.

Echter vandaag wilde ik na 4 weken niet meer gevlogen te hebben weer eens wat vliegen.
    Nog even de goede lipo op de oplader om zeker te zijn dat hij nog vol is (oplader begon na 3 min te piepen dat hij vol zat) en toen met de EZ en de lipo naar het veldje.
    Helaas...na 1 minuut vliegen begon de motor al te stotteren.
    Lipo leeg :(...
    Thuis gelijk weer op de oplader en weer geeft de oplader met piepjes aan dat hij echt vol zit..
    Echter in mijn EZ doet hij niets meer..
    Mijn 7.4 lipo pack doet het prima op de lader en EZ..dus daar ligt het niet aan.

Hoe kunnen 2 lipo packs vanzelf stuk gaan?
    Hoort dit er gewoon bij?
    Doe ik iets verkeerd mischien?

Mvrgr.Melvin

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

De grote fout die jij gemaakt hebt is al door velen gemaakt. Na het vliegen ten alle tijde de accu los koppelen van de rest van de instalatie. Zolang als je de accu in je model laat en de stekkers laat insteken blijft er stroom lopen door de regelaar en eventuele andere spanningsvragende onderdelen. Op deze manier trek je dus zonder dat je het weet de accu helemal plat. Deze 2 lipo's kun je dus weggooien, dure les voor de toekomst dus. Altijd de accu kabels loshalen en de accu uit het model halen. Dit geld ook voor nicad's en nimh's.

3. Allebei de kabel los halen of is een ook genoeg?

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    accu helemaal loshalen van de regelaar.

5. SinHead24

SinHead24 Guest

Nou ik haal hem altijd helemaal los maar bij mij zijn ze volgens mij ook overleden. Ik wilde gister gaan vliegen en ik heb nu sinds kort een lipo saver en nu wilde ik kijken hoe lang ik kon vliegen totdat hij zou gaan branden. Vroeger vloog ik altijd 30 minuten en dan stoppen en dat ging prima. Een maandje geleden had ik me accu al opgeladen maar sinds dien niet meer gevlogen (sleht weer) en nou wilde ik hem gister voor de zekerheid even opladen en hij zei inderdaad dat hij vol was. Aan gesloten, thuis nog even testen en de liposaver begon gelijk te branden. Accu was dus niet vol. Weer op de lading en weer zei hij dat hij vol was.

Ik vind het een beetje vaag is me lipo nou kapot of kan ik er nog wat mee? Cel onbalance misschien? Hoe los ik dat op?

6. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Hmm, ik maak me zorgen.. Ik heb net 5 van die ELE lipo's gekocht bij RC technics, en nu gaan ze hier ineens allemaal kaduuk. :?

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Rustig freak, het klinkt tot nu toch nog als eigen fout ;)

Als een accu aangesloten blijft liggen gaat hij stuk, lipo's helemaal.

Zonder liposafe gevlogen is ook een ramp, dan zijn ze vaak meteen stuk. 1 keer tever ontladen brengt al schade toe. Daarna slijten ze tijdens normaal gebruik veel sneller.

Ele heb ik tot nu toe nog weinig problemen mee gehad. Ook alle andere reacties zijn positief. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat zolang lipo's niet heet worden en de minimale en maximale temperatuur niet wordt overschreden ze erg goed zijn. Dan gaan ze nooit (uitzonderingen daargelaten) vanzelf stuk.

8. Rene

Rene

Lid geworden:
    30 aug 2004
    Euh, ik wilde ook wat van die ELE accu's aanschaffen (7.4v 1000mAh enz) maar is dit gewoon toeval of een gebruikers fout ?
    Heb er verders wel wat goede berichten over gelezen.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Gebruikers fout, weet ik wel 99% zeker :) Overbelast of tever leeg getrokken.

10. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Een model aangeschakeld weg zetten.. Wauw, leuk als je snachts een radio storinkje oppikt, Spaceshooter snachts vol gas door je kamer :)

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan geef je toch de hond/kat/parkiet de schuld van de aangerichte schade ;) ? Geen probleem met vriendin/vrouw/moeder :D

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Nee, de schakelaar (ontvanger) staat dus uit. Toch zal de regelaar altijd enkele paar mAh trekken en dus langzaam leeg gaan. als de accu al leeg zakt hij dan snel beneden zijn minimale spanning. En dan hebben we zeppelins :) Als je hem optijd weer oplaad wordt hij niet dikker maar gaat hij wel achteruit.

13. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Lipo"safe" aangesloten laten geeft ook kapotte leipos..

Hoe ik dat weet?

14. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    Ik heb hetzelfde probleem ook wel eens gehad: model wegleggen met een lipo-safe op de lipo's aangesloten. Zelfde gevolg: lipo's leeg en werden niet meer gededecteerd door de lipo-lader.

Tegen alle veiligheidsvoorschriften in heb ik de desbetreffende lipos (E-tec 1200 3S) een paar seconden direct op 500mAh (Robbe 5r lader)aangesloten. Daarna geprobeerd of de lipolader ze weer dedecteerde.
    (Ik had dat zelfde grapje wel eens met lege NiCad's uitgehaald.)
    Ik moest dit grapje een paar x een paar seconden herhalen totdat de lipo-lader ze weer dedecteerde. Pakketje dus gereannimeerd: Ik vlieg nog steeds met hetzelfde pakketje.

LET OP: Deze behandeling gaat tegen alle veiligheidsvoorschriften voor Lipo's in.
    DÚS: Geheel voor eigen verantwoordelijkheid.
    ÉN: I.v.m brand- / explosiegevaar: ALLEEN BUITENSHUIS UITVOEREN, VER UIT DE BUURT VAN PERSONEN EN BRANDBAAR MATERIAAL

Succes,

JP

15. Rene

Rene

Lid geworden:
    30 aug 2004
    Ok, geen directe problemen met dat merk lipo's dus. Gelukkig.

Ik haal ze altijd uit het model bij het wegzetten, vlieg ze nooit tever leeg,dus ik hoop op een lange levensduur.

16. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik bewaar mijn lipos altijd individueel verpakt en volgeladen in mijn metalen ladekast. Het schijnt namenlijk dat je lipos juist helemaal vol moet bewaren. Dus niet pas laden als je nodig hebt, maar direct bij thuiskomst. :p

17. Aaalie

Aaalie Guest

Hoi hoi,

Zijn de pakketjes niet gewoon te koud om te kunnen gebruiken bij dit weer. Dan zakt de spanning direct in...

Nog eens proberen met het pakketje op bedrijfstemperatuur (uit huis op kamertemperatuur, in de auto bij de blower en dan direct vliegen met dichtgeplakte koelgaten eventueel).

Succes, groetjes A.

18. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ik vlieg nu met me helietje met die 2s1000mah. Al een tiental keren geladen en leeggevlogen. Elke keer na het vliegen idd gelijk in de lader. Kan je ook gelijk vliegen als je ff tijd heb.

idd
    Vandaag 3 x buiten gevlogen. Binnen haal ik makkelijk 15 minuten op die accu. Nu met deze kou buiten merk ik dat de spanning eerder inzakt en dat hij daarna lastiger omhoog komt. Na ongeveer 10 minuten was het wel gedaan met de pret. Nou ja, wel lekker veel ruimte buiten :D

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Buiten vlieg je ook meer / sneller wat ook meer stroom kost ;) Maar inderdaad, met deze kou doen alle lipo's het minder goed :(

20. melly

melly Guest

Even voor de duidelijkheid.
    1 Pakketje had ik inderdaad aangesloten laten zitten in de plane.
    En ik vermoede al dat dit de reden was van overlijden.
    Echter mijn 2e pakketje had ik vol geladen weg gelegd.
    Na een week of 4 wil ik dus weer vliegen...prik hem op de lader en die zegt "vol".
    Echter na 1 min. vliegen springt de liposaver al in werking.
    Thuis weer op de lader en weer de melding "vol".
    Is er nog een manier om hem weer goed te krijgen?
    En kan ik iets verkeerd gedaan hebben bij die 2e lipo?

Ik heb dus het zelfde als jij Sinhead24

Deel Deze Pagina