Ik heb een Lithium Ion receiver pack van iemand gekregen, maar ik vraag mij af hoe ik deze moet laden. Het betreft een LevinPower Lithium Ion batterij. 2 cellen 6,6v 2300mah. Met enkel een futaba aansluiting zonder balans connector. Als ik mijn lader op Li-Ion instel wil hij laden tot 4.10v. Dat zou dan op een voltage van 8.2V uitkomen. Daar heb ik mijn vraagtekens bij. Wanneer ik de lader op type LiFe set, houdt hij 3.60v aan per cel. Bij lipos weet dat je een nominaal voltage hebt en een voltage in geladen toestand. Hoe zit dit bij lithium ion? Hoe laad ik deze accu op de juiste manier?
Dat is nu het vervelende van de, in mijn ogen verkeerde benamingen van dit soort cellen. Li ion (Lithium Ion) is een soort naam. Je hebt auto's maar die zijn onder te verdelen in een enorm aantal merken en modellen. Je hebt dus ook Lithium Ion cellen en die heb je dus in meerdere soorten, maten en merken. Een Lithium Polymeer (LiPo) cel is een Lithium Ion cel. Een Lithium IJzer fosfaat (LiFe of LiFePo4) cel is een Lithium Ion cel. Een Lithium Cobalt Oxide (LiCoO2 of LCO) cel is een Lithium Ion cel. Een Lithium Mangaan Oxide (LiMn2O4 of LMO) cel is een Lithium Ion cel. En zo zijn er nog een stel meer. Als je het dus over een Li Ion cel hebt is het altijd de vraag welke cel heb je dan? Dat is belangrijk want de verschillende cellen moeten (mogen) geladen worden tot verschillende eindspanningen. Als je dat verkeerd doet zit je of met een niet volledig geladen cel of een overladen cel die makkelijk kan ploffen tijdens dat overladen. Dit is hier dus een voorbeeld van. Gelukkig heb ik kunnen vinden dat dit zogeheten 123 (een merknaam) cellen zijn. Dat zijn LiFePo4 cellen, Lithium IJzer fosfaat dus. De nominale cel spanning is 3,3V en de eindspanning tijdens het laden is 3,6V. Laad deze accu dus met het LiFe programma dan zal het goed gaan. Balanceren is niet strikt noodzakelijk bij deze cellen en om het goedkoop te houden hebben ze die kabel dus gewoon weggelaten. Persoonlijk gebruik ik ook bij LiFePo4 accu's wel de balancer maar mijn accu's hebben wel die kabel. Ik gebruikt 3S 1500mAh LiFePo accu's in twee van mijn zenders.
Aangezien de nominale spanning 3.3V per cel is is dit een LiFe pakket (klopt ook met de 2300 mAh en A123 opschrift. Dus in LiFe modus laden idd.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting Ernst. En bevestiging Tandango. Snap het nu. Opgeladen met LiFe programma. Handig om erbij te hebben om mn servo's en receivers te testen. Klopt het dat ik deze niet op storage level hoef te bewaren zoals LiPo's?
Ook LiFe kan bol gaan staan maar meestal doen ze dat tijdens de winterstop. Als je ze regelmatig gebruikt zal het niet zo'n probleem zijn.