Hallo Allemaal, Ik ben nieuw op dit forum en ook in jullie modelbouw wereld. Nu ben ik ook geen modelbouwer maar hoop toch dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben zelf zweefvlieger (in echte zweefvliegtuigen). Binnen de zweefvliegwereld bestaat als een tijd de wens om onze sport (de wedstrijden) meer inzichtelijk te maken voor publiek. Nu zien mensen de vliegtuigen begin van de middag vertrekken en naar enkele uren weer terug komen. Op dit moment zijn er al mogelijkheden om live tracking te hebben voor positie, hoogte en snelheid. Echter zijn er tot op heden geen mogelijkheden om live video te streamen vanuit een zweefvliegtuig naar de grond (met het doel om deze beelden vervolgens weer verder te gebruiken). Dit is de reden dat ik op jullie forum terecht ben gekomen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de kennis die jullie inmiddels al hebben rondom het FPV vliegen. Enkele belangrijke gegevens: - Zweefvliegtuigen vliegen doorgaans tussen de 300 en 2500 meter. - De snelheden variƫren tussen de 60 en de 270 km/u. - Met zweefvliegtuigen vliegen we vaak ver van ons thuis veld af. 200 km uit is niet ongewoon. - (vlieg)veiligheid is prioriteit nummer 1. Zaken als brandgevaar iod zijn dus erg belangrijk. Koeling voor de apparatuur kan een probleem zijn. - In principe is er "voldoende" accu capaciteit. - Ruimte en gewicht zijn in mindere maten een probleem dan bij modellen. Wat willen we bereiken: - HD video beelden kunnen streamen vanuit vliegtuig (liefst zo'n groots mogelijke afstand 100 km??) Ik zag dat 80 km met modellen gehaald is. - Opereren binnen de geldende wet en regelgeving. Mijn gedachte tot zo ver hierover: - Gebruik maken van zo laag mogelijk frequentie band. voor de grote range die nodig is. - Gebruik maken van automatische richtantennes - mogelijk zelfs een WiFi verbinding (met het oog op de toekomst om tweezijdig informatie te kunnen delen tussen de grond en het vliegtuig. Ik heb al veel zitten googelen omtrent dit onderwerp en op het beschikbare materiaal voor de FPV wereld. Wat mij hierin opvalt is dat doorgaans alles voor een relatief korte range is maar dat long range wel mogelijk is. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen! Uiteraard sta ik open voor andere suggesties! Alvast bedankt,
Idee is leuk maar met de huidige fpv equipment denk ik lastig of moeilijk te realiseren. Zeker als het ook nog binnen de huidige wetgeving moet. Aangezien beeld vertraging in jullie geval geen probleem is misschien eens zoeken naar een satelliet verbinding. HD via fpv is momenteel zeker beperkt en op die afstanden denk ik onmogelijk en door de verliezen ook niet zinvol. Voor later gebruik beter ook opnemen met bv een go pro camera.
N.a.v. deze vraag vroeg ik me af tot welke hoogte een normale 3G/4G verbinding mogelijk is in Nederland. Die optie heb je vast al bekeken (en verworpen)..... Dirk
Heb je ook aan amateurtelevisie (ATV) gedacht? De wensen die je hebt zou je ook eens zendamateurs voor kunnen leggen. Die hebben ook de wettelijke middelen om het een en ander te bouwen en mogelijk zijn er zendamateurs die vanuit hun professionele achtergrond advies kunnen geven. Je zou kunnen kijken op zendamateur.com en daar het subforum voor ATV: subforum ATV
Het 3g netwerk is inderdaad (even) een optie geweest. Dit is ook uitgetest en meteen afgevallen. Onder de 300 meter heb je nog wel een beetje ontvangst boven de 300 meter heb je in principe geen ontvangst. ATV is inderdaad een goede optie en ga ik verder onderzoeken. Zijn er nog andere mensen met goede ideeen? Alvast bedankt,