Lockable 3-standen schakelaar

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 9 apr 2006.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Gents.
    Ik bedien mijn JetCat motoren middels de feature dat er een 3-standen schakelaar voor nodig is. Kost me helaas wel een extra kanaal, maar vooruit, het is een keuze.

    Helaas is het me al eens voorgekomen dat ik per ongeluk tegen deze schakelaar gestoten heb (gelukkig op de grond!) en de motor afsloeg.
    Ik heb nu een 3-standen schakelaar gevonden die lockable is.
    Ofwel (je ziet ze soms ook bij gear up/down schakelaars), voor iedere standsverandering moet je hem even oplichten.
    Gevonden bij een firma die ERG veel schakelaars etc verkoopt:
    http://nl.farnell.com/jsp/home/homepage.jsp
    De schakelaar is te zien op:
    http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?Ntt=147779&Nty=1&N=401&Ntk=gensearch
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Richard, al lekker veel kero verstookt onlangs??? :D

    Die switches waar je het over hebt zijn denk ik alleen handig als je de zender (al dan niet in een zenderbak) middels een schouderband om je nek hebt hangen. Je moet de zender met die hand effe loslaten om met twee vingers de schalelaar te ontlocken. Ik houd de zender (en met mij meerdere denk ik...?) gewoon los in de hand, is zo aangeleerd. Heb wel eens geprobeerd om te schakelen maar dat werkte niet zo.

    Los daarvan denk ik dat je voor de "engine-kill" optie deze schakelaar juist zo makkelijk mogelijk moet maken. Plotsklaps denderend richting obstakels, of nog erger publiek door wat voor reden dan ook, wil je die schakelaar als de bliksem over kunnen halen. Ik denk zelf dat de schakelaars meer een kwestie van ergonomie is en eenmaal een set-up gekozen nooit meer van afwijken. Mijn kill-switch zit al sinds ik met turbines bezig ben rechtsboven de zender en kan ik onderhand dromen.

    Groet,
    Gerald
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.159
    Locatie:
    Ederveen
    Gerald,
    Fuel flow valt tegen, vaak in het weekend weg, als ik er ben slecht weer, en zoals dit weekend met griep in de lappenmand. Jammer, want Leonce is vandaag vliegen.

    Ja, idd, ik vlieg met een "stoeptegel", en in een bak dus. Heb jarenlang ook vanuit de hand gevlogen, maar toen ik heli ging vliegen ben ik omgeschakeld.

    Je hebt helemaal gelijk, kostte me 3 maanden gewenning voordat ik het "lekker en vertrouwd" aan vond voelen, maar ik heb doorgezet en nou weet ik niet beter.

    Blijft er nog over voor mij de fractie van een tijd die langer nodig is om om te switchen. Dat geringe nadeel weegt voor mij niet op tegen het desastreuze risico van een ongewild omschakelen in bvb een kritische vluchtfase zoals na de start.
    Zie het als afspiegeling van de 1/1 cockpitfilosofie, ook de fuelcontrol switch (Boeing term voor motor hoofdschakelaar) kun je niet switchen door er tegenaan te stoten. Geldt voor alle kritische systeem functies, het gearlever moet je ook eerst uittrekken.

    En bij echte paniek kun je bij de JetCat de throttle trim dichttrekken, dan slaat hij sowieso ook af!
     

Deel Deze Pagina