Logo 30 met afstellingsprobleem

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Harpert, 7 dec 2002.

  1. Harpert

    Harpert Guest

    Wie kan mij even helpen..

    Ik ben een beginner en heb een LOGO 30 overgenomen
    Het is echter zo dat als ik de rechter stick (ROLL & NICK)
    naar links of naar rechts duw, de servo's of BIJDE omhoog gaan (rechts)
    Of BIJDE naar beneden (links) (alles van ACHTER de heli gezien)

    Ik neem in mijn eenvoud maar even aan dat ik dus de draairichting van 1 servo moet omkeren zodat als ik de stick naar LINKS druk, de rechterkant omhoog gaat en de linker naar beneden en andersom of is dit te simpel gedacht

    Een LOGO 30 wordt gestuurd met het 3kops systeem (geen schluter of Heim)

    Hij heeft 3 servo's naast een heckservo en een snelheids regelaar.
    1 servo zit aan de achterkant, twee aan de zijkant links en rechts

    Bij voorbaat dank voor een ieder die kan helpen... Harpert
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    1- Welk merk en type zender gebruik je?
    2- Al bij een vliegclub geweest? Lid worden, doen!
     
  3. Harpert

    Harpert Guest

    En NEEEEEEEEE ik wil ABSOLUUT niet lid worden van een club..
    Niet mijn doel, nooit geweest

    Ik vraag eigenlijk maar 1 simpel ding... Hoe werkt die kop...
    Maar ik ga het wel PROEFONDERVINDELIJK vast stellen

    Dank voor je moeite van het antwoorden

    Harpert
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    waarom wil je absoluut nooit lid worden van een club?

    als je niet eens weet hoe je een servo moet reversen, denk je dan dat je zomaar een heli kan vliegen?

    of is dit een of andere flauwe grap en moeten we dit niet serieus nemen?
     
  5. Harpert

    Harpert Guest

    NEE geen flauwe grap... Ik ben ZEER serieus, Ik heb geen enkele behoefte aan een club. Uiteindelijk zal ik het zelf ook wel uitvinden als jullie mij niet zouden willen helpen, maar ik dacht een beetje hulp kan geen kwaad.

    Overigens bleef de VRAAG... niet of ik een servo kan omkeren.... maar OF DAT HELPT... of eigenlijk, HOE werkt een 3 kops systeem

    Is het inderdaad zo simpel dat het omdraaien van de servo richting voldoende is? is het zo dat de linker en rechterservo samen de ROLL besturen (en een bijdrage in de pitch) of ligt dat toch anders... DAT was de vraag.... NIET of en HOE ik een servo zou moeten omdraaien.

    Maar ik begrijp uit de reacties dat het niet gewaardeerd wordt als je er voor KIEST het min of meer op eigen houtje te willen doen. Wellicht zijn mijn beweegredenen om te helivliegen beduidend anders dan van de meesten.

    Toch vriendelijk bedankt dat je de moeite hebt willen nemen te antwoorden, ook al ging de eigenlijke vraag verloren en werd de persoonlijke mening belangrijker.

    Ik wens je veel vliegplezier, als dan niet in clubverband..

    Harpert
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Harpert
    Last van een winter-depressie, iets verkeerds gegeten, met het verkeerde been uit bed gestapt?

    Getuigt mijn reactie van onwil om je te helpen? Ik kan me herinneren je eerder suggesties gegeven te hebben.
    Voordat een probleem opgelost kan worden, moeten de configuratie van het systeem en het probleem eerst helder zijn, anders loop je kans op spoken te jagen. Het kan wel degelijk aan je zender liggen, dat mag je wat mij betreft nu zelf uitzoeken.

    De tip van lid worden geef ik niet voor niets: een ondeskundig gebouwde/gevlogen heli is een moordenaar. Ik ging nooit alleen op ons veld heli-vliegen. Ik kan nu alleen maar hopen dat als het mis gaat, je alleen je eigen spullen of jezelf i.p.v. iemand anders beschadigt. Verder is 'wildvliegen' verboden, je hebt ontheffing nodig van de Rijksluchtvaardienst, toestemming van grondeigenaar/boer, burgemeester of politie-agent doet niet ter zake. Een WA-verzekering zal nooit uitkeren. Maar dit alles wist je als beginner natuurlijk al.

    Hier zijn nog wat andere (heli)fora, probeer het daar eens. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand hier na het lezen van jouw buitengewoon sympathieke reactie op mijn wedervraag en suggestie, nog het risico wil nemen jou te helpen:
    www.rc-heli.nl
    www.modelheli.tk
    www.modelvliegen.com
    www.airtoi.nl
    groups.yahoo.com/group/eheli-nl
    www.helifun.info
     
  7. Harpert

    Harpert Guest

    Typisch

    Jammer dat je er zo over denkt...

    Ik vind mijn oplossingen wel elders...
    Het typeerd het soort mensen en uiteraard ook mijzelf.

    Ik VRAAG iets en vraag een antwoord daarop.
    Als je dat niet weet of je hebt DAAR meer info op nodig VRAAG dat dan en ga iemand niet belerend vertellen dat hij LID moet worden van een club.

    Ik weet dat ik alleen mag vliegen op een prive terrein als ik daar toestemming voor heb.
    Ik weet dat ik mijn WA verzekering van te voren op de hoogte moet stellen en heb dat UITERAARD gedaan.
    UIteraard heb ik mij daar EERST over geinformeerd, maar... jij neemt aan omdat ik iets vraag wat jij als vanzelfsprekend ziet dat ik vanzelfsprekend niet aan die andere dingen heb gedacht

    Wat een uiterst vijandige houding als ik twee dingen aan geef.

    1: Niet lid willen worden van een club
    2: ik vraag alleen maar.... HOE werkt een 3 kops systeem..

    Het hoeft toch niet zo te zijn dat iedereen altijd dezelfde manier van denken er op na houdt? Ik doe niet meer dan VRAGEN het staat je vrij te antwoorden, maar ik vind het niet leuk als een ander belerend gaat worden.

    Ik begrijp overigens heel goed dat de zender de servo's aanstuurd en dat de zender van invloed is op de werking van de servo's en dus de heli.

    Jij noch iemand anders hoeft te HOPEN dat het allemaal goed zal aflopen. Je zou eerder blij moeten zijn dat ik die vragen allemaal stel.. Ik probeer, wellicht niet via de voor JOU gebruikelijke weg iets te leren en ga niet zomaar wat doen.

    Jammer dat ik een dergelijk kortzichtige reactie krijg, ik hoop werkelijk dat er leden zijn met een bredere blik die WEL kunnen uitleggen hoe een 3 kops systeem aangestuurd wordt.

    Ik wens je evenwel veel vliegplezier op de door JOU gekozen manier...

    Harpert
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.729
    Locatie:
    Woerden
    :(
    Harpert,

    Als ik jou verhaal zo lees dan heb ik meer de neiging te denken dat JIJ degene bent die er vreemde gedachten op na houdt. Je moet het zelf weten ik zal verder geen moeite doen net als de andere op dit forum om jou te helpen. De ideeen die je hier zijn aangerijkt zijn ZEER serieus en met de bedoeling om jou schade en problemen te besparen. DAAR IS OOK EEN CLUB VOOR!!!!!!!!
    Wat betreft jou vraag hoe werkt een 3 kops systeem? heb ik maar één antwoord, RTFM!!!!!
    Overigens wat is een 3 kops systeem?????, nooit van gehoord.
    Ik zal op deze thread verder geen antwoorden meer plaatsen.

    Toch succes,
    Ernst Grundmann.
     
  9. Harpert

    Harpert Guest

    Wat een typische houding..

    RTFM... als ik de manual had..... had ik die gelezen en de vraag niet gesteld...

    Lijkt mij vrij logisch....

    Als je niet weet wat een 3 kops systeem is.... vraag ik mij af of je mij zou kunnen helpen.

    Je hebt SCHLUTER, Heim, 3punts kop en 4 punts Kop

    Maar uiteraard wist je dit al...

    Overigens ik schrijf mij uit voor dit forum... In mijn ogen zijn een aantal mensen hier te grote ego's

    Heli vliegen is gewoon een hobby, net als biljarten of voetballen. Doe er alsjeblieft verder niet moeilijk over...
    Jullie (de goeden niet te na gesproken) zijn geen elite of zo..
    Echt IEDEREEN met een beetje aanleg kan leren helivliegen

    Ik wens jullie OPRECHT veel succes en hoop dat jullie je in de toekomst nog eens achter je oor krabben over deze aanmatigende houding en dat ALLEEN omdat ik geen behoefte heb lid te worden van een club.

    Prettige overleggen verder....

    Harpert
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De eerste reden dat men aangeeft dat je je het beste bij een club kan aansluiten is dat je daar veelal kan rekenen op goede hulp en dat je dan ten alle tijden op hun veld goed verzekerd bent.

    De tweede reden is dat wij (de "oude" rotten) in deze hobby meermaals mensen op eigen houtje hebben zien beginnen die dachten ook dat ze het wel effe snel zouden leren. Na enkele maanden en tientalle gecrashte modellen gaven deze meestal de moed op. Lukt het deze mensen wel dan is de veiligheid meestal ver te zoeken. Dit hebben we laatst bij ons op de club nog gemerkt.

    De derde reden hiervoor is dat mensen zoals jij onze hobby in discrediet kunnen brengen (let wel ik zeg niet dat jij dat doet) doordat zij als zij schade aan derden aanbrengen NIET verzekerd zijn, ongeacht wat jouw verzekerings persoon je verteld heeft.

    Verder wens ik je veel succes met, ja met wat eigenlijk? vul dit zelf maar in. zolang dit maar niet te koste komt van onze gemeenschappelijke hobby.
     
  11. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Beste Harpert, Ik wil je niet meteen aanvallen, maar een dergelijke houding in het forum vinden de meesten hier een beetje vervelend...

    Als je om hulp vraagt en dan meteen er overheen jaagt met dergelijke opmerkingen zul je niet veel geholpen worden..

    Maar goed, even om op de logo terug te komen, ikzelf vlieg al 9 jaar met de logo 30 en denk dus het een en ander van de heli te weten..
    Allereerst is een 2020 inderdaad een crime om in te stellen en zeker voor een electroheli..

    Ik denk dat je het geheel niet goed uitgelegd hebt, en ernst weet echt wel wat een Heim kop is hoor, de truuk zit t in de manier waarop je het uitlegd.. heel simpel je hebt een 120° heim aangestuurd systeem en iedere "oude" rot weet dat je bij jouw probleem heel simpel de 2 roll servo´s op de ontvanger moet wisselen, allebei ompolen en Hey presto het werkt...

    kom anders deze week eens in de winkel langs, wij zitten errug toevallig ook in bussum.... enne we proberen alleen maar te helpen....

    groetjes, Peter............
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, en iedereen onderhoudt zijn/haar auto zelf, daar is geen garage voor nodig :D :D .

    Ik (we) heb(ben) hier en in andere fora genoeg 'wildvliegers' geholpen, ze kregen ook allemaal de raad om lid te worden van een club. Mij was jouw situatie niet duidelijk, ik denk dat je als beginner de situatie zelf waarschijnlijk ook nog niet zo goed zag (jouw '3-kops' omschrijving was een duidelijke indicatie). Ik vroeg om meer informatie ter verduidelijking ... Nog nooit heb ik zo'n 'fijne' reactie op mijn wedervraag en die vereniging-suggestie gezien als die van jou. Ik zal jou niet verder helpen vanwege de botte, om niet te zeggen, onbeschofte, eerste reactie. Met jouw al-dan-niet wildvliegen heeft mijn weigering niets te maken. Ik hou er niet van dat er in mijn helpende hand gebeten wordt. De toon van jouw volgende reacties heeft het er niet veel beter op gemaakt.

    Nogmaals, dit heb je in mijn vorige bericht blijkbaar over het hoofd gezien, als jij geen vergunning/ontheffing van de Rijksluchtvaartdienst hebt, mag je niet vliegen. Politie, burgemeester, verzekeringsmaatschappij en grondeigenaar gaan daar niet over. Je overtreedt dan de Luchtvaartwet. WA-verzekeringen hebben de vervelende gewoonte om niet uit te keren als de wet is overtreden. Verenigingen hebben zo'n ontheffing.

    :twisted: :twisted: Mijn excuses voor het niet correct inschatten van jouw kennis en kunde op RB heli gebied, sorry dat ik niet meteen begreep wat je wilde, sorry dat het probleem niet onmiddelijk duidelijk was, sorry dat ik jou een vraag durfde te stellen, sorry dat ik jou een suggestie aan de hand deed :twisted: :twisted: .
     
  13. Harpert

    Harpert Guest

    Opnieuw jammer

    Beste Ron,

    Hier openlijk mijn excuses als je meent dat ik jouw helpende hand gebeten zou hebben.
    Niets is in mijn opinie minder waar.

    Ik heb ALLEEN maar aangegeven dat ik niet de wens heb lid te worden van een club.

    Nogmaals ik heb niet de intentie WIE dan ook te beledigen.. Ik gaf aan een beginner te zijn, maar heb de onhebbelijkheid dat ik graag dingen zelf uitzoek. Bovendien ben ik een te grote "einzelganger" om iets in clubverband te willen doen.
    Bovenstaande neemt niet weg dat ik raad niet in de wind wil slaan. Uiteraard heb ik reeds lessen genomen in het heli vliegen en dat gaat prima.

    Ik neem aan dat het me ook (al dan niet met hulp) gaat lukken om de logo goed vliegend te krijgen.

    Ik heb overigens met de RLD gebeld en electra helikopters vallen NIET onder de verantwoordelijkheid van de RLD maar worden gezien als SPEELGOED. Wel waarschuwde men mij inderdaad dat je van de grondeigenaar toestemming moet hebben om te mogen vliegen.

    Overigens is dit ook de mening van meerdere ERVAREN heli-vliegers (RC)

    Ik wil dus niet eigenwijs zijn, DIT is de informatie die men mij verschaft heeft.

    Ook mijn WA verzekering gaf aan dat een op afstand bedienbaar SCHAALmodel, ook als dat een Helikopter betreft gewoon als SPEELGOED (HOBBY) voor volwassenen wordt gezien en schade aan derden of objecten veroorzaakt door het gebruik, gewoon verzekerd zijn.

    Bij mijn weten bestaat er in Nederland (nog) geen verplichting tot het halen van een vaardigheidsbewijs.

    Laat ik duidelijk zijn...
    Ik heb NIET de intentie iemand te beldigen, maar heb er ook geen behoefte aan beledigd te worden. Ik denk dat iedereen RECHT heeft op een eigen mening als het gaat om LID worden van een club. IK WIL DAT NIET NOOIT.................................

    Dat neemt niet weg dat ik niet wil dat iemand zich daardoor aangevallen voelt...

    HARPERT
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Goed Harpert, wat mij betreft is het probleem nu uit de lucht. En vliegles nemen is wat leren betreft net zo goed, zo niet beter/handiger, dan een club. :proost:

    Ik vermoed echter wel dat de RLD met speelgoed toestellen van minder dan 500gr bedoelde.
     
  15. Harpert

    Harpert Guest

    Dank

    Beste Rob,

    Bedankt dat je het zo sportief hebt opgepakt...

    Inderdaad volg ik lessen bij FLY-CAM.... en heb ook besloten dat ik niet na 5 lessen denk dat ik alles al weet maar ga tenminste 10 lessen volbrengen.

    In de tussentijd hoop ik wellicht via 2-Brothers, die bij mij om de hoek zitten de LOGO 30 goed bestuurd vliegend te krijgen

    Alle onderdelen werken, waarin ik mij "verslikt" heb is de werking van de MULTI(com)plex zender....
    Wellicht moet ik overwegen een nieuwer type zender aan te schaffen die makkelijker te programmeren is...

    Wellicht kun jij of een ander mij hierin adviseren, er wordt namelijk ook HEEL veel 2e hands aangeboden.

    Wat zou een goede niet al te kostbare zender zijn om mijn (ROBBE) ontvanger die reeds in de logo ingebouwd zit, aan te sturen?

    Groet en sorry voor alle consternatie.... Harpert
     
  16. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Graupner MC 12, ik heb nog een zo goed als nieuwe gebruikte staan....

    Blij dat t opgelost is, enne Ron wees niet bang ik ga deze newbie opvangen en zorgen dat t allemaal goed komt

    ................................Peet...........................8)
     
  17. doeremoes

    doeremoes Guest

    Re: Typisch

    je wou toch niet lid van een club worden? :roll:
     
  18. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Forum Leden!!!
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik neem aan dat je een drie-punts tuimelschijf bedoelt i.p.v. drie-kops. De tuimelschuif moet de volgende drie bewegingen kunnen maken: hoog/laag, rol links/rechts en nick vooruit/achteruit. Bij een drie-punts tuimelschijf gebruik je drie servo's die over 360graden verdeeld (120 graden van t.ov. elkaar verschoven) de tuimelschijf aansturen. In je zender zit een mixer die de invoer van je pitch, rol en nick knuppel-commando's goed en in de juiste verhouding door elkaar klutst.

    Een voorbeeld, de verhoudingen hoeven niet juist te zijn:
    linkerservo krijgt: 1/3 pitch + 1/3 roll + 1/3nick
    rechterservo krijgt: 1/3 pitch - 1/3 roll + 1/3nick
    voor (of achter)servo krijgt: 1/3 pitch - 2/3 nick

    Je moet het zien, is veel duidelijker
     
  20. Harpert

    Harpert Guest

    3punts tuimelschijf e.d.

    Beste Rob,

    Nogmaals dank voor je sportieve ommekeer in deze...
    PowerPete zoals jullie hem kennen heeft meermalen aangeboden om de LOGO met mij samen onder handen te nemen

    |Ik ga dat ook snel doen, evenals er een andere zender aan hangen i.p.v. de volstrekt onduidelijke Multi(com)plex

    Ik denk dat Peter mij goed kan helpen en ik heb geen problemen daar een normale vergoeding voor over te hebben.

    Ik hoop dat mijn eventueel volgende onderwerp minder stof doet opwaaien dan dit onderwerp.

    Groet Harpert
     

Deel Deze Pagina