Long Range 2,4Ghz besturing mod mogelijk?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Baggus, 8 jun 2010.

1. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Hoi,

Heb een 2,4Ghz module in mijn besturing met een standaard router antenne aansluiting, en hiervan wil ik het bereik wat oprekken.

Kom ik op deze site het volgende tegen:
    DealExtreme: $62.70 2.4GHz 2W 802.11b/g SMA Broadband Wi-Fi Amplifiers/Booster
    DealExtreme: $49.92 2.4Ghz 500mW Wireless Range Extender for Wifi Access Points AP and Routers

Zou dit kunnen werken? De module zendt standaard met 100mW

(in principe zou ik ook voor het EzUHF systeem van Sander kunnen gaan maar das een stuk duurder)

Ik ben mij ervan bewust dat 10mw op 2,4Ghz het maximum is zonder vergunning in Nederland, maar hier ga ik het ook niet gebruiken, en daarnaast zit praktisch al het 2,4Ghz spul hierboven.

2. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Even verplaatst naar het volgens mij goede subforum[fpv]

3. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Hmmm...

Nu ik erbij nadenk, verder vliegen dan een kilometer is per definitie wel FPV.

Thnx voor de verplaatsing :)

4. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Robert (bluefalconholland) gebruikt volgens mij een booster
    Die kan je dr meer over vertellen.

5. LeoFPV

LeoFPV

Lid geworden:
    14 sep 2006
    hoe ver wil je?

6. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    In principe een paar kilometer, nu haalt mn 2,4Ghz besturing tussen de 800 meter en de 2100 meter (afhankelijk van weer/obstakels etc).

Tis trouwens zo'n corona module.

Omdat ik m'n beeld nu op 1,3Ghz heb wil ik graag met 2,4Ghz besturing FPV gaan vliegen, word gek van gejutter op 35Mhz.

Laatst bewerkt: 9 jun 2010
  7. LeoFPV

LeoFPV

Lid geworden:
    14 sep 2006
    UHF misschien een oplossing. Scherrer UHF heeft hele mooie systemen.
    ik ga deze week ook experimenteren met dat systeem en de EzUHF. eens kijken wat ze beide doen. Scherrer heeft 2 opties. NR (normal range) +/- 10km en LR (long range) +/- 20km wat je nog kunt vergroten met boosters.

of wil je op de 2,4Ghz blijven zitten?

8. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    gejutter op 35mhz? welk gejutter?
    Sorry, maar ik heb geen gejutter..Op 2km wil mijn servo wel eens een tikje geven, maar dit is nauwlijks te merken.

9. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ik heb inderdaad dat soort UHF systemen overwogen, maar het probleem is dat die momenteel even duur zijn als mijn complete besturing set.

Mijn 35Mhz set bestaat uit een Futaba T6EXP met bijbehorende PPM ontvanger, na 1km gejutter, na 1,4km omkeren anders vliegtuig kwijt.
    Antenne van ontvanger zit met schilderstape tegen de onderkant van het vliegtuig, een betere positie heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ook ver uit de buurt van servo draden en ESC's.

Daarom dacht ik dat deze versterkers die ik bij DX had gevonden wel eens een goedkope oplossing konden bieden, aangezien ik toch met beeld op 1,3Ghz vlieg.

10. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Probeer eens om de ontvanger onder op de bodem van je kist te leggen, zodat de antenne zo snel mogelijk je kist verlaat. laat deze gewoon naar beneden hangen, en plak hem niet naar achter.
    Mocht dit nog niet helpen dan eens kijken voor een RP8d! ontvanger, en zet hier de fail safe van uit!.
    Mocht het dan nóg niet werken dan de boel eens na laten kijken,
    Mocht het dan nóg niet werken....Dan maar een andere zender:rolleyes:

Die standaard ontvangertjes zijn zoiezo niet heel veel soeps..Die werken prima hoor, maar voor FPV gebruik zijn ze wat mager.

11. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Goed, ik heb de 500mW versterker besteld, en ga binnenkort een range test doen met een Corona 2,4Ghz DSSS module.

12. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Wat ik gelezen heb (zelf nog niet geprobeerd) is gewoon een 14dbi patch gebruiken. In combinatie met de 500mW zijn afstanden van 6 kilometer gehaald.

MVG Robert.

13. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    De 500mW versterker is aangekomen:
    Sorry voor de wazige foto van m'n mobiel :p

Hij zit direct op m'n Corona 2,4Ghz module. De versterker zelf heeft echter 6volt nodig, terwijl de rest van mijn zender op 12volt werkt, daarom deze er tussen gezet HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction

Het idee is dat er een extra schakelaar komt op mijn besturing waarmee ik de versterker aan kan zetten mocht het signaal slecht worden, zodat ik 'm iig naar huis kan brengen.

Eerdaags ga ik een range test doen om te kijken of het werkt, en zo ja hoe goed.

Lijkt mij best mooi om op deze manier voor FPV gebruik een super goedkoop long range systeem te maken.

Mocht het goed werken, dan zal ik het sowieso voorlopig niet gebruiken, vandaag besloot mijn splinternieuwe 5000mAh turnigy lipo dat het tijd was mijn twinstar op te blazen toen ie net 2 minuten in de lucht was: (nee dit had niets te maken met het Corona spul)
    Total total loss.

14. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Vanmiddag aan het wandelen geweest ;)

En ik kan in ieder geval bevestigen dat de versterker een belachelijk positief effect heeft.

Om iemand te simuleren die het ding vasthoudt heb ik hem op een barkruk neergelegd in de buurt van alles dat het 2,4Ghz signaal nadelig kan beïnvloeden (een hoop staal, water en bomen).
    Vervolgens ben ik met de Corona ontvanger met daaraan een servo en battery pack het weiland in gelopen.

Corona ontvanger heeft 1 LED: aan = goed signaal, knipperen = slecht signaal, uit = geen signaal.

Onderstaand de het resultaat (google maps en mspaint :p)

Gebruikte apparatuur:
    Zender: http://hobbyking.com/hobbyking/stor.../_Module_&_8ch_Receiver_(Mode_2)_(v2_Firmware) (oude versie waar ook nog 35Mhz module in kan)
    Module en ontvanger: http://hobbyking.com/hobbyking/stor...ct_Name=Corona_2.4Ghz_JR_Module_&_Rx_(V2_DSSS)
    UBEC 6volt: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4319 (RC is 12volt en versterker 6volt)
    Versterker: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28711

Kanttekening: als je de versterker uit zet, dan is het signaal na 20 meter weg, dus een schakelaar monteren die de versterker alleen aanzet als het nodig is kan je vergeten.

Misschien morgen eens met een iets betere antenne proberen, 5dbi of 7dbi.

Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  15. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Dat heeft niet zoveel zin, je wilt een zo omnidirectioneel afstraalpatroon. Denk aan een reflector plaatsen voor een gloeilampje, het is puur het bundelen van het licht in een bepaalde richting, de netto hoeveelheid geproduceerd licht is exact gelijk.

Ditzelfde geldt voor antenne's met meer gain, het is een herverdeling van energie, maar netto blijft het RF uitgangsvermogen (de hoeveelheid energie) exact gelijk. Kortom met een 5 of 7dBi plet je feitelijk de donut die 't afstraalpatroon van zo'n antenne voorstelt waardoor je in 't platte vlak (horizontaal) signaal wint, maar in de hoogte (vertikaal) signaal verliest.

In onderstaande post heb ik e.e.a. duidelijk uitgelegd:

[105303] antennes-en-fpv-antenne-perikelen-2

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ah vandaar, had al een Chinese 7dbi (volgends de fabrikant) omni antenne geprobeerd, maar die bij de testresultaten weggelaten omdat deze minder bereik gaf dan de standaard 3dbi zonder versterker. Ik dacht dat het aan de kwaliteit van het ding lag.

Had de Turnigy + Corona aangeschaft om in micro vliegtuigjes te gebruiken, maar wilde weten of met een versterker ook een belachelijk bereik voor bijvoorbeeld FPV mogelijk was.

Een hoop lol met een 50 dollar versterkertje ;)

Ik werk nu nog met 35Mhz waarmee ik krap 1km haal, en UHF vind ik nog te duur.

Laatst bewerkt: 24 jun 2010
  17. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Baggus, doe die test maar eens over met een videozender in de buurt, kijken hoever je dan nog komt. Dat moet je eigenlijk samen uitproberen want het heeft enorme invloed op je reikwijdte. Misschien kan je die proef uitvoeren om te bepalen wat de minimale afstand tussen vliegontvanger en videozender moet zijn.

MVG Robert.

18. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    ga ik idd eens doen,
    Ik dacht dat 1,3ghz video daar niet veel effect op kon hebben.

19. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Nou Baggus

Heb je al eens een test gedaan?

Taco.

20. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Nope, ik ben overgestapt op het systeem van FrSky met telemetrie.
    Die geeft aan wanneer je om moet keren: gaat steeds sneller piepen naarmate je de rand van je bereik nadert. Werkt met combo van RSSI en verloren pakketjes.

Range tests heb je vrij weinig aan, teveel variabelen.

Signaal versterkers van ebay en dealextreme kan ik afraden. Vergroten het bereik een beetje maar veranderen je zender in een magnetron.

Als je een signaalversterker zoals FPV fever SA24100 Signal Amplifier 2.4G 1W gebruikt dan kan het je bereik vergroten van bijvoorbeeld 3km naar 10km. Uiteraard illegaal in Nederland
    Kans is echter wel groot dat dit ding zoveel RF noise genereert dat je video zender ermee ophoud.
    Ik gebruik geen versterkers meer, voor het echte lange afstand werk gebruik ik UHF.

Deel Deze Pagina