Hallo, Ik heb een vraag over het vervangen van een lood accu (yuasa NP3,2-12S/12V. 3,2 Ah) door lipo batterijen. Ik gebruik deze accu voor mijn modelbouw schepen. Hierin heb ik speedcontrollers van Graupner liggen samen met een ontvangen van Graubner. Voor de aandrijving gebruik ik Buhler motoren (12V 3030 rpm, 1,7A). Is het mogelijk om de lood accu te vervangen voor lipo batterijen, welke type batterijen heb ik nodig en waar moet ik op letten. Sjouke
Hallo Sjouke, Voor die Bühlers heb je zo rond 12 Volt nodig. Een 3 S Lipo komt daar in de buurt. Een 4 S Lipo zouden de motoren ook nog wel aan kunnen, maar dan moet je even kijken of je regelaars deze spanning ook kunnen hebben. Je ontvanger wordt gevoed vanuit één van de regelaars. Bij de andere regelaar het rode draadje in de kabel naar de ontvanger terug trekken en isoleren. In wezen maakt het niet uit of de stroom uit een lood- of een Nimh- of een Lipoaccu komt. Wel belangrijk is het laden van een Lipo en zorgen dat je die niet te ver leeg trekt. En als je ze niet gebruikt laden op storage stand. Ze moeten steeds uit het schip om ze te laden en je hebt een speciale lader nodig. Bijna alle info over het gebruik van Lipo's staat in dit hoofdstuk. Lees dat eerst goed eer je besluit om over te stappen op Lipo's. Als het gewicht van je schip een probleem wordt zijn Lipo's soms een uitkomst. Aan de andere kant zijn ze licht en moet je misschien ballast toevoegen. Misschien is het een optie om zelf een accupakket samen te stellen van Nimh cellen en die over de romp te verdelen. Zo'n pakket kun je gewoon in je schip laten liggen om te laden. Zelf ben ik niet zo'n Lipo fan, maar dat had je misschien al begrepen. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
Als je Li-Po's gaat gebruiken heb je ook een voor Li-Po geschikte lader nodig. Laden met een type lader dat niet geschikt is voor gebruik met Li-Po's leidt gegarandeerd tot ontbranding van de Li-Po. Li-Po's kunnen ook heel slecht tegen te ver ontladen. Als je regelaars geschikt zijn voor Li-Po's moeten ze hiervoor worden ingesteld. Raadpleeg hiervoor de handleiding van de regelaars. Is de regelaar niet geschikt voor Li-Po's dan heb je een losse Li-Po beveiliger nodig die met een geluidssignaal aangeeft dat de Li-Po de minimale spanning bereikt. Meer informatie over het gebruik van Li-Po's vind je hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/