Losmiddel FEKOTE 700NC

Hallo,

Weet iemand een dealer/handelaar waar ik FREKOTE 700NC van loctite kan bestellen ? Dit is een geweldig losmiddel. Ik heb al veel andere geprobeerd ( Ook PAT en PVA) maar dit schijnt echt geweldig te zijn.

Henkel schijnt het te voeren, maar Henkel Nederland heeft het niet op de site staan en reageert niet op mail.

Bij voorbaat dank

Fred

Laatst bewerkt:
Frekote 700 nc

ik heb inmiddels ontdekt dat het spul Door Loctite geproduceerd wordt, via Henkel en IMCD in Nederland en Belgie op de markt gezet wordt. Ik kan het nu bestellen MAARRRRRRRRRRRR minimale bestelhoeveelheid 1 blik ban 5 liter. 56 euro per liter en nog eens 85 euro kleine orderkosten, alles uiteraard excl BTW. Kortom dik 300 euro voor losmiddel. Het vervelendste is nog dat het spul een shelvelife van 1 jaar kent vanaf productiedatum. 5 liter binnen een jaar wegwerken ??? na dachutnie.

Als er nog mensen zijn die wellicht een kleine hoeveelheid willen verkopen, of dat we ons bundelen in het kopen van 5 liter en deze in X partijtjes te verdelen zou dat een optie zijn.

Ik hoor /lees het graag

Groet

Fred

Alle bouwers die ik ken gebruiken PAT (maar dat vind je stinken) of wat ikzelf gebruikte Norpol.
Je hebt dan geen visse-ogen en het lost perfect.
Er is nog een andere was die nog wat beter is maar daar stinkt je hele garage, en als je er langer instaat, je hele lichaam naar.

Norpol is te koop bij Lange & Ritter.

GJ

Zulke losmiddelen zijn sowieso duur, ik gebruik marbocote (beroepsmatig, dus die 5 liter gaat er makkelijk door heen).
bestellen via henkel is een hel ;)

Johan, wat wil je met die wasplaten doen?
Dat is toch geen losmiddel?

Fred zijn grootste probleem is de stank.
Norpol is redelijk van geur en het lost perfect, ook bij temperen.

GJ

Haha, nee een laptop heeft geen wieltje...

En 20 pagina's verder, zover kijk ik normaal niet.
Maar ik zie het staan, wat een geld.
Als het echt zo goed was dan zouden alle bouwers er wel mee werken.
En de duitsers werken met PAT en Norpol, ik vertrouw op de duitsers.

GJ

Oi GJ,

PVA vind ik prima werken en stinkt ook nauwelijks. De pest is (zoals je weet) dat je er geen spuitmallen op kan plakken, dan ruk je de hele filmlaag weg met het verwijderen van de spuitmal. Verder is het topspul, goede lossing, geen meur en snel droog en HEEL groot voordeel maar 1 laag aanbrengen.

Norpol ken ik niet en wil dat graag proberen. PAT gebruik ik op dit moment 2 versies van. De "Grundwax" in goed Nederlands, als iets een ruw oppervlak heeft, af als ik mallen oid de eerste keer gebruik, en daaroverheen meerdere lagen PAT921 vloeibaar (dat melkwitte goedje). De relatief lange droogtijd (die per laag steeds groter wordt) en de enorme meur doen me het tegenstaan. Ik weet nu dat Frekote ook stinkt als de ziekte, maar dat je kennelijk niet voor ieder gebruik het opnieuw schijnt aan te hoeven brengen (als ik de datasheets mag geloven). Ik heb in Tsjechie 1 liter van dat goedje besteld en zal dat over enkele weken krijgen. Ik ga nu van start met good-old PAT. Met dit mooie weer kan ik de garagedeur open laten staan en valt het met de meur relatief mee. Het echte probleem komt pas weer in de winter.

Je weet me te wonen, met een open deur is het makkelijk binnenwandelen zoals vele mensen dat al bijna dagelijks doen :rolleyes:

Deze week ga ik een middenstuk maken voor een maat van me. Als dat goed gaat maak ik volgende week een hele kist voor een andere maat en mocht ook DAT goed gaan kan de orderintake van de Limbo (hij mag geen Starlight meer heten) beginnen.

Mocht je binnenlopen, wil je dan wat Norpol meenemen ?

Thanx
Ciao

Haha, nee een laptop heeft geen wieltje...

En 20 pagina's verder, zover kijk ik normaal niet.
Maar ik zie het staan, wat een geld.
Als het echt zo goed was dan zouden alle bouwers er wel mee werken.
En de duitsers werken met PAT en Norpol, ik vertrouw op de duitsers.

GJ

STUK goedkoper

He ik zie dat je hier Frekote 700 5 liter kan bestellen voor slechts 121,80 ?? Ik heb de leverancier in Nederland gebeld en die kon me mededelen dat de literprijs 56 euri excl BTW was (minimaal 5 liter af te nemen) + 85 euro kleine orderkosten. Dit laat weer een geheel ander licht op de materie schijnen, bedankt voor de link, ik had deze nog nergens gevonden.

Frekote 700NC is het best te gebruiken met B15 sealer. Anders kan je nog wel eens voor nare verrassingen komen te staan.

Je kan er meerdere lossingen mee doen, zeg 10-15, voor je een onderhoudslaag moet aanbrengen. Echter de eerste lossingen zal je ook wellicht elke lossing een nieuwe laag moeten aanbrengen. Pas na een aantal lossingen is de mal "ingelopen" en werkt het spul optimaal. Om dat te bereiken moet je ook redelijk doorproduceren. Laat je de mal lang staan, dan heb je kans dat de lossingslaag toch beschadigt, en moet je opnieuw beginnen.

Zeker in het begin kan je behoorlijk last hebben van visseogen, als je een gelcoat wilt aanbrengen. De viscositeit van de gelcoat en de oppervlaktespanning van gelcoat-lossingsmiddel is cruciaal voor succes.

Bovenstaande geldt eigenlijk voor elke semi-permanente was.

Overigens zijn er ook semi-perms op waterbasis, dan heb je in ieder geval niet de stank van de oplosmiddelen.

Zelf verkoop ik semi-perms van Cirex en van Ferro (Ferro FS-10) in een systeem van cleaner, sealer en release. Voordeel van de release is dat je niet uitgeharde hars ermee van de mal kan poetsen zonder dat de lossingslaag beschadigt raakt. Handig bij vacuuminjectie, waar de dunne randjes bij de seals nog wel eens weigeren uit te harden (tenzij je lang wacht, maar als je 8 producten per shift uit je mal wilt halen...)

Voor modelbouw zou ik het echter niet direct aanraden. Als je een keer of 8 bijvoorbeeld Meguiars M87 of zelfs de universele lossingswas van www.polyestershoppen.nl aanbrengt en uitpoetst, dan heb je een prima lossing. Zelfs zonder PVA, wat als nadeel heeft dat je geen hoogglans product krijgt, en het kan nogal strepen. Echter wel ideaal voor dubieuze mallen, of geschuurde oppervlakken.

mooie tip

He Skiff,

Dank voor je bijdrage daar heb je nog eens wat aan.

De mallen die ik gekocht heb zijn in het verleden veel gebruikt met frekote 700, daarom was ik er hoofdzakelijk naar op zoek. e zijn al RUIM ingelopen. de mallen zijn ca 10 jaar oud, zien als nieuw uit en kennen al ca 250-300 lossingen.

Omdat ik op dit moment niet over Frekote beschik heb ik er (zonder diep te reinigen) Grundierwax PVA op aangebracht en ben ik voornemens er pat 921 op te zetten (laagje of 6) is dit verstandig? of raad je me wat anders aan?

Ik lees het met interesse,

Groet

Fred

Back