Lost and found …. and lost Het was een aantal keren heel goed vrije vlucht weer de afgelopen week met soms echt windstil weer, maar zelfs als het windstil lijkt zit er nog behoorlijk beweging in de lucht, dat kon ik zien aan de snelheid waarmee een luchtballon (op lage hoogte) toch overdreef. Ik was aan het vliegen met een SLOP-model (slow open power, tweedehands gekocht op de nationals in Engeland), maar wel op de sportmodellen manier, dus met weinig power op lage hoogte. Het ding heeft een brandstoftimer en een tankje waarop hij ongeveer twee keer de maximale duur van de timer kan draaien. Dus ik tank het tankje vol, laat hem eerst met de timer vliegen en dan zonder timer het tankje leegdraaien. Op woensdagavond maakte ik de laatste vlucht tegen het donker worden zonder timer en ja hoor, de motor bleef onverwacht lang doorlopen. Gelukkig stopte de motor tegen het einde van het veld, maar dan blijkt dat zo’n model, in feite een zwever, veel langer zweeft dan mijn gewone sportmodellen en dus zwoof hij net over de bomen aan het eind van het veld. Dat was me nog niet eerder gebeurd en toen bleek achter de bomen het stroomlandschap van een klein riviertje te liggen met veel manshoog riet, veel moeras en een onoverzichtelijk druk terrein. Ik heb tot het donker gezocht, maar kon hem niet vinden. De volgende middag in de hete zon nog een keer geprobeerd, maar het hele gebied met moeite doorkruist, weer niks. Toen geregeld dat ik met een Ultra Light over het terrein kon vliegen. Het model had rode vleugels, maar we zagen niks. Dat sloot in ieder geval uit dat hij in het riet of zo zou liggen, dus ik kon nu gerichter zoeken, namelijk in de bosjes en bij bomen. Zo had ik hem toen alsnog snel weer gevonden, gelukkig onbeschadigd. ’s Avonds (zaterdag) was het weer mooi weer, al was er wel iets wind en die was gedraaid ten opzichte van woensdag. Ik liep naar halverwege het veld en gebruikte nu wel de timer voor de zekerheid. Was ik maar helemaal naar het andere einde van het veld gelopen, want de motor stopte snel genoeg, maar ik werd er weer door verrast dat hij veel beter zwoof dan mijn sportmodellen. Ik dacht dat hij weer over de bomen (aan de andere kant van het veld zou vliegen), maar nee, hij zette zich keurig neer in het absolute topje van de hoogste boom daar …. En daar hangt hij nog steeds, ik had gehoopt dat hij er inmiddels uitgewaaid was. Het is te gevaarlijk om er in te klimmen. Als ik pech heb blijft hij hangen en kan ik alleen wachten tot het hout is verrot en er een keer een verroest motortje naar beneden valt … Verder wel heerlijk gevlogen met de Tomboy (DC Spitfire 1cc diesel), Veron Cardinal (Irvine Mills 0,75cc diesel), 80% Kadet (0,25cc Schlosser diesel) en de electrische vrije vlucht Lee Piper Supercub van Conrad. Dat laatste is eigenlijk heel probleemloos vliegen voor heel weinig geld.
Dat werkt niet bij een zo hoge boom. Het model hangt denk ik zeker 10-12 meter boven de grond. Bovendien is het ding er niet door de wind uitgewaait, dus hij haakt ergens achter, zodat hij niet met het zwiepende topje van een hengel er uit te wippen is. Het is geen rubbermodelletje van 30 gram.
Vaak helpt van onderen duwen een hele hoop. Anders touw met een gewicht eraan omhoog slingeren en flink die boom omver trekken / schudden. Brandweer kan je eens bellen, wie weet..........
Naar boven prikken zorgt alleen voor gaten in vleugel en stabilo. Het dunne rompje raak je niet op die hoogte, als het geheel al lang genoeg is. Gaat niet lukken. Touw met gewicht die kan top slingeren gaat ook niet lukken: te weinig ruimte op de grond om te slingeren en te hoog om het op een andere manier met spierkracht te kunnen gooien. Schieten is misschien nog een oplossing ... Boom schudden is ook geen oplossing. Ik kan de stam maar net omvatten, dus daar is geen beweging in te krijgen. Omver trekken, behalve dat ik dan problemen krijg met de grondeigenaar, zou alleen lukken met een shovel of zoiets en zelfs dan vraag ik het me af. Bovendien zou je hem dan alleen over de weg kunnen laten vallen. Het toestel zal het niet overleven en een boom over de weg zal weer andere problemen oproepen ... Ik wil nog proberen om boomverzorgingsbedrijven in de omgeving te bellen of zij er in kunnen klimmen, maar ik ben bang dat dat wat te veel gaat kosten. Voor het vluchtje met de ULV (45 minuten onderweg) was ik 60 euro kwijt (75% van de kosten van een les van een uur), dus ik heb al een en ander aan de (eerste) redding van het toestel geinvesteerd en wat is de waarde van het model, gaat niet boven de 100 euro uit, maar het motortje loopt zo lekker langzaam, het vliegt zo mooi en er zitten twee goed werkende timers op (of ze dat na de buien van vanacht nog steeds zullen doen?). Afijn, we zien wel, het is het risico van vrije vlucht en toch blijft het leuk (voor mij althans).
Dat is wel balen zeg, ik weet precies hoe dat voelt! Ik heb ook meermalen modellen hoog in de boom gehad. Soms kan ik ze dan met een zwaar stuk hout eruit gooien. De puzzelstukjes dwarrelen dan naar beneden en met wat lijm is het wel weer vliegklaar te krijgen. Maar soms zitten ze zo hoog dat ik niets voldoende hoog kan gooien en laten zitten is dan de enige optie. Ik heb meestal wel naam en adres erop staan, maar ik heb meermalen meegemaakt dat de modellen de volgende dag uit de boom zijn verdwenen, volkomen spoorloos en geen bericht. Ik hoop dan maar dat iemand anders er blij mee is! In mijn tienertijd (25 jaar terug) hielp zo'n naam en adres etiketje meestal wel, maar ik denk dat tegenwoordig de mensen niet de emotionele waarde in kunnen schatten van een zelfgebouwd model. Als het enigszins beschadigd uit een boom gekomen is denk ik dat het ergens de prullenbak ingaat. Fox, had jij er een etiketje op zitten? En wil dat bij jou nog wel eens werken?
We hebben thuis zo'n schaar op een telescopische arm, die kan vrij hoog komen. het is eigenlijk voor takken knippen op grote hoogte bedoeld, maar misschien zou het hier ook bij kunnen helpen.
Hoi Remke, het is niet echt netjes om een boom op het terrein van iemand anders zomaar om te zagen ... P51-man: zo'n takkenknipper komt maar een paar meter hoog en ik moet veel hoger zijn. Wout: Ik heb dit model vorig jaar op de engelse nationals gekocht en er daar mee gevlogen. Het model kan daar bijna niet van het terrein afvliegen, zo groot is het daar, dus ik heb er toen voor gekozen er alleen mijn naam op te zetten. Als het model dan gevonden werd, zou het naar de centrale hangar gebracht worden en zou ik het weer in ontvangst kunnen nemen. Een adres in Nederland zou daar alleen verwarring veroorzaken! Normaal plak ik wel etiketjes op mijn modellen. De modellen die ik meeneem naar Engeland krijgen dan twee etiketjes, een in het nederlands, een in het engels. Ik heb het nog nooit nodig gehad, ik ben sinds mijn tienerjaren, toen ik mijn Robbe Start A1 zwever een paar weken kwijt ben geweest en door het etiketje heb teruggevonden (de boer die hem in zijn weiland had gevonden belde me). Het model dat nu in de boom hangt ben ik vergeten alsnog van een etiketje te voorzien. Balen toen ik het de eerste keer kwijt was, en stom genoeg ben ik het opnieuw vergeten voor ik er weer mee ging vliegen. Alleen, nu het hoog in de boom hangt helpt zo'n etiketje zo weinig ... Je moet weten waar hij hangt en waar je moet gaan staan om hem te kunnen zien, dus ik verwacht niet dat andere mensen hem jatten.
Met al die regen van de laatste tijd zal er wel niet veel meer van over zijn. Zonde op op zo'n manier een mooi modelvliegtuig kwijt te raken.
10-12 meter: moet te doen zijn met een hengel. NLC clubcollega's van mij hebben kisten op die hoogte uit bomen weten te halen met een koolstof hengel van 15 meter. Het is dat Stadskanaal zo'n end weg is.... Is de boom niet een klein beetje beklimbaar, evt met ladder, om er vervolgens met een kortere hengel bij te komen? Van staaldraad kun je een soort van Y-vormig hulpstuk buigen, dat je aan de top van de hengel vast plakt met tape. Zo kun je veilig tegen het model aan drukken, zonder dat je gaten in de bekleding prikt. Maar waarschijnlijk maak je je niet zo druk over gaten in je bekleding als de kist uit de boom komt Succes en ik duim voor je dat de kist snel uit de boom komt. Greetz, Jurgen
dank voor jullie medeleven en tips! Het verbaast me eigenlijk wel, want een echte vrije vluchtvlieger moet het gewend zijn dat er kisten kwijtraken. De vleugel en staartvlakken zijn met dunne plasticfolie bekleed, al weet ik niet precies welk type film. Het komt op mij in ieder geval over dat de vleugels en staartvlakken in princiepe goed beschermd zouden moeten zijn tegen vocht in die zin dat het niet zo snel zal gaan rotten. Wel kan het zijn dat door de vochtige omgeving en zon de boel wel kromtrekt, maar dat zal wel weer te corrigeren zijn. De romp is een doos van balsa, met tissue bekleed en gelakt. Deze kan hoogstens wat torderen. Hij hangt vrij en droogt in deze tijd van het jaar snel genoeg op, dus ook daar ben ik niet zo bang voor. De motor had nog gelopen en is dus nog wat vettig, al maak ik me daar het meeste zorgen om: roest in de motor, en natuurlijk in de timers. Vanavond ga ik weer een reddingspoging doen. Ik heb weer de nodige ideeen en spullen bij me. Dit is de eerste keer dat ik de tijd heb dit kan doen sinds de dag nadat hij in de boom terechtkwam. Ik hoop dat ik morgen goed bericht heb.
Nou, ik denk dat ik als echte vrijevlucht vlieger en nooit aan gewend zal raken om kisten kwijt te raken. Ik ben inderdaad wel eens een chuck kwijt geraakt, maar bij de grotere kisten met timers valt het tot nu toe gelukkig mee. Afgelopen weekend in Frankrijk hebben we nog een kist teruggevonden op 16km afstand! Die ging zo hoog en ver dat het zelfs met een verrekijker niet te zien was of deze geklapt was. Achteraf bleek dat de timer niet was gaan lopen na de lancering. Lang leven de pijlzender Succes vanavond met je volgende poging om de kist uit de boom te krijgen. Ik blijf voor je duimen. Greetz, Jurgen
nou, ik heb hem terug, ik had al mijn meegebrachte spullen niet nodig, hij was er zelf uitgewaaid. Het dt-touwtje waar aan hij had hangen bungelen had het uiteindelijk begeven. Vleugel en stabilo zijn in prima conditie, de romp ook, alleen was het kielvlak daar van afgebroken. Het heeft wel even gekost voor ik ook dat teruggevonden had. Het had blijkbaar voor het afbrak tegen een tak hangen te schuren, want de voorrand (het kielvlak was net als de romp wel met tissue bekleed) was kaal geschuurt. Blij dat ik hem terug heb, en nogmaals bedankt iedereen voor het medeleven en alle tips, da's hartverwarmend!
1. Het ingevoerde bericht is te kort. Verleng het bericht tot minimaal 10 tekens. Bij deze: :zon::zon::zon::zon::zon::zon::zon::zon::zon::zon: !
Het is inderdaad goed te doen zijn om een kist in die situatie er redelijk heelhuids uit te krijgen. Zo als Jurgen al aangeeft hebben we vliegtuigen wel eens van hogere en verdere locaties terug gekregen. Het is inderdaad erg succesvol om bij een te korte hengel eerst een paar meter de boom in te klimmen. Zo heb ik vorig jaar een kist uit een boom gekregen nadat een grote koolstof hengel scheurde en er alleen nog een kleine glas versie overbleef. Ik ben blij dat het is goedgekomen. Kevin