Tijdens de wedstrijd stond ik te praten met Dick vd. Vecht over de hoeveelheid wedstrijden, de timing ervan, enz. Dat het zo jammer is dat er maar 4 wedstrijden zijn, en dat een groot stuk zomer niet gebruikt wordt vanwege vakanties enzovoort. Hoe dan ook, Dick vertelde over de Lowlands cup, die in het verleden gevlogen werd. Het idee is F3A-X achtig, een wedstrijdweekend, niet meetellend voor het NK, waar alle klasses een weekend lang gaan vliegen, BBQ-en, eventueel kamperen op het veld, enzovoort. Ik vind het een ontzettend goed plan om die cup weer in te voeren. De vraag is nu even of er voldoende animo voor is. Fam. vd. Vecht is dus voor, ik begreep dat Nando ook voor was, ik ben voor.. wie nog meer?
Leuk plan om dit weer uit de kast te trekken... Grootste uitdaging lijkt mij om een locatie te vinden waar dit evenement gehouden kan worden, je wilt een veld waar je kan camperen bij een club die het niet erg vindt om een weekend lang (of zelfs vanaf vrijdag middag/avond) tot zondag. Vroeger was dit volgens mij ook een internationale wedstrijd, dan alleen voor de F3A.. Leuk om te kijken of je wat buitenlandse vliegers over kan krijgen....
Het hoeft niet persé een club te zijn, als er maar een veld is etc. Ik denk dat dat wel goed komt, mits er voldoende animo voor is, wil ik mij daar wel voor inzetten. Sowieso kan ik bij familie al een geschikt veld in Drenthe regelen, waar ook gekampeerd kan worden. Het idee was inderdaad ook om de Belgen en Duitsers ook te interesseren, maar als de Nederlanders zelf er al geen heil in zien, is het zinloos om aan de organisatie te beginnen..
Het F3A-X achtige eraan, is dat die ook weekenden doen. De cup zelf zal natuurlijk 'gewoon F3A' gevlogen gaan worden. Doel van het weekend is dus om met een groep F3A vliegers een leuk weekend te hebben, van elkaar te leren, en en passant een wedstrijd vliegen. Het idee komt ook niet van mij, maar van Dick vd. Vecht.. ik open er nu alleen een topic over, omdat ik geloof dat als je wil dat iets gebeurd, je de discussie er over moet starten.. anders gebeurd het nooit
ik ben voor. Vind het ook jammer dat er maar 4 wedstrijden zijn per jaar (al snap ik ook dat meer erg moeilijk is). Als er zo iets komt ben ik zeker van de partij.
Tja, dit loopt dan wel allemaal erg samen..... Net vorige week met Job in Portugal over dit gehad en we hebben hier aardige ideeen over. Deze ideeen heb ik voor mezelf eens even op papier gezet en moet daar nu even verder mee gaan. Het idee is om een internationale wedstrijd te organiseren voor F3A, en dan bedoel ik alleen P-11 en voor een finale F-11. Deze moet op de WOrld Cup kalender komen om meer vliegers aan te trekken. Dit brengt ook wel weer wat extra dingen met zich mee en daar ben ik me nu eens meer in aan het verdiepen. Grootste probleem is de accomodatie, maar Job kwam met een goed idee. We moeten dit echter nog wel vragen etc. Voor de tijd dat we met die mensen gesproken hebben laat ik dat even in het midden. Transport-technisch zou het beste een zuidelijk gelegen veld moeten zijn. Denk hierbij aan de buitenlandse deelname. De jury leden is geen probleem, want ik heb de juryleden die ik daar wil hebben reeds gepolst. Let wel dat deze van de FAI-lijst moeten komen. Daarnaast trekt een buitenlands jurylid vaak ook vliegers mee. Een ander probleem is de hulp die we dan nodig hebben om met name het weekend een succes te maken, maar ik hoop op wat helpende handen vanuit jullie kant. De voorbereiding zal nog wel meevallen, maar met z'n tweeen is misschien wat aan de krappe kant. Nu wilde ik dit idee al wel hier plaatsen, maar liever iets later als het meer zeker was. Maar het lijkt me nu wel gepast om de krachten te verenigen in plaats van te verspreiden. Dus laat maar eens wat weten.
Ah, het was zeker niet mijn bedoeling iemand het gras voor de voeten weg te maaien. Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het mij een heel goed idee, maar wel iets wat een separaat iets is. Tenminste, ik had de lowlands cup wat minder serieus begrepen, wat meer bedoeld voor de gezelligheid en het van elkaar leren.. jouw plan ljikt mij een hele serieuze aangelegenheid..
Nou ja, gras voor de voeten weg maaien maakt me niet uit hoor . Zolang het goede ideeen opleverd is daar niets mis mee. Probleem is een beetje dat als je buitenlanders wilt interesseren dan moet je ze iets bieden. O.a. met juryleden die aanspreken. Kijk naar sevri (of hoe je het mag spellen), dat is ook een world cup wedstrijd. Minder gezellig, dacht het niet. Minder lerend, ik denk dat iedereen daar een hoop van kan leren. Serieus, ach ja, het is maar hoe je er naar kijkt, maar ik ben met je eens dat het wat meer werk is. Het is met name bedoeld om mensen in nederland geinteresseerd te krijgen voor het internationale werk en men te laten leren van internationale vliegers. Sommige hebben wat aanmoediging nodig om mee te doen aan zo iets en nu breng je het gewon dichtbij. Drempel weer wat lager. Ook de buitenlanders zouden zo'n wedstrijd best graag zien. Maar goed, dat is mijn idee vooralsnog.
De MVC Swentibold is het afgelopen jaar al eens benaderd om een internationale weekend wedstrijd te organiseren voor het F3A gebeuren, maar zoals nu de zaken staan gaat dat niet lukken ivm de klei en grindhonger.......... en het vele werk wat er voor de cub in gaat zitten. Mochten onze leden dit echter wel willen organiseren, dan houd ik als voorzitter dit niet tegen. De gemeente zal best wel willen meewerken aan zo iets ivm de benodigde vergunningen.
Ik denk inderdaad dat er aan twee verschillende dingen gedacht wordt. Enerzijds een gezellig weekend met alle klassen vertegenwoordigd en anderzijds een worldcup wedstrijd, zoals Civry, Liechtenstein en Rommily. En zoals de Lowlands Cup in het verleden was, een toernooi op F3A gebied en niet op F3A +B+C. Als ik zo het voorstel van Henry lees wordt dit wel het doel wat hem betreft. Een weekend wedstrijd waar alle drie de klassen aan mee doen. Dit is alleen maar toe te juichen en ik hoop ook dat dit idee (wat natuurlijk heel makkelijk is om voor te stellen) ook omgezet wordt in daden . Op voorhand kan ik zeggen dat de SC deze verantwoordelijkheid niet zal dragen. Die heeft het al druk genoeg om 8 outdoor en 4 indoor wedstrijden te organiseren. Ondersteuning door middel van het beschikbaar stellen van PC, printer, scoreverwerking, rugnummers en mappen/pennen is uiteraard mogelijk. Tips voor de organisatie is natuurlijk ook mogelijk. Maar daar zal het wel bij blijven. Iemand die dit dus wil organiseren zal zelf een club moeten vinden, mede organisatoren, helpers, juryleden moeten vinden en verzorgen! De kar moet dus door een clubje mensen getrokken worden. Net zoals het Walhalla NL gedaan is door een clubje mensen, en helemaal zelfstandig zonder inbreng van de SC van de grond getrokken is. Dus Henry, top idee, animo zal er voldoende zijn! Verzamel een team om je heen en trek het van de grond. Ik zal beschikbaar zijn om mee te denken. Uitvoerende taken zit er niet in, zal weer druk genoeg zijn de komende maanden met het indoor seizoen. En daarnaast is het idee geboren om een echte World Cup te gaan organiseren, waar Bob het al over had. Dat zal enkel alleen op F3A gericht zijn, P11 en F11. En dan inderdaad zo serieus mogelijk, een voorbereidend toernooi op het EK in Oostenrijk 2010.
Dat lijkt me toch een verkeerde insteek, ik denk dat de SC een dikke vinger in de pap moet hebben, de plaatselijke club regelt het plaatselijke gebeuren en de SC moet dan zorgen voor de vliegers, jury en noem maar op wat direct in beeld komt. Daarnaast moeten ze dan samen met de organiserende club kijken of en hoe men de vlieglijn in past in het voorgeschreven vlieggebied van de betreffende club.
Precies, dat is inderdaad niet het zelfde wat mij betreft.. de nadruk binnen mijn idee ligt op gezelligheid en van elkaar leren, minder op wedstrijd. Klopt.. en ik denk dat het vinden van mensen hiervoor nog wel meevalt, de 1e 2 zijn al binnen (ondergetekende en robino).. wie doet nog meer mee met organiseren? Dat zou alleen maar mooi zijn natuurljik en zeker ook leerzaam, zien vliegen doet vliegen.. maar denk idd dat we die twee zaken wel gescheiden moeten houden. Wat betreft de naam 'lowlands cup'.. lijkt mij dat die dan eerder voor de serieuze wedstrijd gebruikt moet worden, moeten 'wij' maar een andere naam verzinnen
Hier ben ik het niet mee eens, iedere club in NL mag naar eigen gelieven een wedstrijd organiseren. En dat ook nog op eigen voorwaarden doen, indien men onder de regels van de FAI wil vliegen is dat uiteraard mogelijk. Alles is beschreven in het wedstrijd reglement. Juryleden werven kan makkelijk buiten de SC om, het beschikbaar stellen van een lijst van huidige juryleden is uiteraard mogelijk. Maar het contracteren is een zaak van de wedstrijd organisatie. Het kader uitzetten is iets wat iedere wedstrijdvlieger moet kunnen, hoe kunnen zij immers anders trainen op hun eigen veld? Als lid van de SC kan ik zeggen dat dit soort initiatieven zeer worden gewaardeerd en ook aangemoedigd zullen worden. Het kan echter niet zo zijn dat wanneer er een goed idee gelanceerd wordt op het forum dat de SC dan gelijk gaat rennen en aan het organiseren slaat. De SC leden hebben allen een baan en investeren het gehele jaar door al een hoop tijd om de huidige wedstrijden georganiseerd te krijgen. Daarnaast met het maken van nieuwe programma's, wijzigingen in reglementen door voeren, vergaderingen plannen/voorbereiden, websites beheren, promotie folders maken etc etc. En dit alles belangeloos en vrijwillig! En daarnaast willen deze mensen ook nog zelf met hun hobby bezig willen zijn!!! Dus nogmaals, goed idee. Probeer dit rond te breien op persoonlijke titel! Dan heb je ook nog eens alle vrijheid qua organisatie, welke klassen je wilt uitnodigen enz. enz. En probeer het te plannen in de zomerstop. Voldoende mensen zijn dan beschikbaar, en zo frusteer je het wedstrijd programma ook niet, en verzeker je jezelf van een hoge kans op goed weer!
Geen probleem Job, het idee is van Dick vd. VEcht, ik verwacht dus dat Dick hard gaat rondrennen nu Zonder gekheid; dat de SC dit niet zou gaan organiseren, was voor mij vanaf moment 1 al duidelijk. Natuurlijk zou die er wel bij betrokken worden, al was het alleen al omdat deelname aan zo'n weekend door meerdere SC leden als niet onwaarschijnlijk gezien wordt, maar de organisatie zou idd. uitgevoerd moeten worden door vrijwilligers. Ik verwacht eigenlijk niet dat dat een probleem zou zijn, volgens mij zijn er genoeg mensen die dit wel zien zitten, en zoveel organisatie is er nu ook weer niet voor nodig. Het vinden van een geschikte locatie en het prikken van een datum zodat iedereen die kan ook wil, zal de grootste uitdaging zijn.
mijn idee als niet wedstijdvlieger: erg leuk dat er een wedstrijd georienteed op plezier word opgezet, in de heliscene is de dutch 3d een goed voorbeeld van een wedstijd die ook de meedoen en plezier maken gedachte hoog in het vaandel heeft, naast de competitie. ik denk dat er iets tussen de f3a wedstrijden en internationale vliegers aantrekken in moet zitten wil je zoiets opzetten. met internationale piloten word het vrees ik persoonlijk sneller "wedstrijd/prestatie" georienteerd dan "plezier maken" niet dat dat verkers is, een internationale wedstrijd opgezet krijgen is ook leuk, maar ik vrees dat met de insteek die henry aangeeft juist meer de andere kant bedoeld word. (correct if wrong uiteraard) verder denk ik dat een veld vinden wat door een club een heel weekend word uitegeleend, wat moeilijker zal zijn dan voor 1 wedstrijd dag. maar dat zijn de practische kanten, misschien valt dat 100% mee, dat weet je nooit.