Bij de voorlaatste vlucht met mijn Tuono had ik problemen met de FESTO snelkoppelingen om lucht te tanken. Kist had een maandje of twee stil gestaan en ik heb ze ingespoten gehad met WD40 omdat ze toen ook al wat vreemd deden. Nu waren ze bijna niet in te drukken met de nippel. Ik dacht in eerste instantie aan die WD40 dat de ventielen misschien had doen vastplakken. Maar ook de ENGEL compressor werkte niet naar behoren, de manometer gaf slecht druk aan. Op aanraden van Engel vandaag de pomp uit elkaar gehaald om de opening in de drukmeter te reinigen en wat kom ik tegen: Volledig vervuild pomphuis! Er is iets mis gegaan met een afdichtingsring... OK, de pomp gaat retour Engel. MAAR, onderlaatst zag ik iemand (ben ff vergeten wie) met een filter in het lucht circuit, dat vond ik (toen) echt overdreven. Nu denk ik daar anders over: ik ga een filter plaatsen in de tankleiding van de compressor en twee extra filters aan boord, tussen de tanks en de drukregelaars, of vlak voor de tanks, weet ik nog niet. Hopelijk is de Tuono zijn luchtsystemen niet al vervuild.. Maar twee nieuwe FESTO koppelingen kost het al wel... Je bent nooit te oud om te leren......
Dank voor het delen! Ik zou zeggen, een filter in je vul leiding van je compressor is dan toch voldoende? Grootste vuil zal uit je compressor komen. En als je het filtert voordat het je systeem in gaat heb je "schone" lucht in je systeem. In je luchtsysteem zelf zitten weinig componenten die stuk kunnen gaan en de boel nog verder kunnen vervuilen denk ik.
Melvin, er zitten mechanische valves in met naar ik begrijp héél dunne gaatjes (met daar nog afstel schroeven in...) en die zitten niet te wachten op kleine stukjes rubber.... Ook de zuigers van de poten hebben liever geen vuil er in...
Richard je moet geen WD40 gebruiken maar siliconen spray. WD40 is geen smeermiddel tast ook het rubber aan.
Snap ik maar die valves & poten zelf zullen weinig vuil generen denk ik. Grootste kans komt van je compressor. Filter in de supply line van je compressor moet dan afdoende zijn toch?
Ik gebruik al jaren geen WD40 meer., daar het oplosmiddel ervan met name het rubber aantast. Inderdaad siliconen of vaseline spray geeft dat afbrokkelende en scheurende effect niet (ook bij overvloedig gebruik niet). Ergens gelezen, dat ook in profesdioneel gebruik...waar WD 40 toegepast werd als conserveringslaagje ..met name bij aluminium, dit vanwege sterk penetrerend vermogen op den duur aantastend werkt. Weet niet of dat broodje aap is, maar WD 40 heeft mij al de nodige koppelingshoezen en pomp membraam afdichtingen gekost.
Dan gebruik dit toch, je moet zo wie zo ontvetten voor dat de lak er opgaat. http://www.nonpaints.com/nl/siliconenverwijderaar-aqua-in-spuitbus-spraymax
Het was maar een tip hoor, hoef je je niets van aan te trekken als je veel werk wilt hebben met erg grote kans op mislukking.
Hoi Richard. En Holanda esta el tiempo mucho mal. Maar dat terzijde. Dat staal velletje wat voor de afdichting zorgt (membraan) is te heet geweest en sluit niet meer goed af, afschrijvertje dus. En ja voor wat de WD40, daar gaan we het niet meer over hebben, heeft al veel te veel slachtoffers gemaakt en hoort absoluut niet in de modelbouwerij thuis. Beetje teflon vet of spray doet wonderen, bij mij althans wel net als de al genoemde siliconen. Hasta luego