Machinaal schuren...... do or don't??

• Topicstarter Topicstarter Alex10
  • Startdatum Startdatum
A

Alex10

Guest
Ik heb een klein schuurmachinetje van Bosch, kan ik die bevoorbeeld gebruiken om epoxy bij te werken :?:

Er zitten van die opzetstukken bij :wink:

Alex

Eh ja, waarom niet? Let wel op dat schuurmachines snel door het materiaal heen 'vreten'; nauwkeurig werken is vaak iets moeilijker dan met een schuurblokje. En draag een mondkapje, zeker als je epoxy gaat schuren (geldt ook voor met de hand schuren trouwens :P )

Ik dacht eigenlijk aan de trillingen die het app. overbrengt op het te bewerken onderdeel, kan dat geen kwaad?

Wat voor schuurapparaat is het? Zo'n 'muis'? Daar komen niet echt veel trillingen vanaf.

Het is idd. die muis met die gel vlakken in het handvat, mooi app. als je mij vraagt en het valt opzich wel mee die trillingen maar ja ik ben aan een ARF Charter bezig en weet dus niet precies hoe de constructie van de vleugel aan de binnenkant is. Ik heb het al een beetje geprobeert en het valt idd. wel mee denk ik, de trilling zijn in de tip van de vleugel amper te voelen, ik denk allen dat ik moet uitkijken dat ik niet te hard doordruk want door het trillen vermindert het "fingerspitzengefül"een beetje.

Maar ja komt wel goed,
bedankt.

Alex

Als je het epoxy/glasmat op de vleugelverbinding wil bijschuren, dan zou ik het toch met de hand doen! je gaat al snel te diep door de glasmat of de beplanking heen (al moet ik zeggen dat ik de Charter niet ken). Probeer ook niet de glasmat glad te schuren, dan verzwakt hij te veel. Je kan het weefsel opvullen met balsavuller of spuitplamuur, en het zaakje dan voorzichtig gladschuren

Re : Schuren van epoxy. Mag ik even zeurderig doen ? Het schuren van laminaten (met glas of carbon) is uit den boze. De kunst is om de verhouding hars/ wapening 1:1 (schraal) te houden. In de praktijk lijkt het dan of het laminaat te droog is, er onstaan "putjes "in het oppervlak. Dat effect kan beperkt worden door een lamineertechniek met ethyleen folie en over- of onderdruk . Om het oppervlak "put" vrij te krijgen moet worden afgestreken (afmessen met plamuurmes) met een ultra lichte plamuur(spanlak,celluloselak, met microballoons). Door het afmessen strijk je over de toppen van het wapeningsweefsel en is de massa toename minimaal. Totaal gewicht komt dan onder het gewicht dat je zou hebben bij een wat gullere methode met meer hars(hars is zwaar).Verder voordeel: niet meer schuren en geen risico het laminaat te beschadigen.
Het schuren/slijpen van laminaat is een arbo no-no en moet worden vermeden.

Het woord : (celluloselak),cellu- lose-lak, wordt gecensureerd ? dit is een check om te zien of dat echt zo is.

Hoe doen ze dat in de boten wereld dan, daar schuren ze epoxy toch ook? of zit ik dan de verkeerde richting op te denken??

Mijn ervaringen met een Mouse in modelbouw zijn niet zo positief, je werkstuk trilt meestal meer dan je Mouse en balsa is meestal te zacht en je schuurt er te snel door.
Ik gebruik altijd een manueel schuurblok lekker ouderwets, maar je hebt wel een goede controle over wat je aan het doen bent.

Voor andere doe het zelf dingen is het wel super kozijnen schilderen ed , lekker ligt en handzaam.
Je moet eigenlijk een draadloze mouse hebben.

packard zei:
Het woord : (l#% (censuur)),cellu- lose-lak, wordt gecensureerd ? dit is een check om te zien of dat echt zo is.

Werkt! :D

Joost mag weten waarom Joost!?

Met Joost in "Joost mag het weten"bedoelen ze de duivel......!

Van de week op TV gezien

epoxy hars , opgebracht zonder vezels erin , laat zich langzaam slijpen , met koeling d.m.v. water , dus natslijpen. In de botenwereld wordt het laminaat fors geplamuurd. Dan kan het plamuur wel geschuurd worden zonder het laminaat (vezels) te raken, een "zware" methode.

afb10718.gif
Tjezus daar was ik nooit op gekomen.

Wel triest eigenlijk

In de jachtbouw het je met veel dikkere laminaten te maken. En de overlappen, welke vaak ontstaan, worden voor een deel weggeplamuurd, en voor een deel weggeschuurd. Ook wordt vaak een dun weefsel aan de buitenkant gelamineerd, om te dienen als "schuurlaag".

Het meeste schuurwerk wordt gedaan met machines als van Festo, en eigenlijk altijd met een goede stofafzuiging, waardoor je eigenlijk geen last hebt van stof bij het schuren.

Modelbouwzaken zou ik echter met de hand schuren. Meer controle, en een gladder resultaat. Gebruik echter een zo zacht mogelijke plamuur, anders schuur je je helemaal suf. (aan de andere kant, zo groot zijn modellen niet...)

Back