Mag ik wat meer weten over turbinevliegtuigen?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door icewim, 28 jan 2004.

  1. icewim

    icewim Guest

    Hoi; ik vindt turbine's opzich wel interessant maar snap er niet veel van. Nu heb ik dit subforum doorgelezen (niet helemaal uiteraard) en er blijven toch wat vragen. Zoals; hoe werkt dat nou zo'n turbine? Hoe ziet zo'n turbine eruit (doorsneetekening en/of foto zou mooi zijn als iemand daar een link naartoe weet)? Wat is er nu precies anders aan het vliegtuig zelf? Aan wat voor prijzen moet je denken qua turbine?

    Dit zijn dingen die mij wel een beetje uit nieuwsgierigheid bezighouden; wil iemand mij wat andwoorden geven als hij of zei dat wil en of kan?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Google, altavista, alltheweb, yahoo,......

    Gerben
     
  3. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Prijs:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5894

    Foto:
    [​IMG]

    vliegtuig:
    Die vliegtuigen hebben oa de eigenschap om zéééééér snel te zijn

    Hoe werkt turbine:

    Volgens mij (correct me if I'm wrong) wordt er zuurstof aangezogen of ingespoten in een verbrandingskaper samen met een brandstof. Deze wordt ontstoken door middel van een vonk. En een je weet dat bij verbranding het mengsel enorm veel uitzet. En in zo'n turbine is er maar 1 uitweg: de achterkant dus wordt het verbrande mengsel er langs achter uitgestuwd --> voorwaartse stuwkracht en dus gaat de vlieger vooruit.

    Gr,

    Gunskes
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dat hoeft helemaal niet hoor, de Horten bijv. kan heeel langzaam vliegen :)

    [​IMG]
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. icewim

    icewim Guest

    Gerben; dankjewel.....lekker nuttige reactie!
    Dan kan dit forum ook wel opgedoekt worden, via de zoekmachine's is ALLES wel te vinden en hoef je hier nooit meer een vraag te stellen.
    Sterker; via de zoekers kom je ook op dit forum!
    Ik stel mijn vraag hier omdat ik weet dat hier de "profie's" rondlopen en dat ik dus een goed antwoord krijg.

    De anderen; dankU........dat zijn nuttige dingen!
     
  7. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
  8. Sandor

    Sandor Guest

  9. pascalw

    pascalw Guest

     
  10. Sandor

    Sandor Guest

     
  11. pascalw

    pascalw Guest

    Nee, eens gehoord van een oud-collega van me (kan best dat hij het daar wel vandaan heeft, hoor), en ik vond het DE manier om de werking van een (gas)turbine in het kort uit te leggen.
     
  12. Tobias

    Tobias Guest

    de suck, squeeze, bang, blow uitleg is in ieder turbine-lesboek/lokaal terug te vinden en idd erg duidelijk. wat misschien wel leuk/handig om te weten is dat deze turbine motoren (en de meeste in de modelbouw denk ik maar geen idee eigenlijk) zgn 'straight jets' zijn wat wil zeggen dat alle kracht komt van de verbranding/uitzetting in de turbine. daar komt dus een 'hele harde straal uit' :D die de stuwkracht levert, die erg veel kan zijn en met erg hoge snelheden, maar maakt ook waanzinnig veel lawaai! (denk aan f-16)
    voor de civiele luchtvaart gebruikt men tegenwoordig enkel nog 'turbo-fans', waarbij de turbine slechts zijn eigen compressor aandrijft plus een hele grote 'ducted fan'. veel efficienter en veeeel stiller (alleen wel subsoon...)

    verder zijn er ook nog turbo-prop (turbine aangedreven propeller) en turbo shaft (zoals gebruikt in helicopters).

    en even voor de duidelijkheid; de compressor en de turbine zitten (meestal, behalve bij free-turbine zoals pt-6) op dezelfde as, dus als de turbine eenmaal draait drijft hij zijn eigen compressor aan (continu proces en verbranding)

    [​IMG]

    :D hoop dat je het nog een beetje begrijpt 8O
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.699
    Locatie:
    Woerden
    Kijk eens op de onderstaande site, hier staat een duidelijke (Engelse) uitleg over hoe een straalmotor werkt. De tekeningen die op die site gebruikt worden komen uit een boek dat Rolls Royce jaren geleden uitgebracht heeft. Het heet The Jet Engine, en vertelt tot in de details hoe een straalmotor werkt. Een prachtig boek waar ik veel van geleerd heb.
    http://travel.howstuffworks.com/fra...url=http://www.geocities.com/nedu537/turbine/
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  15. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    ik had ergens gelezen dat het principe van een V1 motor iets geheel anders is.....
    bestaat er daar ook een doorsnede tekeing of werkingsprincipe ervan ??

    wordt het principe van de V1 aandrijving ook gebruikt in de modelbouw ?
     
  16. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  17. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    paul
    dank voor de info

    is het daarom dat een V1 (of een pulse jet) zo'n "brommend" geluid maakt ? (tgv het beurtelings ontteken van de brandstof ?)
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.699
    Locatie:
    Woerden
    Afhankelijk van de lengte en diameter van de pijp zullen de ontploffingen zo´n 40 to 80 keer per seconde plaats vinden. Dat veroorzaakt inderdaad dat brommende geluid. Nou ja brommend, het is meer brullend want de herrie die deze plofbuizen maken is oorverdovend. Ik heb metingen gezien van 110dBA op 7meter afstand. Dat is maar liefst meer dan 1000 keer zo veel herrie als de modellen bij ons op het veld MAXIMAAL mogen produceren. Er zijn zelfs nog hogere waardes gemeld.
    Hier in Nederland mag er voor zover ik weet nergens meer mee gevlogen worden. Als er dan tijdens een show mee gevlogen moet worden moet men daar een speciale vergunning voor aanvragen.
     
  19. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    technologisch gezien is het wel een uitdaging om een dergelijke aandrijving te bouwen...... (en dan nog in miniatuur)

    dank voor de info op dit draadje ....
    zo hebben we weer iets bijgeleerd....

    voorlopig hou ik nog wel even bij elektro aandrijving.....
    een 3 fazige zelfbouwaansturing is ook een uitdaging

    steffe
     
  20. elbartoke

    elbartoke Guest

Deel Deze Pagina