Hoi; ik vindt turbine's opzich wel interessant maar snap er niet veel van. Nu heb ik dit subforum doorgelezen (niet helemaal uiteraard) en er blijven toch wat vragen. Zoals; hoe werkt dat nou zo'n turbine? Hoe ziet zo'n turbine eruit (doorsneetekening en/of foto zou mooi zijn als iemand daar een link naartoe weet)? Wat is er nu precies anders aan het vliegtuig zelf? Aan wat voor prijzen moet je denken qua turbine? Dit zijn dingen die mij wel een beetje uit nieuwsgierigheid bezighouden; wil iemand mij wat andwoorden geven als hij of zei dat wil en of kan?
Prijs: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5894 Foto: vliegtuig: Die vliegtuigen hebben oa de eigenschap om zéééééér snel te zijn Hoe werkt turbine: Volgens mij (correct me if I'm wrong) wordt er zuurstof aangezogen of ingespoten in een verbrandingskaper samen met een brandstof. Deze wordt ontstoken door middel van een vonk. En een je weet dat bij verbranding het mengsel enorm veel uitzet. En in zo'n turbine is er maar 1 uitweg: de achterkant dus wordt het verbrande mengsel er langs achter uitgestuwd --> voorwaartse stuwkracht en dus gaat de vlieger vooruit. Gr, Gunskes
Gerben; dankjewel.....lekker nuttige reactie! Dan kan dit forum ook wel opgedoekt worden, via de zoekmachine's is ALLES wel te vinden en hoef je hier nooit meer een vraag te stellen. Sterker; via de zoekers kom je ook op dit forum! Ik stel mijn vraag hier omdat ik weet dat hier de "profie's" rondlopen en dat ik dus een goed antwoord krijg. De anderen; dankU........dat zijn nuttige dingen!
Hier nog enkele links: http://www.behotec.com/ http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6253&highlight=turbine http://travel.howstuffworks.com/turbine.htm http://www.mtu.de/Projects/wi/cda/M...-0-1-0-0-0-0-1-0-0-0-1-0-1-0-0-0-1--0,00.html
Nee, eens gehoord van een oud-collega van me (kan best dat hij het daar wel vandaan heeft, hoor), en ik vond het DE manier om de werking van een (gas)turbine in het kort uit te leggen.
de suck, squeeze, bang, blow uitleg is in ieder turbine-lesboek/lokaal terug te vinden en idd erg duidelijk. wat misschien wel leuk/handig om te weten is dat deze turbine motoren (en de meeste in de modelbouw denk ik maar geen idee eigenlijk) zgn 'straight jets' zijn wat wil zeggen dat alle kracht komt van de verbranding/uitzetting in de turbine. daar komt dus een 'hele harde straal uit' die de stuwkracht levert, die erg veel kan zijn en met erg hoge snelheden, maar maakt ook waanzinnig veel lawaai! (denk aan f-16) voor de civiele luchtvaart gebruikt men tegenwoordig enkel nog 'turbo-fans', waarbij de turbine slechts zijn eigen compressor aandrijft plus een hele grote 'ducted fan'. veel efficienter en veeeel stiller (alleen wel subsoon...) verder zijn er ook nog turbo-prop (turbine aangedreven propeller) en turbo shaft (zoals gebruikt in helicopters). en even voor de duidelijkheid; de compressor en de turbine zitten (meestal, behalve bij free-turbine zoals pt-6) op dezelfde as, dus als de turbine eenmaal draait drijft hij zijn eigen compressor aan (continu proces en verbranding) hoop dat je het nog een beetje begrijpt 8O
Kijk eens op de onderstaande site, hier staat een duidelijke (Engelse) uitleg over hoe een straalmotor werkt. De tekeningen die op die site gebruikt worden komen uit een boek dat Rolls Royce jaren geleden uitgebracht heeft. Het heet The Jet Engine, en vertelt tot in de details hoe een straalmotor werkt. Een prachtig boek waar ik veel van geleerd heb. http://travel.howstuffworks.com/fra...url=http://www.geocities.com/nedu537/turbine/
Hier staat ook een mooie animatie, over hoe een turbinemotor werkt: http://www.rolls-royce.com/education/schools/journey02/flash.html
ik had ergens gelezen dat het principe van een V1 motor iets geheel anders is..... bestaat er daar ook een doorsnede tekeing of werkingsprincipe ervan ?? wordt het principe van de V1 aandrijving ook gebruikt in de modelbouw ?
Hallo, Hier even de werking van pulsejets: http://www.aardvark.co.nz/pjet/howtheywork.shtml Mvg, Paul Siemons
paul dank voor de info is het daarom dat een V1 (of een pulse jet) zo'n "brommend" geluid maakt ? (tgv het beurtelings ontteken van de brandstof ?)
Afhankelijk van de lengte en diameter van de pijp zullen de ontploffingen zo´n 40 to 80 keer per seconde plaats vinden. Dat veroorzaakt inderdaad dat brommende geluid. Nou ja brommend, het is meer brullend want de herrie die deze plofbuizen maken is oorverdovend. Ik heb metingen gezien van 110dBA op 7meter afstand. Dat is maar liefst meer dan 1000 keer zo veel herrie als de modellen bij ons op het veld MAXIMAAL mogen produceren. Er zijn zelfs nog hogere waardes gemeld. Hier in Nederland mag er voor zover ik weet nergens meer mee gevlogen worden. Als er dan tijdens een show mee gevlogen moet worden moet men daar een speciale vergunning voor aanvragen.
technologisch gezien is het wel een uitdaging om een dergelijke aandrijving te bouwen...... (en dan nog in miniatuur) dank voor de info op dit draadje .... zo hebben we weer iets bijgeleerd.... voorlopig hou ik nog wel even bij elektro aandrijving..... een 3 fazige zelfbouwaansturing is ook een uitdaging steffe
hier is een video en uitleg van een echte turbine http://www.rolls-royce.com/education/schools/journey02/flash.html