Magnum XL53 - startproblemen / glowPug vraag

Discussie in 'Motoren' gestart door koMachine, 5 jun 2024.

  1. koMachine

    koMachine PH-SAM

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag

    Ik ben al een poosje bezig om een ‘op de kop getikte Magnum XL 53’ goed aan de praat te krijgen, maar lukt niet lekker.

    Ik krijg hem vrij snel aan de gang en hij loopt prachtig.


    Punt is dat de motor afslaat als ik batterij van de gloeiplug afhaal.


    Ik heb geëxperimenteerd met carb instellingen maar geen succes. Ik verdenk de gloeiplug, mss heb ik een defecte of een die niet goed ‘nagloeid’. Ik kan op de plug niet zien welke het is en kan geen manual vinden van de XL53. Ik heb wel ergens gelezen dat het ding waarschijnlijk (?!) vrij snel al vervangen is door de ‘Magnum XLS 52’ en daar kan ik wel een manual van vinden. Hierin lees ik “We recommend using a hot heat-range glow plug intended specifically for two-cycle engines. Do not use a cold heat-range plug”. Ik heb gekeken naar Rossi (R1 en R2), maar daar staat bij dat die geschikt zijn voor motoren tot 3CC en dat monster van mij is 8CC.

    Wat denken jullie, idd andere plug proberen (en welke kan ik dan het beste nemen), of zie ik iets over het hoofd en kan ik beter eerst iets anders proberen?
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.973
    Locatie:
    Rottevalle
    lijkt idd een kapotte plug . welke je moet hebben kan ik je niet mee helpen je kan een rossi 3 proberen .
     
  3. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    390
    Locatie:
    amersfoort
    Rossi 3 of os8 nemen, evt kan een rossi 4 ook maar die geeft (mijn ervaring) iets minder vlot oppakken/reageren bij een 6,5 tot 10cc motor. Je kan ook nog experimenteren met het koper ringetje even onder de plug vandaan te halen, doet hij het dan beter dan is je plug inderdaad te koud.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.526
    Locatie:
    Woerden
    De gloeiplug is een zeer belangrijk onderdeel van de motor. Zonder die plug kan de motor niet "lopen".
    Het is al heel wat jaren geleden dat ik een uitleg heb geschreven over de gloeiplug. Misschien is dat ook voor jouw interessant. Je kan dat stuk je bij de Modelbouw FAQ vinden. Om precies te zijn HIER.
     
    Sebastiaan3Z9 vindt dit leuk.
  5. koMachine

    koMachine PH-SAM

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Dank voor jullie reacties. Ik heb een nieuwe plug besteld (OS8) en laat jullie weten hoe dat verder afloop.

    @Ernst, ik heb je artikel twee keer gelezen, goed verhaal waar ik wijzer van ben geworden!
     
  6. koMachine

    koMachine PH-SAM

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Met de nieuwe plug (OS8) blijft ie draaien!


    Ik heb het idee dat ie meer toeren zou moet maken, maar mss zit ik dr naast.
    Was bezig met wat stellen aan 'de grote naald' en toeb gebeurde er van alles ...

    Ik vermoed dat de propMoer los ging, maar 'ineens' was er instabiliteit, getril, kwam de motor los te zitten in de klem, sloeg de prop kaduuk en vloog de motor in de lucht om in een plantenpot tot stilstand te komen. Ik was er even stil van. Onder de indruk van kracht en snelheid. Hier zijn lessen te trekken!

    Gelukkig is alleen de prop kapot, die is makkelijk vervangbaar, daarna voorzichtig verder met afstellerij, wordt vervolgt dus ...
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2024
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.940
    Locatie:
    Nootdorp
    De propmoer zal niet loskomen want die draait zichzelf vast door de draairichting.
    De motor zal niet goed hebben vastgestaan.
    Als dat een beetje loskomt gaat het goed mis.
    Gelukkig geen gewonden!
     
  8. koMachine

    koMachine PH-SAM

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Heeft even geduurd maar hij loopt weer! Ik kon geen nieuw passend drieblad propeller vinden. Jammer, want ik vond dat echt iets extra’s hebben t.o.v. de twee blads die ik tot nu toe steeds gebruikte: merkbaar lager toerental, maar vooral een ‘trager doffer machtig stoerder’ geluid.

    Ook een twee blads dus voor de Magnum en hij gaat als een banaan. Ook de throttle werkt goed.
    Eind goed al goed dus. Ik heb er wel respect aan over gehouden voor de krachten die z’n 8CC-tje vrij weet te maken. Het afgebroken propeller-blad heeft een fors litteken achtergelaten op de muur van m’n schuurtje. Je moet er toch niet aan denken dat z’n ding met vlees en bloed in aanraking komt ….

    Tot nu toe heb ik de focus gehad op 2Tact. Ik ga me de komende periode ook aan de 4Tact wagen. Nieuw voor me, leuk denk ik. Wat zou een goed instapMotortje zijn om mee te beginnen? Als jullie een suggestie of een occasion in de aanbieding hebben dan hoor ik dat graag.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2024

Deel Deze Pagina