"Make My Day" en andere nieuwe kisten van IMA

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Theo Coenen, 1 mrt 2004.

1. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Gisteren tijdens de Indoor in Alphen waren de eerste bouwdozen van Indoor pylon-racers te verkrijgen. Eentje is een soort Casutt-racer en is opgebouwd volgens hetzelfde principe als de shock-flyers. Volgens de geruchten komen in deze lijn nog enkele modellen. Verder was er nog een ander indoor pylon model te verkrijgen en wel het model "Make My Day!" Dit model is een kleine kopie van de wel bekende holiday. Alle modellen worden gemaakt en verkocht door IMA. Tijdens de diverse vluchten die er werden gemaakt met de diverse modellen bleek dat de "Make My Day!" tot een van de snelste en stabielste vliegers was. Diverse piloten hebben met het prototype kunnen vliegen en volgens mij heeft er geen een volgas durven/kunnen vliegen.

De sticker op de doos.

De "grote" doos

De inhoud van de doos.

De benodigde electronica, hoe kleiner en lichter de servo's en ontvanger hoe beter. Ook de kabels aan de regelaar mogen gerust een stuk korter zijn dan normaal.

het model naast de zender na ongeveer 4 uurtjes knutselen.

en helemaal klaar met de kleur en tekst erop.

Nu alleen nog wachten tot alle lijm goed droog is, en hopenlijk is het woensdag mooi weer dan kan ik dit model invliegen.

2. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Eigenlijk ben ik bang dat je het bij indoorracen aflegt door gebrek aan nauwkeurigheid bij het sturen... aan de snelheid zal het niet liggen....
    Men is op het moment trouwens bij IMA weer volop aan het ontwikkelen met de Idget-racer (door Theo omschreven als Cassit-racer), de Make-my-day en de binnenkort uit te komen Yak 54 (acrokist).

Ik ben benieuwd naar het vliegen Theo...

3. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    theo, is ie net als zijn grote broer van piep of van depron ?

4. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    piepschuim

5. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

De Make My Day! is net als de holiday van piep met een depron staartje. Wel is er volgens mij een hardere piepsoort gebruikt voor de vleugels. Zodra ik er vliegervaringen mee heb opgedaan dan zal ik het hier gelijk plaatsen.

De Idget-racers zijn helemaal gemaakt van Depron en deze hebben maar 1 rolroer. De Idget racer vloog net zo goed of misschien wel beter dan enkele van de door ons zelf ontwikkelde modellen.

Het laatste model wat Arjen zei de Yak 54 is een indoor 3d kist met zeer speciale mogelijkheden die in mijn ogen zelfs de mogelijkheden van de shock-flyers van Icarus overtreffen. En werkelijk je moet het gezien hebben om het te geloven, Loopings om de eigen as. En daarnaast heb ik het model nog enkele figuren zien maken die ik niet kan omschrijven.

6. Han Veldhuis

Han Veldhuis

Lid geworden:
    27 apr 2003
    storing?

7. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

8. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Ja, tussen mijn oren ;) :twisted: 8)

Als testpiloot heb ik de Yak aan de tand mogen voelen/uitwringen....

De Yak 54 is op dit momemt met voorsprong het meest wendbare indoor-acro/3D toestel dat commercieel verkrijgbaar is/wordt en dat om iedere as. Dit gecombineerd met uitstekende strakke vliegeigenschappen in rechtuitvlucht; het volledig ontbreken van couplings op rudder/hoogte en rudder/rol (vanaf prototype 2 voor ingewijden) en prettige eigenschappen bij langzame vlucht en high-alfa manouvres (in tegenstelling tot de shock die dan wiebelig wordt door de vierkante neuslijst.).
    Manouvres als "Kulbitin's" en "cobra's" maar ook rollende cirkels binnen de middencirkel van de hal of even 180 graden omzetten in meskant zijn geen enkel probleem, evenals Torquerollen.

Het wachten is nu op het begin van de verkoop en dat zal naar verwachting niet lang op zich laten wachten.

Ik zal binnenkort wat foto's posten van YAK-prototype 2.

9. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

[​IMG][​IMG][​IMG]Helaas vandaag mijn nieuwe "Make-My-Day!" tijdens zijn 2de vlucht gecrashed.[​IMG][​IMG][​IMG]

De eerste vlucht ging goed nadat ik het model iets had uitgetrimt. Het vloog perfect en kon vrij snel draaien en de bocht door. Reageerde wel fel op de roeren maar dat was niet zo een probleem. Een rol en een looping ging ook best goed. Na de landing alle trimmen weer neutraal gezet en dit met de zender weer goed gezet. Gelijk hierna de 2de vlucht gemaakt en tijdens deze vlucht begon het model ineens raar te stampen en te draaien, dit kon ik niet meer corrigeren en ineens brak geheel onverwachts de vleugel. Het model lag toen in 6 stukken op de grond voor mijn voeten.
    Gelukkig pasten alle stukken zo weer in elkaar en heb ik dit al weer gerepareerd.

10. jammer, enig idee waardoor die zo begon te stampen en te draaien?

in het weekend weer er mee vliegen op het veld?? :)

11. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

De oorzaak weet ik helaas niet. Dit weekend helaas niet. Heb enkele familie verplichtingen.

12. WillemII

WillemII

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Theo, kan het zijn dat je MakeMyDay! in een bocht misschien een ''snap'' maakte? Dat zou kunnen als er teveel uitslag op je hoogteroer zit en dan gebeurt het alleen met power erop...
    Sommige kisten kunnen nu eenmaal niet zoveel hoogteroeruitslag verdragen als andere!

13. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Dit is inderdaad mogelijk en dat ik daarna overcorrigeerde waarna de vleugel brak.

De andere mogelijkheid is dat ik een fout heb gemaakt met het uittrimmen door het servomiddelpunt te verplaatsen. Waarschijnlijk heb ik dit verkeerd om gedaan waardoor ik een grotere uitslag nodig had om weer neutraal te kunnen vliegen.

Het model is inmiddels gerepareerd en zal binnenkort weer gevlogen worden. Tijdens de eerste vlucht vloog het perfect en het bochten werk was perfect.

14. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Ben zeer benieuwd naar de die foto's van die yak!!
    Wanneer komen die online!!

15. WillemII

WillemII

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Het eerste prototype van de Yak 54 3D. Arjen heeft hem al een aantal keren flink uitgewrongen... :D

16. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ahum, heren; Volgens titel gaat dit over de 'makemyday', maar ik zie hier 2 tuigen besproken worden.
    Kunnen we voor de yak een nieuw draadje starten?

17. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
  18. Guest

Guest Guest

Dat kan niet met zo'n naam..... :?

19. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    @Arjen,

Gebruikt de Yak een pendel hoogte roer ?
    En wat staat er als aandrijf combi voor ?

20. WillemII

WillemII

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Het hoogteroer is inderdaad als pendelroer uitgevoerd.
    De prototypes vliegen op een standaard speed 280, 5:1 vertraging en een 11x8 gws of 11x7 apc propeller.
    Accu is bij ons 3S 700, maar kan natuurlijk ook 3S 350. Het stroomverbruik is in deze configuratie ca. 4 A.

Deel Deze Pagina