Man tgx xl 6x2-2 met pk 50002 G

Start van de ombouw is begonnen
Gaan van een standaard tamiya man tgx xlx 4-2 naar zoals de titel al zegt een man tgx xl met kraan.

Dit is voor mij het eerstw wchte ombouw/verbouw dus zal een hoop twgwnkomen waar k nogniet aan hat gedacht
Eerst mijn werk hoekje ingericht en alles een bekeken te uebben eens begonnen
Result tot nu toe
8enugu5e.jpg


Zit beetje met het borwn dat lukt niet helemaal lkkr heb de voorste 4 gehat zoals te zien.
Zodra ik da tape los haal todeerd het chassie
Iemand hiwr een tip voor dit beter te doen? Beschikbaar materiaal is dremol en een boormachine

Dit was het voor nu en voor het begin
Tips en verbeter punten zijn welkom
Gr
Jeffrey
 
Ja ik heb nu de 4 schroeven van het hulpstukje voor de voorbumper gebort en bevestigt dan lijkt het of chassie wegloopt van elkaar moet de rest nog boren meschien dat bij trekt
 
ik heb bij mijn voorloper de gaten in het oude chassis over gebord op de nieuwe
je legt de balken in spiegelbeeld tegen elkaar daan kleijne lijmtangetjes er op en je kunt de gaten zo over boren ook van je chassis steunen.

de achterste ophanging heb ik uit gemeten en het zelfde gedaan
zo blijf je recht en de afstanden van de gaten zijn identiek als het origineel.
 
Das een handig ideetje.
Heb het toderen opgelost gaatjes waren niet recht gebort nu is jet chassie weer haaks.
Tip vam spiegel beeld ga ik proberen was al aan het uitmeten gegaan thanks daarvoor zal in loop van de dag/avond een updateje hebben

Zo eerst effe wat materiaal erbij shoppen.
 
Vanmiddag de veren geprobeerd te maken van 0.3mm messing plaat helaas werkte het niet te slap materiaal.
Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat onze oosterburen hiervoor veerstaal of een grashark dus effe met gezinnetje een uitstapje naar de lokale bouwmarkt een grashark halen en daar gaan we zo nog effe mee stoeien hier een paar fotos van mijn hulpstuk voor het buigen van de toekomstige veren.
y5amasy3.jpg
u8a7yquj.jpg
ty6uha8u.jpg
yqamu3y2.jpg
ege5uzyg.jpg


Dit ga ik nu dus weer doen maar dan met de grashark
op of aanmerkingen altijd welkom

Tot de volgende update
 
je zal wel 2 of 3 op elkaar moeten monteren
maar ze zijn ook zo te koop van tamiya hoor
ik heb ze wel voor je
 
Idd rcjeffrwy (naamgenoot) kopen kan iedereen en heb ze in verschillende prijsklasses gezien maar k wil me truck zelf maken en niet volgens een fabriek dus vandaar dat ik zoveel mogelijk zelf zal proberen tw maken met het hend gereedschap wat ik heb
 
Hoe kan ik jet veerstaal het beste strak gebogen krijgen heb gister wat getest maar komt niet strak is voor het verenpaket
Greets
Jeffrey
 
Een prima materiaal om veren mee te maken zijn starterveren uit kleine benzinemotoren.
gebroken veren zijn soms te krijgen bij de grasmachineherstellers. Er zijn zelfs verschillende breedtes en diktes.
Om er korte plooien in te maken gewoon even rood verwarmen met een gasbrander, alleen verliest het dan zijn veereigenschappen op de verwarmde plaats.
Gaten boren gaat prima met een scherpe kobaltboor.
 
Klein update heb de veren gemonteert ben niet tevreden de gamma gras hark is lastig te buigen krij het niet om 3mm buis heen
En nu dit consept zag het op internet maar helaas de veren schieten steeds uit de blokken en het veert zwaarder als standaard tamiya.
Dus wordt weer terug naar de tekentafel meschien probeer ik het nog met fosfor brons dat zou ook veer kracht moeten hebben

Hier paar fototjes
y3a8ege7.jpg

De hark met het veerstaal
jy6umyge.jpg
sapa2uda.jpg

En hier het (proto type) eerste poging

Meschien toch maar kijken naar luchtvering

Tot horens
 
De veren springen uit de blokken?
Misschien een gaatje boren achter het blok in de veer en een pennetje erin lijmen?
 
Heb k ook aan gedacht of in het blok boven en onder een schroefje maar volgende probleem is dat de gehele as 1cm kan bewegen en als k de blokken vast zet op chassie zodat ze niet kunnen bewegen dan veert die as niet meer em dat heb k wel nodig gezien hij ook gelift moet kunnen worden
 
Leuk om dit zelf te doen.

Je zou 1 zijde van de bladveer vast kunnen zetten. De ander zijde kan dan vrij bewegen.
 
Mooi dat je het allemaal zelf wil maken, maar ben je nu niet een beetje opnieuw het wiel aan het uitvinden? Niet negatief bedoelt hoor.
Altijd mooi om te zien dat er mensen zijn het zelf willen maken. Hoop ook dat het je lukt. Maar setje bladveren kosten ook niet zoveel, en het scheelt je tijd (en geld). Harkje kost ook wel een paar euro.
Maar je wilde de as toch ook liftend maken. Is dat niet wat moeilijk om deze door de veerdruk heen omhoog te krijgen en te houden? Heb het zelf nooit gebouwd, dus is nu puur mijn gedachtengang.
 
Ben eens gaan kijken en je hebt gelijk mathias k moet behoorlijk wat kracht uitoefenen om de as degelijk te liften daar hat k nog noet over gedacht. Komt er op neer dat er een geheel nieuwe ophanging gemaakt zal moeten worden.
En wat betreft zelf bouw en koop ja kopen kan iedereen en bij mij is het model bouw en geen modelkoop.
Het wiel opnieuw uitvinden ieder zijn mening
 
Back
Top