Mede-zeilers, Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een model skutsje. Binnenkort wil ik beginnen met het maken van de mast en de gaffel. Nou heb ik al een mooi hardhouten balkje gekocht voor de mast. Zijn er mensen die tips & trucs hebben voor het maken van een houten mast en gaffel? Alvast bedankt! Groeten
Ik hoop voor je dat het niet alleen hardhout is maar ook taaihout. Voor een massieve mast: maak hem vierkant aan de dikste maat. Maak hem dan de taps. Daarna 8 kant daarna 16 kant Als mast dikte het toe laat (bij model denk ik niet van toepassing) maak 32 kant daarna schuren. je kan ook plankjes als een koker op elkaar lijmen en daarna rond maken. Kromme gaffels heb ik geen ervaring mee.
kromme gaffels maak je door verschillende laagjes hout op elkaar te lijmen op een mal. Die mal kan simpel zijn: Een vlakke plaat hout, waarop je blokjes schroeft, die de juiste ronding volgen. De gaffelplankjes klem je weer tegen die plankjes met lijm ertussen. (epoxy) Hier zie je een idee: Maak de plankjes dun genoeg, anders krijg je teveel last van "springback". Daar zal je sowieso wel wat last van hebben, dus je zal de gaffel iets ronder moeten maken dan hij uiteindelijk moet worden. Dat goed inschatten is ervaring. Het hangt af van de houtsoort, het aantal lagen en de kromming die het moet krijgen. Gebruik gewone lamineerepoxy voor dit klusje, geen 5 minuten epoxy (die overigens sowieso overal waardeloos voor is). Ik gebruik deze epoxy
Kan skiff alleen maar bijtreden, gebruik de zelfde epoxy en om te beletten dat je werkstuk aan je mal plakt een stuk P.E. folie er tussen, epoxy kleeft daar niet op
een mast moet je bij uitstek maken van "Oregon pine". Dit is een taaie houtsoort wat wordt gebruikt o.a. bij ladders, dus kwastloos. Voor mijn skutsje heb ik dat ook gedaan, en je ziet ( foto) dat deze tevens mooi kleurt met de lak. Als je een vierkant balkje laat schaven, daar na deze achtkant schaven. Om dat de mast spits toe loopt wel even uitrekenen wat de maten steeds moeten zijn na het schaven van een kant. Door nu eerst te beginnen met het schaven 30cm van de top naar de top. Hierna weer 30 cm lager naar de top en zo verder. Hierdoor schaaf je steeds het stuk wat dit bij de top is een keer meer dan aan de onderkant en wordt de mast taps. Als dit achtkant is kun je de scherpe randen ook voorzichtig wegschaven , zodat hij steeds kleinere vlakken krijgt. Als laatste schuren en klaar. Eenvoudig gezegd, maar voorzichtig met schaven ( eerst een proef balkje gebruiken). Op mijn site kun je de foto zien van mijn skutsje ( ik denk dat je die site als gezien hebt.) contents Voor de gaffel heb ik eerst een model gezaagd uit triplex. Daarna dunne lagen hout hierlangs klemmen met epoxylijm. Net zoveel plankjes van 1 a 2mm totdat je ruim de gewenste dikte hebt. Als dit droog is haal je hem van de mal af en bijft het in de goede vorm staat, daarna natuurlijk schuren, schuren en schuren.