Materiaal keuze

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Rene Witteman, 19 dec 2006.

  1. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste medeturbinebouwers,
    Ik wil graag de as en astunnel voor de KJ66 van rvs maken.
    Daar ik er niet mee ga vliegen maar alleen als mechanisch project wil gaan werken,
    zou dit een probleem zijn?
    Ik hoef dus niet op het gewicht te letten.
    Misschien kan ook de branderkamer dan van een iets dikker materiaal worden?

    alvast bedankt , Rene
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Rene
    Ik zou het niet doen de as en tunnel van rvs maken. Rvs is een materiaal dat wat moeilijker te bewerken is en als het warm wordt nog al gaat trekken Ik zou gewoon een materiaal nemen dat makkelijk verspaant. De as moet erg nauwkeurig gedraaid worden. En de tunnel ook. het moet toch wel in het 0.005 bereik zitten. Om de verbrandings kamer van dikker materiaal te maken is natuurlijk geen probleem maar 0.5 rvs is niet moeilijk om aan te komen
     
  3. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Bedankt heer Broekhuizen,
    Als we het bewerken van het rvs buiten beschouwing laten, (e.e.a. is geen probleem te draaien cq. te frezen) zou het trekken van het materiaal dan een probleem zijn?
    En as kan i.v.m. zijn vorm toch niet zo snel vervormen?

    mvg Rene
     
  4. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    De kans is groot Rene dat het niet warmte stabiel is. Maar je kunt het proberen.
    Wat ze ook doen is de as voor bewerken en dan een aan tal uren in een oven leggen van ongeveer 200 graden zo dat de spanning er uit gaat. En dan na bewerken.
     
  5. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste medebouwers,
    Hierbij een fotoupdate van mijn in aanbouw zijnde turbine.


    mvg Rene[​IMG]
     
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Rene,


    Hij gaat goed, blijven gaan zo, vragen ??? gewoon even bellen, niks mis mee
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zier er strak uit Rene! :thumbsup:

    Materiaal keuze tja......, de meeste materialen en hun diktes zijn bepaald door het gebruik en dus ook licht gewicht. Jou toepassing is echter anders en daar hebben "el" bedenkers nooit over nagedacht zullen we maar zeggen en daarmee bevindt je je op nieuw terein. Echter een beetje logisch nadenken waar de temperaturen zitten en waar krachten tot uiting komen moet goed komen, voor de rest....trail and error..... :wink: ....zo zijn de grootste turbine fabrikanten ook allemaal begonnen.

    Groetjes,
    Gerald
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Schitterend, prachtig, ziet er uit om uren naar te kijken, ben zeer benieuwd naar de 1e run van dit machientje, al iets gepland?
    En dat in toch wel relatief korte tijd, ben eigenlijk zeer jaloers dat ik zoiets niet kan :wink:

    Grtz Ger.
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Rene. Het ziet er erg mooi netjes uit . Je gaat al snel denken dat zal goed lopen Maar zo als velen weten in één keer oke dat komt niet zo vaak voor. Wees voorzichtig met dit mooie speeltje. En veel succes. groeten Gerrit Jan.
     
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Rene,
    Kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties. Hardstikke gaaf.... :thumbsup:

    Ik denk wel, dat als het even kan, je de eerste starts met iemand maakt die al wat ervaring op dit gebied heeft.
    Zelfs een perfecte motor kan je verkeerd opstarten indien je niet precies de goede handelingen verricht. ( afhankelijk van wel of geen ECU, start motor/blower/lucht, soort gas (druk))
    Het zou zonde zijn dat je vanwege het mogelijk niet goed kunnen opstarten je de motor defect maakt of de schuld gaat geven, terwijl het motortje prima is...

    Let ook even op ( is geen kritiek hoor :pim: ) dat je nog even naar de gaatjes kijkt in de verbrandingskamer. Zo te zien op de foto zijn de gaatjes bij de "overlapnaad" niet aanwezig, waardoor de vlam mogelijk niet helemaal op de plaats blijft waar deze hoort. Het is best belangrijk dat de luchtgaatjes goed evenwijdig verdeeld in de omtrek van de verbrandingskamer aanwezig zijn.

    (Kan tot Hotspots leiden)

    groet,
    Jacques
     
  11. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Dank u dank u heren,
    Voor al deze lofende woorden, ik zal e.e.a. zeker in overweging nemen zeker wat betreft de eerste run,
    het aanpassen van de gaatjes in de verbrandingskamer e.d.
    Wat betreft de eerste run planning daar kan ik weinig over zeggen.
    Ik moet nog aan het betreffende turbinewiel zien te komen.
    Ik heb hiervoor een 2 tal opties lopen.
    Dan nog het ballanseren bij een van u, en het samenstellen van een testplateau met de benodigde toebehoren.

    mvg Rene
     
  12. hallo mensen

    in het boekje van thomas kamps staat dat je een high strength bolt van een auto of vrachtwagen kan gebruiken voor het maken van een as. ik ben naar Fabory in tilburg geweest en ze konde mij zo'n bout niet meegeven omdat ik geen stress waardes wist die op de as komen te staan. weet iemand wat voor soort metaal ik nodig heb om een as te maken en een as tunnel?

    groetjes stevie
     
  13. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg

    Je kunt de as van een M16 bout maken kwaliteit 12.9 staat boven op de kop van een bout De tunnel van aluminium .
    Als je nu aluminium neemt die kort spanig is en niet stroopt tijdens het draaien dus van het harde soort.
    Een as heb ik ook al eens van een zuiger stang gemaakt van een lucht cilinder[ festo] dit materiaal is gemakkelijk te verspanend met als voor deel ook al weer dat tijdens het draaien de zaak goed in de hand te houden is.
     
  14. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    In de KJ66 handleiding staat simpelweg "toolsteel" oftewel gereedschapsstaal, dat is in ieder geval wat ik ervoor ga gebruiken. Ik dacht het in het Kamps boek ook ergens gelezen te hebben maar kan het zo direkt niet meer vinden precies...
    Is het eigenlijk absoluut nodig om de as na te slijpen?
     
  15. adryan

    adryan Guest

    Meestal wordt EN24T aanbevolen voor de turbine assen, dit is de Amerikaanse? aanduiding.
    In Nederland noemt men het 34CrNiMo6. De treksterkte is 1000-1300N/mm2
    Als alternatief is bruikbaar 42CrMo4 met een treksterkte van 1000-1200N/mm2 dit zijn bijde assenstalen en verkrijgbaar bij o.a. van Leeuwen Precisie

    Je kunt natuurlijk ook dik in de buidel tasten en een 12.9 bout halen. Deze heeft een treksterkte van 1220N/mm2

    ....alles natuurlijk onder voorbehoud . :D
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Nee hoor, heb mijn eerste as zelf gedraaid op mijn kleine hobby draaibankje waar de turbine jaren op gelopen heefd. Het slijpen is in het leven geroepen om de zachtere metalen uit te harden en daarna na te slijpen omdat metaal dan altijd en beetje krom trekt. Dit indien je niet een direct hardere metaal voor handen hebt of niet kunt verspanen.

    groetjes,
    Gerald
     
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Je kunt natuurlijk ook dik in de buidel tasten en een 12.9 bout halen. Deze heeft een treksterkte van 1220N/mm2

    Ik heb bouten gekocht kosten een paar jaar geleden nog geen 5 euro meen ik mij te herinneren.
    Dus dat valt wel mee.
    Een stuk materiaal kopen vragen ze zeker meer voor, voor 5 euro komen ze niet meer van een stoel af of je moet de man kennen.
    Vraag het maar eens bij sallamos in groningen. Dus koop een paar bouten en je weet zeker ik heb het goede materiaal.
     
  18. hallo mensen,

    ik ben (alweer) bij Fabory (Haheti) in tilburg geweest om te vragen of ze een RVS bout hadde in 12.9 sterkte. ze zeide dat ze die niet hadden, ze hebben mij toen doorverwezen naar een metaal bedrijf en daar wisten ze niet welke RVS as sterkte overeen kwam met een bout van 12.9. weet iemand waar ik in tilburg of omgeving een as kan kopen die voor gasturbines gebruikt kan worden en wat voor materiaal ik het beste kan kopen? en moet het persé een as van RVS zijn?

    groetjes stevie
     
  19. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi je kan ook zilverstaal gebruiken kan je bijna bij elke metaal handel halen
    groetje limme
     
  20. adryan

    adryan Guest

    Stevie,

    je moet eens bellen naar Vanraak staal in Tilburg, zij hebben 34CrNiMo6 in rond 16 en rond 20mm
    weet niet of je er particulier kunt kopen, maar wellicht te proberen..
     

Deel Deze Pagina