Maximale MAH Lipo op ESC

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door multisession, 15 dec 2010.

1. multisession

multisession

Lid geworden:
    6 feb 2010
    Techneuten,

Vraagje over de maximaal haalbare MAH lipo op een ESC icm een Brushless motor.

Ik ben niet heel erg thuis in deze stroomwereld, dus ik vraag alles maar in Jip en Janneke taal ...

Ik heb een KDS 450C met een 40A ESC. De motor is een 3500 KV Brushless motor.

Tot nu toe vloog ik altijd met een 2200 MAH 20C Lipo.

Klopt het als ik zeg dat ik in theorie een Lipo kan aansluiten van 4000 Mah omdat mijn ESC een capaciteit heeft van 40A? Misschien is het dan handig om een iets lichtere te nemen om een safety in te bouwen, maar dan een 3600 Mah oid??

Of moet ik ook kijken naar de motor en wat die aan kan. Waar ik namelijk mee zit is dat ik bang ben om mijn motor op te blazen. Of kan dit niet omdat de ESC maar een max aanhoudt van 40A?

Ik heb overigens ook geen idee wat die 3500 KV inhoud. Kan iemand mij dat uitleggen?

Alvast dank!!!

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Er lopen een paar zaken door elkaar. In de eeste plaats "geeft" een stroombron nooit meer stroom dan de verbruiker (hier de motor) vraagt.

Zie het maar als het stopcontact thuis. Op hetzelfde stopcontact kan je een electrische kachel van 2000 Watt aansluiten, maar ook een LED-lamp van 1 Watt.

De capaciteit van een Li-Po, bij voorbeeld 2200 mAh, zegt iets over de "hoeveelheid" electrische stroom die er in zit. Hoe hoger de capaciteit hoe langer een bepaalde stroom geleverd kan worden. Dat kan je vergelijken met de inhoud van de benzinetank van een auto. Bij een gelijk verbruik kom je met een volle tank van 60 liter verder als met een tank van 40 liter.

De C waarde zegt iets over de "snelheid" waarmee te stroom uit de accu kan lopen. Dat kan je vergelijken met de kraan op een tank. Als de kraan verder open kan is de tank eerder leeg.
    Een 2200 mAh (let op de schrijfwijze!) van 20 C kan dus maximaal 44 Ampere leveren, als de verbruiker dat vraagt.

Het vervangen van een Li-Po door een exemplaar met een grotere capaciteit is mogelijk. Ook een grotere C-waarde is geen probleem. De accu zal immers nooit meer leveren dan de verbruiker vraagt.

Vervangen van een Li-Po door een andere met meer cellen gaat niet omdat door de hogere spanning het stroomverbruik (aanzienlijk) zal stijgen en ESC en motor dat mogelijk niet aan kunnen.

Er ís één ding waar je wel rekening mee moet houden. Door een Li-Po met grotere capaciteit neemt de gebruiksduur toe. En daarmee de warmte-ontwikkeling in ESC en motor. Die moeten daar wel tegen bestand zijn.

Door het toegenomen gewicht is het niet allemaal winst!

Je motor is 3500 Kv. Dat is de generatorconstante en betekent dat de motor per Volt 3500 omwentelingen per minuut maakt. Dat is onbelast. Als de motor wordt gevoed met 5 Volt dan is het onbelaste maximale toerental 5 x 3500 = 17500 omwentelingen per minuut.

Laatst bewerkt: 15 dec 2010
  3. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Het gaat dus eigenlijk om de simpele vraag kan ik met een goed werkende setup een lipo met de dubbele capaciteit toepassen.
    Ja dat kan omdat de spanning in theorie gelijk blijft maar je vliegtijd word veel langer.
    Het gewicht van de lipo is echter aanzienlijk groter en het is de vraag of je daar blij mee bent.;)

4. Olap

Olap

Lid geworden:
    7 dec 2008
    Je kunt er dus best een LiPo aanhangen van 10.000 mAh, als hij maar de goede spanning geeft (2S/3S/4S/5S enz.)
    Edit: tegelijk :p
    Edit2: 3500 KV houdt in: 3500 toeren/min/volt, dus bij 11.1 volt (3S lipo) maakt hij 11.1*3500=+/-39000 toeren/min.

5. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Klopt alleen de toeren berekening geldt zonder prop en moet met prop ongeveer 20% lager liggen.;)

6. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Bericht meteen weer verwijderd. Er staan al genoeg antwoorden...

7. krissiecrash

krissiecrash

Lid geworden:
    2 nov 2009
    Spanning een stroom zijn omgekeerd evenredig hogere spanning lagere stroom.
    P= U x I
    Feit blijft wel dat je motor de hogere spanning aan moet kunnen.

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Helaas is dit onjuist. In de eerste plaats is de formule niet de wet van Ohm, maar om vermogen (P) te berekenen.

Volgens de wet van Ohm geldt U=I x R, ofwel spanning is stroom maal weerstand.

Daar uit volgt dat I=U / R. Daaruit kan je afleiden dat de stroom zich lineair met bij een veranderende spanning aanpast. Hogere spanning is evenredig hogere stroom, lagere spanning is evenredig lagere stroom (en dus niet omgekeerd evenredig!) Maar dat is bij een gelijkblijvende weerstand!

Een motor heeft niet alleen een Ohmse weestand. De weerstand wordt bepaald door Ohmse weerstand en weerstand door zelfinductie!

Daarom zal bij een verdubbeling van de spanning de stroom ongeveer 4 maal zo hoog worden. De wet van Ohm, waarbij alleen rekening wordt gehouden met Ohmse weerstand, geldt hier dus niet!

Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  9. multisession

multisession

Lid geworden:
    6 feb 2010
    Okay top!

Duidelijke verhalen in begrijpelijke taal :)
    Al die formules daar snap ik toch niets van ...

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    In mijn eerste reactie aan jou heb geen enkele formule gebruikt, maar gezocht naar eenvoudige voorbeelden om een en ander te verduidelijken.
    In de reactie aan Krissiesch hen ik wel formules gebruikt, maar dat was om zijn onjuiste verhaal te weerleggen. Voor jou is dit verder niet van belang.

Over het niet snappen van formules, het gaat hier over basis electrotechniek. Daar moet iedereen om school bij natuurkunde aan "geroken" hebben.

Toch is dergelijke basiskennis nodig om juist om te gaan met b.v. Li-Po's. Lees je een beetje in op het forum. Vooral in de FAQ is veel interessante informatie te vinden.

11. multisession

multisession

Lid geworden:
    6 feb 2010
    @ N.P.S.

Ik heb inmiddels wat ingelezen in de FAQ en daar staat een duidelijk verhaal, ook voor leken...

Maar ik vraag me alsnog af waarom je dan bijvoorbeeld een 40A ESC gebruikt als het toch niet uitmaakt hoeveel mAh je aansluit op je ESC. Immes de motor vraagt maar "zoveel", en meer niet ...

Ik zou dus theoretisch een 4000 MaH LIPO aan kunnen sluiten op een ESC van 10A of 20A.... TOCH????

Waarom kies je dan voor een bepaald aantal Ampere ESC????

En jullie spreken overigens ook over een onbelaste motor m.b.t. de KV's.
    Wanneer is de motor dan belast en wanneer is deze dan onbelast??

Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  12. Olap

Olap

Lid geworden:
    7 dec 2008
    Omdat jouw motor 40A trekt (of minder). Als je een 80A motor op je regelaar aan gaat sluiten, krijg je rook.

13. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Je kiest je regelaar op basis van je motor, niet op basis van je accu. Die accu is in principe alleen de 'brandstoftank', die bepaalt hoe lang je vooruit kunt. Niet voor niets wordt de accucapaciteit aangegeven in mAh, waarbij de h staat voor 'hour' (= uur). Een 4000 mAh accu kan 4000mA = 4A leveren gedurende 1 uur of 40.000 mA = 40A gedurende 1/10 uur = 6 minuten. In de praktijk komt dit rekensommetje niet helemaal uit, maar het gaat om het idee.

Als de motor slechts 20 Ampere trekt kan een regelaar, die 40 Ampere kan leveren dit op zijn sloffen aan. Je zou dan ook kunnen volstaan met een wat lichtere regelaar. Over het algemeen kies je als veiligheid echter een regelaar, die meer Amperes kan leveren dan de motor zal vragen.

14. knaller

knaller Guest

Als je de meest efficiente set up wil voor je 450 met heel veel power. Dan ga je naar 6S. Daarbij neem je een 1600kv motor en een 1300mah 6S accu. Een 40 ampere esc is genoeg die 6s aankan. Beter dan dat ga je niet redden op je 450.

Correctie: Nog beter zou zijn 360mm bladen en een langere tailboom, dan draai je maximaal 2800RPM op de kop. Dat is de meest efficiente 450 heli.

15. multisession

multisession

Lid geworden:
    6 feb 2010
    Daar snap ik dan weer niks van want als ik dus bovenstaande info moet geloven (en dat doe ik) :D Krijg je dan een berekening als volgt ...

6S=22,2Vx1600=35520 - 20% = 28416 RPM

Dat ligt toch lager dan de 11,1Vx3500=38850 - 20% = 31080 RPM

Dat ligt toch hoger dan die 6S Lipo??? Wat heb ik er dan aan om een 22,2V Lipo er op te zetten met een lager aantal mAh?

En het aantal volts verdubbeld ook ... Maakt dat dan niks uit voor je ESC en motor???

16. knaller

knaller Guest

http://brucewsb.s3.amazonaws.com/Files/HSCalc.zip

Download die even en vul de gegevens voor beide set ups in. Denk dan ook aan de pinion want die vergeet je in je berekeningetje hierboven :D

Ow ja en je moet mensen niet geloven maar je moet het zelf begrijpen :D

Edit: een 6S set up voor 325mm bladen is een 1700KV. motor en 13T pinion.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2010
  17. knaller

knaller Guest

18. multisession

multisession

Lid geworden:
    6 feb 2010

Bedankt voor je progje!

Maar ik zal wel wat verkeerd doen want als ik mijn setup zoals ik deze nu heb (dus ook een 13T pinion) kom ik op een RPM van 3030.

En met jou setup op een RPM van 2944 met een 13T

Er staat nog wel iets bij van efficiency in dat progje en die staat standaard op 90%. Kun je me uitleggen wat dat betekend??

En je hebt gelijkt vwb het niet zomaar aannemen maar zelf begrijpen ... en ik ben al druk bezig met een studie :wink: ... maar soms is het toch wel handig dat er wat kennis om je heen zit :confused::confused::confused:.

Lang leve het forum :rolleyes:

Laatst bewerkt: 17 dec 2010
  19. knaller

knaller Guest

Je praat over een Headspeed maar je geeft het getal van de motor rpm....... Headspeed is wat de rotorkop draait niet de motor. Vul 6s in en 1700 kv en 150T main gear en 13T.

Dan hetzelfde maar dan een 3550kv motor en 3s.

En kijk in beide gevallen naar je headspeed, Niet je motor rpm.

Maar zonder te rekenen, is het een bekend feit dat als je in cellen omhoog gaat en in motorkv naar beneden en je komt op dezelfde headspeed uit dan ben je veel efficienter bezig omdat de amperes dalen. Als de amperes dalen wordt er dus minder benzine gebruikt en kan je met minder mah toe. Ook heb je met hoog voltage set ups veel meer power die ervoor zorgt dat de headspeed niet inzakt(bogged) als je veel vraagt van de heli zoals in een flip of een rol of iets dergelijks.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2010
  20. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Om hetzelfde vermogen af te geven zal bij verdubbeling van de spanning de stroom halveren.

Het vermodgen wordt op deze manier berekend:

P= U x I of vermogen is spanning maal stroom.

Als U twee maal zo groot wordt, zal bij gelijkblijvende P, I halveren.

Een lagere stroomsterkte heeft veel voordelen. Zo is er een kleinere ESC nodig, de bekabeling kan dunner zijn, er is minder warmteontwikkeling en er is minder verlies in connectoren.

Deel Deze Pagina