MDF gereed maken voor spuiten

Hallo,

Ik maak een statisch model van een schip en heb de romp gebouwd van MDF. Nu wil ik deze keer de romp gaan spuiten, maar ik loop tegen een probleem op. Ik heb de romp voorbehandeld met Allebastine mdf-primer(2x) en hierna heb ik de romp nog twee maal geschilderd met een witte lak. Hierna heb ik de romp glad geschuurd om hem netjes te kunnen spuiten. Bij het schuren ben ik op sommige plekken tot op het mdf gegaan, dat is eigenlijk niet te vermijden, maar ik ging er vanuit dat het mdf genoeg primer en lak zou hebben opgezogen om verzadigd te zijn.
Bij het spuiten bleken deze plekken echter problemen op te leveren. Juist op deze plekken wordt het verf opgezogen en komt er een matte plek in de laklaag. Hoe kan ik in het vervolg een MDF romp behandelen om te voorkomen dat dit weer gebeurd? Ik heb nu de kleine plekjes volgedruppeld met CA-lijm, maar dit lijkt me geen oplossing voor een hele romp.

Groeten, Kees

Denk dat je gewoon een andere grond of aflak moet gebruiken. Kan ook aan de kwaliteit MDF liggen overigens, de bouwmarkt kwaliteit bevat nog al wat parafine en voelt daardoor ook vettig aan.

Ik spuit voor mijn werk veel MDF (Medite) en zet het in een 2K spuitplamuur, plaat ontvetten of voorstrijken heb ik echt nog nooit gedaan. Tijdens het schuren ga ik daar geregeld door-heen, maar dit geeft eigenlijk nooit problemen met de aflak. Een goede grondlaag zuigt zich dus in het MDF.

Dag,ligt aan de kwaliteit van de mdf plaat.De platen met een glad oppervlak vormen geen probleem.
Cellulose sealer verdund met 20 tot 30% cellulose thinner spuiten(uitgehard en schuurklaar,met korrel 240,na 20min).
Dan kan de spuitplamuur gespoten worden.
Grtjs,Marc 3.

Back