Mega Motor

Discussie in 'F3A' gestart door RuJon, 27 jan 2009.

  1. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Iemand ervaring met of gedachten over deze motor? Prijs 298e.

    > Products > Brushless motors MEGA > ACn F3A

    Type class

    Brushless motor MEGA ACn F3A.
    Diameter 44mm, Length 120mm, Weight 519g
    Description

    Special brushless motor for aerobatic airplanes category F3A with 10S Li-Po batteries. Recommended too for big airplanes up to 10kg and scale gliders up to 20kg, 8-12S Li-Po or 24-32 Ni-Cd (MH) batteries. Propellers up to 22”, current up to 60A.
    Diameter: 44mm
    Length: 120mm (without shaft)
    Weight: 519g
    Shaft diameter: 8mm (M8)
    Efficiency: 88% (25-30A)
    Resistance: 11mΩ
    No load Rpm: 850 Rpm/1V
    Gear ratio: 5:1
    Rpm behind gearbox: 170 Rpm/1V
    No load current: 1,4A (10V)
    Recommended batteries: 8-12S Li-Po (24-38 Ni-Cd/MH)
    Recommended prop: 18-22“ (F3A APC-E 22x12“ and 10S Li-Po)
    Recommended controller: JES Advance 90 Acro (HV), TMM 9032-3

    Application examples

    ACn F3A
    Photos

    [​IMG]
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ziet er opzich leuk uit.
    Zeker als je met dit gewicht aan motor zoveel thrust kunt genereren.

    Heb het even grofweg ingevult in een prop calc.
    prop 22x12
    10s lipo 3,7v totaal 37v
    170x37x0,88 = 5535 rpm ongeveer.
    Komt hij op een goeie 10kg uit propspeed 100km/h
    24x10 zou misschien ook wel een optie zijn.

    Bij gelijk toerental zit hij dan op een klein 15kg en 85km/h

    Best leuk als een 50cc benzine ook zoiets wegtrekt die fors zwaarder is.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Let op de stroom waarbij die 88% efficiëncy gehaald wordt. De stroom zal groter zijn waarbij je efficiency zal zakken.
     
  4. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Denken jullie dat deze motor voor een 2x2 F3A kistje geschikt is? En kan iemand uileggen wat er met gear ratio 5:1 wordt bedoeld?

    @Ron
    Kun je uitleggen hoe het komt dat bij een grotere stroom de efficiency afneemt?
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het maximum rendement van deze motor is 88% wat plaats vind tussen 25-30 Ampere.
    1:5 is de vertraging in de tandwielkast.

    De 25-30 A komt niet overeen met de belasting van een F3A model. De effectieve gemiddelde stroom licht hoger, ongeveer 45 A met pieken van 75 A.
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Oh ja staat nog een stroom bij, dat is eigenlijk wel weer weinig stroom, te weinig als ze zelf al 65A max opgeven.

    goed laat hij nog een kilo of 7 wegtrekken lijkt het mij nog voldoende voor de meeste kisten
    Weet niet precies wat een 2x2 weegt maar zal niet meer dan 6kg zijn denk ik.
    Alleen lijkt 22" wat groot.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2009
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    O.a. doordat de wikkeldraden warmer worden waardoor hun weerstand toeneemt. Verder nemen bij hogere toerentallen de hysteris(om-magnetiseren) verliezen lineair toe en de wervelstroom(stroom in het statormateriaal) verliezen kwadratisch.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  9. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Hm, bij nader inzien toch niet. Maar bedankt voor de tip.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina