Mercedes Benz 1838 LS Project

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Dakar2009, 9 jan 2011.

1. Dakar2009

Dakar2009

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Hallo Allemaal;

Na heel wat jaren modelbouw ervaring en vele facetten van deze leuke hobby te hebben gezien wilde is altijd nog eens een vrachtwagen hebben.
    Afgelopen week kwam ik onderstaande tweedehands Tamiya Mercedes Benz 1838 LS tegen. Na inspectie bleek de vrachtwagen redelijk kompleet, echter hadden alle vorige eigenaren de truck van een ander kleurtje voorzien. Daar is natuurlijk niets mis mee zolang je de vorige verflaag maar op de goede manier verwijderd, helaas was dat niet gebeurt.
    Nu ben ik niet vies van een beetje opknapwerk en ben de uitdaging aangegaan.
    In eerste instantie wilde ik de vrachtwagen in zijn oude glorie herstellen, echter moet ik heel wat onderdelen hebben om hem weer netjes te krijgen, waardoor het totaal bedrag van de onderdelen aardig op loopt.
    Nu werd er op het Forum gesproken over een ombouwset van een Tamiya MAN naar een SCANIA R620 6x4 Highline a 86 Dollar bij Stellamodels of RCmart met artikelnummer 56514. Zo ver ik kan zien lijkt het me dat deze cabine ook op het Mercedes Benz 1838 LS chassis zal passen. Echter moet ik nog wel de zijkappen van de SCANIA R470 Highline 56318 kopen aangezien de Mercedes een korte wielbasis heeft dan de Scania R620 6x4. Wie heeft hier ervaring mee?
    Verder ben ik op zoek naar de gebruiksaanwijzing/manual van de SCANIA R470 Highline, wie kan me hier aan helpen?
    Op de site van Stellamodels kan je zien welke artikelen in de doos zitten, naar mijn mening is dit bijna een complete vrachtwagen met alle boutjes en moertjes er bij op het chassis na dan, of zie ik iets over het hoofd?

Mocht dit allemaal niet gaan lukken dan wil ik de truck op gaan bouwen als een Mercedes Benz 1838 Race Truck, wie heeft hier ervaring mee?
    Verder ben ik benieuwd of jullie nog onderdelen hebben liggen voor de Mercedes 1838 LS.
    Ik ben onder andere op zoek naar het schakel mechaniek voor de versnellingsbak en de servo houders voor zowel stuur als schakel servo en natuurlijk alle delen die je op de foto’s mist of onbruikbaar zijn

Grt,

Dennis

Foto's Mercedes Benz 1838 LS Project;

Vanaf een afstandje ziet hij er nog wel redelijk uit, nu de close-up foto's :rolleyes:

Je ziet meteen de kleuren van de vorige eigenaren, en het mooie spuitwerk!

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

Ja, daar kan niets tegen op :hammer:
    Nou het chassis heeft ook meerdere verfbaden gehad, roesten zal hij zeker niet meer :rolling:

[​IMG] [​IMG]

Aan de linkerzijde heb ik de demper even weggehaald om te kijken of hier de verf nog af te krijgen is ;) Je ziet meteen het mooie groen tevoorschijn komen hahaha. Aan de rechterzijde zit de demper er nog op, maar is gewoon mee gespoten :eek:nweer:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Ook leuk dat je het leger groen nog door het zwart ziet schijnen, geeft weer een andere kijk op camouflage :turn-l:
    Nu jullie alle foto's hebben gezien en zo een idee krijgen van het project zijn alle tips welkom, ook voor ander suggesties sta ik open.
    Al vast bedankt.

Grt,

Dennis

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
  3. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    uhmm is dit wel gespoten??? ik zou bijna zeggen dat het schilderwerk is.

4. Dakar2009

Dakar2009

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Hallo Alwin en Markioo,

Ik kan me goed voorstellen dat je niet ziet dat het gespoten is, dit komt doordat de vorige verflagen niet goed weg gehaald zijn.
    Men heeft deze er vanaf proberen te krassen, helaas met dit als resultaat :Fade-color
    Markioo, ik had al op de site van Tamiyaclub zitten kijken maar kan daar echt geen manual van een Scania R470 Highline vinden, als je hem denkt te openen krijg je het manual van een Schumacher buggy!! heb je nog een ander altenatief? Hebben jullie ervaring met de ombouw naar een Scania R470 Highline?

Grt,

Dennis

5. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    de verf ziet er zo raar gebobbeld uit omdat er verschillende soorten spuitverf over elkaar is gespoten,en dan krijg je van die rare luchtbelletjes/reactie op elkaar,
    bij seidel kan je het beste een nieuwe bodie kopen en spuiten,
    jason of stella die hadden een complete scania bodieset,neem aan dat je die bedoelt om die op dit chassis te plaatsen,dat kan,
    alle bodiess zitten dmv 1 dwarsbalk voor tussen t chassis vast,
    je moet er wel de electronica binnen bodemplaat erbij hebben voor je spatbordmontage,
    maar is het al met al niet goedkoper om gelijk een nieuwe scania kit te kopen??!!
    en ik hoop dat je voor deze mb niet meer dan 50 euries hebt betaald,meer is t zo niet waard,
    mvg markioo

6. htenbrinke

htenbrinke

Lid geworden:
    31 mei 2008
    manuel

hallo dakar2009

je heb een pb en mail

gr hans

7. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Mooi spuitwerk hoor :confused: :( :confused: :(

Tjonge,tjonge,, dat iemand dit zo kan spuiten, schilderen !
    Misschien was de spuiter/schilder wel slechtziend ??

Jammer, dat de cabine van kunststof is, anders kon je de cabine in de thinner leggen, dan zou de cabine weer mooi schoon worden 1

Het chassi kan je in ieder geval in de thinner leggen, dan wordt dat weer mooi schoon !!

8. Dakar2009

Dakar2009

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Voortgang Mercedes Benz 1838 LS Project

Hallo Allemaal,

Ik ben inmiddels aardig bezig geweest. Allereerst alles uit elkaar gehaald en toen met de afbijt (alleen metaal) en de Carson Paintkiller (alle kunstoffen) aan de slag gegaan. Het resultaat met de Paintkiller is verbluffend. Het lost zo'n beetje elke verf op die ik in huis heb op :p.
    Na alles kaal gemaakt te hebben had ik een goed overzicht welke onderdelen ik kon hergebruiken en welke niet. Dit viel allemaal erg mee, heb zelfs het gebroken voorspatbord zonder veel moeite weer op kunnen knappen.

Ik had het al eerder over de mooie Scania cabine gehad, bestellen kopen en in elkaar schroeven "klaar". Nee dat was te makkelijk ;).
    Dus toch maar de truck in zijn oude glorie herstellen, wel met zo min mogelijk nieuwe onderdelen natuurlijk. Gelukkig heeft Hans van het ModelbouwForum me aan zo'n beetje alle nog ontbrekende onderdelen kunnen helpen. Hans nog heel erg bedankt, zonder jouw was dit niet gelukt :D, Super bedankt.

Dus na het strippen de boel gespoten en weer samengebouwd, zie hier het resultaat tot dus ver.

Grt,

Dennis

Wordt vervolgt...........................................:music:

9. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    hallo dennis

dat ziet er weer als nieuw uit.
    welke kleur word de cabine??
    ga zo door!!

gr

10. htenbrinke

htenbrinke

Lid geworden:
    31 mei 2008
    dank

geen dank,help graag een collega.

toeter eens als je voorbij kom rijden.

11. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    kreeg je de verf ook makkelijk van je cabine af dan??!!
    mvg markioo

12. Ghossie

Ghossie In Memoriam

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Zow dat heb je echt je best op gedaan, ding ziet er gewoonweg als nieuw uit, pet af :).
    Nu maar hopen dat je cabine net zo strak word.

13. Dakar2009

Dakar2009

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Voortgang Mercedes Benz 1838 LS Project

Hallo Allemaal,

Zo, inmiddels heb ik de resterende onderdelen voor het Mercedes Benz 1838 LS project binnen. Zoals eerder aangegeven heb ik veel onderdelen met de Carson Paintkiller behandeld, dit koste veel tijd maar het resultaat is daar.
    Als je naar de achterspatborden op de foto kijkt, zie je duidelijk verscheel met de eerste foto's toch :rolleyes:
    Ook de cabine was voorzien van de vele verflagen. De paintkiller had hier iets meer moeite mee, aangezien ik de cabine niet in een afgesloten potje kon doen (te groot) om het oplosmiddel sneller te kunnen laten werken.
    Dus uiteindelijk de cabine nog even ligt gestraald. Je kan zien dat de groffe schuurkrassen bijna weg zijn en de details van de cabine goed behouden zijn gebleven. Nu nog even de cabine een beetje plamuren en dan de pruimer en de spuitplamuur er op, daarna de uiteindelijke kleur.

Ik ben nog niet helemaal uit de uiteindelijke kleur, ik dacht eerst aan rood (zelfde kleur als de windkappen) maar twijfel weer een beetje. Dus als jullie kleurrijke ideeën hebben hoor ik het graag :Fade-color
    Verder de cabine voorzien van nieuwe ruiten, bumper en dakspoiler.
    Helaas is de dakspoiler een beetje uit verhouding vindt ik persoonlijk, ga eens kijken of ik hier wat aan kan doen.
    De US voor velgen waren nog goed, echter passen zij niet echt bij deze truck. Dus toch maar even de originele velgen aangeschaft. Deze zien er naar mijn mening veel beter uit. Veel plezier met de foto's, graag verneem ik jullie tips en ideeën.

Grt,

Dennis

14. Legorigs

Legorigs

Lid geworden:
    8 sep 2010
    Nou dat is goed schoon gekomen door dat spul zeg.

15. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Wordt al weer een truck zo. En een klassieker eigenlijk? Hier heb je engelengeduld voor nodig gehad, al die onderdelen opknappen.

16. mobieleke

mobieleke

Lid geworden:
    2 okt 2010
    he dennis

dat ziet er weer meer dan 100% BETER uit
    succes verder

Deel Deze Pagina