Messing solderen

Hallo allemaal

Ik ben nu mijn radermast aan het solderen van messing, maar nu heb ik een probleem.
Het solderen van 1 mm tot 2,5 mm messing pijpjes gaan goed, maar als ik een pijpje van 2,5 mm aan een pijpje van 5 mm wil solderen lukt dat van geen kant. Het soldeer hecht wel aan het 2,5 mm pijpje maar helemaal niet aan die van 5 mm.
Heeft iemand enig idee hoe dat kan en wat daar de oplossing voor is?

Groeten Koen
 
Dat is godsonmogelijk wat je hier schrijft.
Mits dat je een ander soort materiaal gebruikt
Wat niet is te solderen
Wat ook kan zijn is dat je een te lichte soldeerbout gebruikt
Ik doe alles met een vlammetje
En doe beide plaatsen waar het een aan het ander vast moet eerst vertinnen
En dan zo dik dat als ik het tegen elkaar duw en even warmstook dat het zo vast vloeit
En de plaatsen waar reeds is gesoldeerd daar een nat doekje tegen houden ivb met het onbedoeld los raken
Verders veel soldeersukses
MVG
Frederik:D :D
 
Messing soldeert perfect!

@Volkooren:
De warmtetoevoer van je soldeerbout is te klein (ik denk dan toch vlug aan een bout van 80-100W, hoe groter de oppervlakte/doormeter van het te solderen stuk hoe groter het benodigde warmtevermogen).
Best werkt een gasbrander met een smalle vlam + vloeibare flux met borsteltje.
Je kan voor een paar Euro van die (met sigarettenaanstekergas) hervulbare buisvormige brandertjes kopen, of als je reeds een verfafbrander met gaspatronen bezit deze voorzien van een kleine smalle brander (het merk Camping Gaz heeft deze smalle brander in optie). Ik gebruik beide types, afhankelijk van de grootte van de te solderen onderdelen.

De te solderen onderdelen lokaal lichtjes schuren met fijn schuurpapier of staalwol en instrijken met flux, de stukken tegen of in elkaar plaatsen, en gelijkmatig verwarmen zodat de flux zijn werk kan doen.
Zodra de flux niet meer 'kookt' soldeer tegen de las houden.
Zodra de stukken heet genoeg zijn zal het soldeer smelten en door capillaire werking de ruimte tussen de stukken opvullen.
Soldeertin smelt vanaf 190°C dus zeker niet heetstoken.
Voor kleine onderdelen kan je gewoon elektronicasoldeertin gebruiken (liefst zonder harskern), of specifiek dun loodgieterssoldeer zonder harskern.
Met een beetje oefening kan je de temperatuur van de las regelen door de vlam iets verder van of dichter bij de lasplaats te houden.
Na het solderen goed spoelen om overblijvende flux te verwijderen en weer lichtjes opschuren om de boel mooi glimmend te maken.

Veel succes!

Edit: Enige foto's ter illustratie toegevoegd.
(Het gaat hier wel om 12mm koperbuis op een messing aansluiting maar het gaat om het principe)

pict0045.jpg


pict0160.jpg


pict0162.jpg


pict0163.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad heel simpel ;) Buisje van 5mm eerst verwarmen zodat die heet genoeg is. Liefst hard solderen met een brander (met tin en een bout kan ook). Beide moeten dan mooi orangje gloeien voordat je de soldeer erbij houdt. Gebruik ook een goed vloei middel.

Ik heb enorm goede ervaring met de hard soldeer van de karwei en hun vloeimiddel. Kwestie van soldeerd even warm maken en in de vloei poeder dippen. Dan het stuk heet maken als en als het op temperatuur is de soldeer met vloei in de vlam erbij. Dan moet het soldeer smelten en direct volledig uitvloeien overal. Gaat perfect :)
 
Laatst bewerkt:
@Frederik: Da's wat ik bedoelde met een buisvormig brandertje. (heb de mijne voor 2.50€ bij de (Belgische) Bricoketen gevonden)

Beide moeten dan mooi orangje gloeien voordat je de soldeer erbij houdt.
Hardsoldeer/roodgloeien is totaal onnodig, we leggen hier geen koud of warmwaterinstallatie onder druk. ;)
Zachtsoldeer is méér dan voldoende (wordt ook gebruikt voor CV-installaties in koperbuis) en vermits het smeltpunt rond de 190-200°C is moet je maar verhitten tot 300-400°c om het soldeer mooi te laten vloeien.
 
wat ik weleens gebruikt heb bij gebrek aan soldeerapparaatje is een verf-afbrander(zo'n fohn model) werkte perfect en de tin/zilver vloeide mooi gelijkmatig naar alle punten
 
Hallo allemaal.

Bedankt voor jullie tips. Nu ik dit allemaal lees, denk ik dat mijn soldeer bout een beetje te weinig vermogen heeft om het missing goed heet te stoken.

Groeten Koen
 
Hoi Martin word het daardoor heter dan ?
Met hetzelfde soldeerboutje (branderdje)
Want ik begrijp je uitleg niet helemaal :sleepy:
mvg
Frederik:D :D

Is toch logisch? Als je tin laat vloeien koel je als het ware het werkstuk. Als je een gaatje boort onder de aanhechting kan het tin minder ver wegvloeien, en hou je dus meer warmte in het werkstuk.
Is hetzelfde als wanneer je een stuk pijp haaks op een ander stuk pijp last. Dan maakt het ook een licht verschil of de dwarse pijp geboord is (zoals je voor leidingwerk in een T-verbinding zou doen) of nog intact is zoals je bij constructiewerk zou doen. In het eerste geval moet je ook een beetje rustiger lassen. Is tenminste mijn ervaring, maar ik ben maar een heel matig lasser, dus het kan ook aan mij (en mijn gebrek aan laskunst) liggen :D

Groet, Bert
 
Hoi nu heb ik gisteren ook gesoldeerd en namelijk een i profiel en een stripje plat messing
heb dat allemaal mooi schoon geschuurt en alle verdingdingen vertint met een brandertje nu vervolgens aan elkaar gedaan en het vloeide mooi aan elkaar.
Nu moet er best wel kracht op komen dus ik het in de bankschroef gezet en ik kon het zo er af trekken wel met wat kracht maar ja dat zou toch niet moeten gaan lijk mij.
wat doe ik fout?
Het drandertje een kleinje wat ik zelf op kan vullen zou 1300 graden moeten worden.
heb gewoon soldeer gebruikt en s 39.

groetjes Rini
 
Beste Rini,

Wat zijn behoorlijke krachten die erop moeten komen? Als je praat over 1 tot 2,5 mm messing kan je daar geen enorme krachten op zetten. Het aanhechpunt is natuurlijk maar erg klein. Dan kan je inderdaad beter doorboren en daarna erin solderen. Dan heb je rondom een aanhechting en niet op de punt. Dan heb je meer oppervlak dat contact maakt en is het sterker. Verwacht niet dat je bv. een kilo trekkracht erop kan zetten.

Gr. Ron
 
HOi het is voor de mast van een kraan dus ik denk dat daar wel kracht op kom maar hoeveel dat weet ik natuurlijk niet.

Groetjes Rini
 
Hoi, Als er kracht op moet komen te staan zijn er maar weinig oplossingen:
Voor Tin moet je dan een zo groot mogelijk contactoppervlak hebben (dus bijvoorbeeld twee buizen die, goed passend, over een lengte van een cm of zo in elkaar geschoven zijn. Of twee stukken materiaal die met koperdraad omwikkeld zijn en dan de hele omwikkeing dichtvloeien. Anders kun je met Tin domweg geen mechanisch sterke verbinding maken. Tin heeft nu eenmaal maar een bedroevend lage treksterkte van hooguit een paar kilo per mm2 (als je dat al haalt), en Tin is dusdanig zacht, dat het ook bij grotere "klonten" vervormt, en dus de belasting zich altijd op de uiterste vezel concentreert. Vandaar dat je goed passende verbindingen moet gebruiken. Dan verdeelt het onderdeel de kracht over een groot opperval van de soldeerverbinding.

Anders blijft er alleen maar hardsolderen over, dat is al aanmerkelijk sterker. Wel duurder, en je kunt alleen maar met een vlam werken.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hoi wat ik ook nog kan doen is er een dun blaadje messing 0.5 mm er tegen solderen dan is het draagvlak groter?
Anders ga ik over op hardsolderen maar hoe warm moet je dat stoken en ga dat nog met een hobbybrander?


Groetjes Rini
 
Laatst bewerkt:
Het contactoppervlak word dan wel groter, maar een blaadje messing van 0.5 mm levert geen extra mechanische sterkte. De verbinding word er niet noemenswaard sterker van in mechanisch opzicht, hooguit een beetje op trekbelasting. Zodra er ook maar een beetje buigend moment bij komt is het weer over.

Hardsolderen (met zilver) is met de meeste hobbybranders goed te doen. Je kunt ook hardsolderen met koperlegeringen, maar het zal duidelijk zijn dat dat met messing niet heel erg goed wil....
Dat gaat wat heter, en dan kom je met een hobbybrander wel een beetje aan de grens. Is verder niet interessant voor ons gebied.
 
Oke een leuk onderwerp om te lezen en ik heb er weer wat van geleerd.
Nu alleen nog wat oefenen en dan moet het zeker gaan nogmaals bedankt voor de info van jullie.

groetjes Rini
 
Back
Top