Met lijn olie en papier een bootje bouwen

Ivm een project moeten we een enorm low budget bootje bouwen. Nu dacht ik eerst aan epoxi/glas rompje maar epoxi is vrij duur. En het hier beschikbare schuim (wat gefreesd kan worden) is niet bestendig tegen polyester. Ik heb ooit ergens gelezen dat je ook met behulp van papier en gekookte lijnolie een water dichte romp kan bouwen. Wie heeft hier informatie over of ervaring mee. De boot moet water dicht zijn en zal ongeveer 5 keer varen. De lengte word ongeveer 1 mtr met een breedte van 5 cm (het word een catamaran) hoop dat iemand hier ervaring heeft met deze toch wel nostalgische bouw wijze.

Mvg FKZ

Vroeger, toen we nog in berenvellen liepen en internet nog maar net bestond, ;) heb ik eens iets gezien over papier als bouwmateriaal van schepen.
Helaas, toen had ik MyPip nog niet ontdekt en bookmarkte ik lokaal. Nu, jaren later weet ik die site natuurlijk niet meer.

Daarom even ge :google: d op Paper canoe

en inderdaad:

papier kun je gebruiken om een (bijvoorbeeld) kano te bouwen. Kijk maar eens op DEZE site.

Succes!

Wim

Dankje wel wim voor deze info zeer nuttig!

Weet iemand of de constructie van lijnolie en papier een beetje stijf word dit ivm een aantal dure geleende onderdelen die droog moeten blijven? Heb via via gehoord dat uigekookte lijn olie na uit harden erg hard en stijf word. Zeg maar soort van natuurlijke epoxy klopt dit?

Zeker nuttig om ook even in het engels te googlen

groet FKZ

waarom gebruik je niet gewoon piepschuim dat je afdicht met houtlijm/vernis ofzo? Ik heb vroeger nog (groene) schuim vleugels afgewerkt met papier tape en vernis - heel sterk ook.
kost bijna niets, sterk genoeg en drijft prima.

Patrick

Als je met lijnolie aan de gang gaat. Pas goed op dat je de poets lap niet op een hoopje gooi. Want lijnolie kan uit zijn eigen gaan branden.

Commander Clumsy zei:
Een boot van papier 8O
Wat gaan ze nog uitvinden, vliegtuigen van papier? :mrgreen:

Dit werd 25 jaar geleden al beschreven het maken van een modelschip van papier.
In de Modelbouwbijbel van André Veenstra staat beschreven hoe hij zo een Marine Schip maakt, die ook nog eens met Radiografische Besturing wordt uitgerust.

I am not Clumsy.

Commander Clumsy zei:
Een boot van papier 8O
Wat gaan ze nog uitvinden, vliegtuigen van papier? :mrgreen:
Papieren vliegtuigjes nog uitvinden?
Die zijn toch al zo oud als de weg naar Kralingen?
90195fkMJ_w.jpg

op
http://www.worth1000.com/cache/cont...est_id=2780&start=21&end=30&display=photoshop

en
lasto2.gif

:P

Wim

Ik zou het gewoon uit "piepschuim" maken .... als het maar een paar keer gebruikt hoeft te worden is afwerken met Polyerster of Epoxy niet echt noodzakelijk ..... "piepschuim" is (bij voldoende dikte) waterdicht en neemt ook nauwelijks water op.

Het grote voordeel is dat het altijd blijft drijven ....

Een breedte van 5cm? bij 100cm lang moet je natuurlijk wel verstevigen, door er b.v. een (vuren)latje van 15x15mm op te lijmen met constructielijm (pu "schuim" lijm), voor 5 x gebruik hoef je je niet veel zorgen te maken over het aflakken en water en weerbestendig maken van het bootje .....

@Commander Clumsy,

Karton is een "uitstekend" constructie materiaal voor (RC-)modelvliegtuigen ..... een aantal jaren geleden stond in "Model Airplanes News" een Mustang van golfkarton en met een brandstofmotor!, ook het Spaanse merk "Bahuer" heeft een serie kartonnen modelen geleverd van RC-modelvliegtuigen (waaronder een mooie Junkers JU-52m van ruim 2m spanwijdte).....

perk zei:
kijk anders eens naar Laurent's postings. Ik dacht dat hij ook met papier bouwde.

dag allemaal ,

ja , ik gebruik papier & carton voor mijn modellen , maar mijn rompen zijn in hout ...

Ik was ooit van plan om een volledige romp uit papier te maken , maar ik zou eerder G4 gebruiken i.p.v. gekookte lijnolie ( prijs zou in dezelfde categorie moeten vallen )

de groetjes ,

Laurent

dat g4 is wel interesant spul. Is goedkoper dan epoxi en lijkt voor het project goede eigenschapen te hebben. Is dit bij de beter verfhandel te krijgen of zijn er andere wegen van distrubutie.

Als vast veel dank mvg FKZ

Inmiddels besloten om een catamaran van karton en G4 te gaan maken. De verhalen op het forum en de product informatie die te vinden was heeft ons over de streep getrokken. Voor ons allemaal is het werken met karton en g4 nieuw. In ons groepje van 8 zijn drie werktuigbouwers verantwoordelijk voor de bouw van de rompen en de aandrijving. Als er tekeningen zijn zal ik deze hier posten.

Wat meer info over de opdracht. Produceer een blue tooth bestuurde model boot welke zowel autonoom (op kompaskoers) als door middel van afstandsbesturing kan varen. Zorg voor een terug koppeling van gevaren afstand en prakoers.

ik hou jullie op de hoogte.

groet de boekaniers.

ps lengte van de catamaran is ongeveer 100 cm bij 45 cn breed met een romp breedte van 5 cm en een hoogte van 10cm geschatte vaarklaare gewicht 2,5-3 kg

zijn nu druk bezig met het ontwerpen van een catamaran. Het word een vrij simpel ontwerp welke twee zijdig symetrisch is. Als er wat mooie tekeningen zijn zal ik wel weer even posten.

Van G4 inmiddels een nederlandse website gevonden www.vosschemie.nl. Een email gestuurd met waar G4 te verkrijgen maar nog geen reactie. Waar halen jullie g4 vandaan. Is dit bij een goede verfhandel te verkrijgen?

ik hou jullie op de hoogte
mvg FKZ

Back