Aluminium, RVS en blank staal lijm ik met methacrylaatlijm. (Plexus,
www.itwplexus.co.uk). Lijmt ook polyester, koolstof, thermoplasten, nylon, etc.
Het helpt wel dat ik er importeur van ben...
Ik ben eens bij een scheepswerf uitgenodigd, omdat ze daar een aluminium opbouw van een cruiseschip hadden, wat aan de buitenkant al geschilderd was, maar waar ze vergeten waren bepaalde delen te lassen (houders voor deuren, brandblussers, verstijvers, etc etc).
Omdat de lijm destijds geen Lloydskeur had, had Lloyds een simpele test verzonnen om e.e.a. snel te testen. Ik moest 2 stukken aluminium overlappend op elkaar lijmen, in slechte omstandigheden, en niet vetvrij. De overlap was 20mmx100mm. Deze wilden ze na 1 uur (!!) kapottrekken met een loopkraan. De ene kant aan de vlakplaat vastgemaakt, de andere kant in de 5 tons kraan. Bij 4,5 ton kwam de vlakplaat omhoog....
Dat ging dus niet werken. Ik heb toen 2 nieuwe stukken gemaakt: 1x met 20x25mm overlap, en 1x met 100x100mm overlap (heel dik aluminium, trouwens). Die 20x25 brak op 110% van de theoretische sterkte, de 100x100 is in de sectiekraan gehangen. Deze zou 100 ton moeten kunnen weerstaan, maar bij 60 ton is de kraandrijver gestopt. Zou de verlijming of het aluminium breken, dan was hij bang dat de kraan uit de rails zou springen......
Lloyds was inmiddels overtuigd, en er is toen heel, heel veel met deze lijm gelijmd.
Zelf heb ik op het punt gestaan alles beslag van mijn 1:1 boot op de mast te lijmen ipv te popnagelen. Helaas nooit meer van gekomen, kon een andere boot kopen welke zeil-technisch interessanter was.