Methanol motor ombouwen naar 'spiritus-motor', stierenpoep?

Om de wintertijd door te komen zit ik wat te prutsen met oude os'jes. Ben op dit moment bezig een aggegraat te maken (40FP + dynamo en wat tandwielen) :lol: :D
Wat me een apart idee lijkt is om in plaats van dure methanol brandstof, goedkope supermarkt spiritus (ethanol + blauwe kleurstof) met 20% olie te stoken! Ik wil het absoluut niet voor mijn vliegtuig gebruiken, het is puur voor dit mini-vermogen aggegraatje (als het werkt tenminste), niet omdat ik denk dat het zo fantastisch gaat lopen; meer om de saaie wintermaanden door te komen, gewoon lekker klooien dus haha.....

Is dit mogelijk? Er kan toch niet veel verschil zitten in methanol en ethanol (allebei alcohollen volgensmij?!)

Alvast bedankt,

Julius

Spiritus bevat ook methanol om het giftig te maken.

Verschil tussen ethanol en methanol? Je zou eens kunnen zoeken op vlampunt, stochiometrische verhouding, snelheid van vlamfront, dat soort dingen. Misschien kan de carburateur de mengverhouding niet aan, misschien moet compressie anders, kweenie.

hmm intressant.
ff stukje van wikipedia:

Fysische eigenschappen Methanol
Aggregatietoestand vloeibaar, vervluchtigt
Kleur kleurloos
Dichtheid 0,790 g/cm³
Molmassa 32,04 g/mol
Smeltpunt -98 °C
Kookpunt 65 °C
Vlampunt 11 °C

Vlampunt 11 °C ??? :?
Is dat bij een bepaalde druk/zuurstofgehalte :?:

freaky-pyro zei:
....Vlampunt 11 °C ??? :?
Is dat bij een bepaalde druk/zuurstofgehalte :?:

Wikipedia zei:
Het vlampunt van een chemische stof is de laagste temperatuur waarbij de stof nog genoeg damp afgeeft om tot ontbranding te kunnen komen wanneer hij in contact komt met een ontstekingsbron.

Het vlampunt moet niet worden verward met de zelfontbrandingstemperatuur. Dat is de temperatuur waarbij een damp/lucht-mengsel spontaan tot ontbranding komt.

Het vlampunt is kenmerkend voor de kans dat er door een vonk of een gloeiend voorwerp brand ontstaat.

Toch lijkt mij dat een modelmotor prima zal lopen op spiritus.
Het is welliswaar niet zuiver genoeg om je motor lang mee te laten gaan.

Er is één probleempje met spiritus als brandstof voor een motor. Spiritus bevat namelijk 10 tot 20% WATER. Dit zal de verbranding waarschijnlijk niet ten goede komen. Het water zal bij de compressie al in stoom kunnen veranderen wat de compressie veel hoger maakt. Hierdoor zou de verbranding feller kunnen worden maar de belasting van de zuiger, drijfstang en de krukas zal een stuk groter worden. Een afgebroken krukpen of een kromme drijfstang heb je zo. Als dit niet gebeurt dan zal je alleen duidelijk minder vermogen hebben want water verbrand niet en levert dus geen vermogen. Het werkt dan dubbel negatief, minder brandstof en de verbranding die tegengewerkt wordt.
Ook kan het uiteindelijk in de lagers en dergelijke terecht komen en wat het daar gaat doen hoef ik niet uit te leggen denk ik.
Ik heb wel motoren gezien die op wasbenzine draaiden. Dat loopt best wel mooi maar met iets minder vermogen en een minder hoog toerental. Het koppel komt wel wat hoger te liggen maar omdat het toerental lager is zal het uiteindelijk vermogen lager uitkomen. Als je wasbenzine gaat gebruiken moet je wel een bougie gaan gebruiken en natuurlijk de bijbehorende elektronica om een mooie vonk op het juiste moment te krijgen.

Mhhhh..... moet maar een manier bendenken om het water uit de spiritus te krijgen. :P
Het eerste wat in me opkomt is dat ethanol eerder verdampt dan water...... Dus als ik de spiritus in een glazen beker warm maak (rond de 40 graden dacht ik, dan kan het tenminste niet ontbranden), en het gad dat gevormd is (faseovergang!) vervolgens met behulp van slangetjes naar een ander potje laat lopen waar het koud is (door potje in ijsblokjes te laten zwemmen) dan condenseert het weer en houd je in het warme potje die 10% water over. Idee of niet :?:

Niet echt want je spiritus trekt het gewoon weer aan vanuit de lucht.

Als de methanolbrandstof je te duur is, moet je benzine of electro gaan vliegen, afhankelijk van het formaat vd. kist..

Bij verbranding van een ethanol levert dacht ik altijd water, OH (ethanol) plus zuurstof geeft H2O.. toch?

hezik zei:
Als de methanolbrandstof je te duur is, moet je benzine of electro gaan vliegen, afhankelijk van het formaat vd. kist..

Nee, zoals ik al eerder zei is dit niet echt bedoelt om er werkelijk elke keer me te gaan vliegen!!!!! Het is alleen voor de 'mini/micro aggegraat'. Tuurlijk heb ik het geld, anders had ik nooit die mooie modellen kunnen kopen!!! Ik vind het gewoon leuk om dingetjes uit te proberen, lekker klooien, een spiritus-motor leek me wel grappig om eens te proberen. :)

Door de aanwezigheid van water is er dus een stukje eindprodukt aanwezig in je brandstof. Hierdoor wordt je reactieenthalpie verlaagt... ontsteekt dus sneller/eerder... te grote klap op je drijfstang/krukas. Zoals Ernst ook al aangaf... niet echt positief.

Greetz van Aldert

Julius Monchen zei:
aviador zei:
Bij verbranding van een ethanol levert dacht ik altijd water, OH (ethanol) plus zuurstof geeft H2O.. toch?

Umhh nee :wink:
OH is ethanol, correct. Maar zuurstof is geen H maar O dus je krijgt dan O2H...... dacht ik

Dan zou "Ethanol" (of "Methanol") de ideale brandsof zijn .... maar de formule is "helaas" C2H5OH ..... dus verbranding geeft H2O + CO2 ... maar bij "bio-alcohol" zou voor de productie van de gewassen waaruit het gewonnen wordt de CO2 (en de H2O) weer "geabsorbeerd" worden tot een "plant" waar weer via vergisting nieuwe alcohol uit gewonnen wordt, waardoor het "CO2-neutraal" mag heten ....

Julius Monchen zei:
aviador zei:

Umhh nee :wink:
OH is ethanol, correct. Maar zuurstof is geen H maar O dus je krijgt dan O2H...... dacht ik

:oops: Zat even verkeerd te denken, bedoel uiteraard verbranding van een koolwaterstof. CnH2n dus.
Wasbenzine bestaat uit koolswaterstoffen waarbij de volgende reactie optreedt:
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O
Water ontstaat altijd dus bij verbranding van koolwaterstoffen.

O2H bestaat trouwens niet, zuurstof en waterstof wel :wink:

Ga je na Mavo toch nog lekker Havo doen.
Kost je helemaal nog niet zo gek lang. Denk trouwens dat je best de ethanol van het water kan scheiden hoor.
Zal heus niet direct weer zoveel water aantrekken. Hoe kan er anders bijna pure ethanol bestaan.
Leuk experimentje wel :P

Julius Monchen zei:
Mhhhh..... moet maar een manier bendenken om het water uit de spiritus te krijgen. :P
Het eerste wat in me opkomt is dat ethanol eerder verdampt dan water...... Dus als ik de spiritus in een glazen beker warm maak (rond de 40 graden dacht ik, dan kan het tenminste niet ontbranden), en het gad dat gevormd is (faseovergang!) vervolgens met behulp van slangetjes naar een ander potje laat lopen waar het koud is (door potje in ijsblokjes te laten zwemmen) dan condenseert het weer en houd je in het warme potje die 10% water over. Idee of niet :?:
Ik zou het in ieder geval eerst met kleine hoeveelheid proberen, niet binnen, en met blusmiddel in de buurt.

Terug naar school joh dan kun je op de scheikunde afdeling je spiritus gaan destilleren.

Maar ik denk dat mede door het watergehalte jij de motor nieteens gestart krijgt!! Probeer maar we horen het wel.
Door het hogere watergehalte (10%) vraag ik mij af of de olie wel mengt???

Destilleren is de enige manier om het water eruit te krijgen. Het kookpunt van spiritus (Ethanol) ligt ongeveer bij 78 graden en Methanol 68 graden. Dus met jouw 40 graden gebeurt er niet veel.
Bovendien is alcoholdamp best brandbaar dus, uitkijken geblazen!!! Door het kookpuntsverschil is het wel redelijk goed van elkaar te scheiden maar dan wel in een destillatietoestel ( die glazen dingen weetje nog van de scheikundeles).

Ethanol

Ik denk dat je dan beter gewoon Methanol kunt kopen. In Belgie gewoon in DHZ zaken te koop hoor.
Bovendien is het de olie en de Nitromethaan die de brandstof voor modelmotoren duur maakt.

Waarom spiritus?

ik heb het al weleens geprobeert met een 7.5cc Hype
ook voor een mini-generator (hoe kan het ook anders)
eerst laten warmlopen op methanol, hoeft maar 30cc te zijn, en dan door op diesel met 20% olie
volgas merk ik geen verschil, behalve dat ie veeeeel rookt, en erger stinkt.

3/4 gas begint ie over te slaan, en half gas koelt ie af en slaat ie af.

gewoon standaard motortje met een enya 3 gloeiplug.

heb m zo 5 minuten laten lopen op diesel

groeten Ron

Back