micro helicopter

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 26 apr 2008.

1. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007

Dit is tot nog toe mijn kleinste modelletje. De rotordiameter is 6 cm en het gewicht slechts 130 milligram. Binnenshuis vliegt hij ongeveer 15 seconde, maar in een hoge sportzaal zal dit een stuk langer zijn.
    Het model is gebaseerd op de Simpelcopter van Thedo André, en de zeer kleine matchbox models van de site "Twin Pushers and Other Free Flight Oddities".

2. PH7CW

PH7CW

Lid geworden:
    11 aug 2007
    Dat ziet er leuk uit :D

Als ik het model zo bekijk en probeer te doorgronden wat het tijdens de vlucht doet dan verwacht ik dat de propellor de ene kant op draait en de romp met dezelfde snelheid de andere kant op. Klopt dat idee?

3. kevin f1m

kevin f1m

Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Ja, de bovenste propeller draait gewoon net als bij een vliegtuig door het rubber rond. De romp, met daarop een omgekeerde propeller, gaat hierdoor de andere kant op draaien. Hierdoor leveren beide propellers een trekkracht de zelfde kant op en gaat het model omhoog.

Een vliegtuig heeft ook deze neiging om om zijn as te tollen maar door de relatief grote (evt. assymetrische) vleugel wordt dit rollen tegengegaan.

Kevin

ps. Dit model is nog eenvoudiger te bouwen door de onderste propeller door een plankje te vervangen die het tollen gedeeltelijk tegen gaat. Dit is natuurlijk minder efficient, maar werkt ook zeker erg leuk.

4. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    En dat plankje kan je dan weer een leuke vorm geven. Bijvoorbeeld van een UFO of een helicopter.

Deel Deze Pagina