Mijn Desert XL

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door e.looijenga, 11 jan 2014.

1. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Afgelopen weken getwijfeld of ik zou wachten op de roller of aanschaffen. Deze week de knoop doorgehakt.

Bij Harrie een Losi Desert XL besteld met 29cc Zenoah blokje. Daarnaast nog wat updates direct meegenomen in de aanschaf.

- VRC pijp (verwacht ik volgende week)
    - Natuurlijk een trekstart hoes
    - Superbee/Killerbee killswitch
    - Alu servo hevels (potdomme wat een plastic die Desert!)

Zat wat vertraging in de pijp maar Harrie had de auto gisteravond klaar gekregen en mij dit per mail nog bevestigd. Dik 1,5 uur rijden, onder genot van koffie wat gekletst en de auto bekeken. (was rustig in de snoepwinkel die Pitstop shop heet). Hele spul in de auto gemikt en in 2 uurtjes rijden weer thuis. Dat is inderdaad langer dan de heenweg, maar met zoveel gele M en langs de weg kon ik het niet opbrengen deze niet te bezoeken ;).

Thuisgekomen direct het gereedschap tevoorschijn gehaald.

De Suberbee/Killerbee en trekstarthoes zitten er inmiddels op. Wat een gekloot om ruimte te vinden voor de Superbee. Superkleine accubak waar je in geen geval je 5ive accu kwijt kunt. Daarnaast is de ruimte erg beperkt in de lay out van de Desert.

De standaarduitlaat ook maar gemonteerd totdat de VRC binnenkomt, maar ook hier ernstig ruimtegebruik. Er gaat geheid plastic smelten morgen.

Ik had nog een TPS luchtfilter voor de 5ive liggen, deze gaat er straks ook nog op.

Uiteraard staan er nog update's in de planning. Deze zal ik in topic bijhouden evenals plus en minpunten van het apparaat. Want die zullen er beide wel zijn.

In het echt ziet hij er naar mijn mening in ieder geval nog beter uit. Zeer dun kapmateriaal en de kooi zit mooi stevig op het chassis. Het model doet me denken aan de Axial Exo Terra Buggy die ik ooit gebouwd heb. Dat model sprak mij toen al enorm aan. En deze sleep je, zoals in mijn geval, in ieder geval wat makkelijker te trap op naar de hobby kamer. Is een stuk lichter.

Foto's volgen nog en wordt vervolgd.

2. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Foto's!

Eerste nadeel al gevonden. Uitlijnen motor is erg lastig zonder inserts.

3. rcnitrolover

rcnitrolover

Lid geworden:
    2 sep 2012
    Gaaf ding

4

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. chris1144

chris1144

Lid geworden:
    22 mei 2013
    ziet er goed uit. maar ik dacht dat je de rtr versie had MAAR dit lijkt meer op een roller :p

5. RCjeffrey

RCjeffrey

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Deze zal zeker op mijn verlanglijstje staan....
    Maar Op dit moment te duur...
    Ik volg dit mooie monster...

6. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Zo, weer een stap verder. Klaar om te gebruiken. Een paar problemen tot nog toe.

- De motor schroef je vast (zie foto), maar je lijnt niet uit met inserts. Benieuwd of de motor blijft zitten.

- De radiobox is veel te klein (zie foto).

- Je kunt na montage niet zien of de tandwielen goed uitgelijnd staat daar deze onder een dikke zwarte kap zitten (zie foto).

- De stangetjesboel voor gas/rem is even gepriegel als je alles gemonteerd hebt (zie foto).

Daarnaast kwam ik er achter dat het bolletje van het toch al platte luchtfilter van de 5ive platgedrukt wordt tussen de kap. Ik twijfel nog of ik de kap gewoon uit ga snijden voor meer ruimte (zie foto).

Harrie merkte gister terecht op dat je eigenlijk een 'reserve' band achterop moet schroeven. Dat maakt het plaatje wel af.

7. dahoe

dahoe

Lid geworden:
    9 aug 2008
    mogguh man ,had je nu nog maar jou ??big mama blokkie nog?hahaha ,geintje ,maar hoe vind je het plastic kwaliteit van de losi ,?vind de wielen errug redcat plastic bijvoorbeeld ,en als je goed kijk kan je de zijkant uitsnijden in je kap voor de filter ,zit een rand in ,voor de rest een gaaf ding om te zien de tijd zal het zeggen ,de houdbaarheid van de xl ,veel plezier ermee man.

8. RWR

RWR

Lid geworden:
    10 okt 2012
    Met uitsnijden van je kap kan je nog even wachten tot de Turtle Racing airbox uit komt, zie hier: Turtle Racing Losi 5ive Airfilter box for Baja filter - Losi5iveForum

Ook voor de accubak komt binnenkort een upgrade door Killer RC, een grotere bak waar o.a. een grotere accu inpast.

De komende maand komen er in ieder geval veel tuning upgrades op de markt dus als ik jou was zou ik wachten met zelf aanpassingen te maken.

9. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Ha te laat. Heb de kap al uitgesneden voor het tps filter. Past mooi. Uiteindelijk wil ik er toch weer zo'n RN dual filter op hebben.

De accu bak is ook al aangepast. Spul past er allemaal in.

En hop, de dremel erin.

Laatst bewerkt: 12 jan 2014
  10. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    De foto vertekend een beetje. Heel ver steekt het spul niet uit. Had er nog een paar alu servohevels bij besteld maar die passen niet. De kop van de standaard Spektrum servo's is dikker dan de Savox servo's. Scheelt ong. een millimeter in omvang....

11. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Eerste start met de VRC pijp. 4x trekken, starten en lopen.

edit: geen afbeelding te zien. Maar als je op de link klikt start het filmpje wel.

Laatst bewerkt: 18 jan 2014
  12. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Zo, de VRC pijp was inmiddels gearriveerd. Eerste reactie: dat past nooit. Dat bleek uiteindelijk mee te vallen. De pasvorm was eerlijk gezegd bij mijn exemplaar niet optimaal. Om de bocht vast te zetten op het blok heb ik uiteindelijk een inbus sleuteltje opgeofferd. Ong. 1 cm afgedremeld waardoor ik nu wel de bout vast kon zetten.

Om de pijp zover mogelijk van de trekstarthoes te monteren moet het bevestigingsplaatje ver richting de rand van de bodemplaat. Hierdoor kwam er veel spanning op de inschuifdelen van de pijp. Zoveel dat er aan 1 kant een opening van een paar mm ontstond. Zie foto hieronder:

Het bijgeleverde rubber/siliconeslangetje zou de boel goed af moeten sluiten. Omdat ik hier niet heel veel vertrouwen in had het hele spul eens laten zien aan de man die voor mijn Uberrc pijp op de Losi een mooi steuntje geknutseld had. Deze heeft uiteindelijk een voor mij prima oplossing verzonnen.

Als oplossing is er een nieuw stuk gelast op de bocht die aan het blok zit. Deze is in diameter dikker waardoor hij beter afsluit op het 2e deel van de pijp. Het geheel heb ik met wat vloeibare pakking gedicht. Hierdoor zit er nog ruimte voor wat beweging in. De bijgeleverde steun is vervangen door een hoger en iets dunner exemplaar. Zo blijft de pijp mooi hoog en ruim bij de trekstarthoes vandaag en zit in het plaatje voldoende beweging om de klappen op te vangen.
    Voor de trekstarter zelf moet nog iets verzonnen worden. Ligt bijna tegen de uitlaat aan waardoor hij vast gaat smelten.

Bij thuiskomst direct de eerste start gedaan, nog zonder de vloeibare pakking. Met alleen de veer gemonteerd was er bijna geen sprake van lekkage!
    Daarna een minuut of 5 voorzichtig wat gereden. Leuk ding hoor. Wel denk ik dat de standaard zeer lichte wielen in combinatie met de zachte Desert XL banden snel slijten. Met de Zenoah 29cc die er op zit werden de banden al flink opgeblazen.
    Morgen maar eens een paar tankjes er doorheen jagen.

update die nog op mn to do lijst staan:

- alu servohevels
    - andere wielen met banden (vooral zwaarder)
    - diff olie mag ook wat dikker
    - alu motorsteun
    - spoorverbreders
    -
    -
    -

En wat me verder voor de voeten komt.

Denk dat deze auto met de juiste diff olie, banden en een Big Bro een flinke kluif zal zijn voor de 5ive.

Sjoerd/Hendrik nogmaals bedankt voor de hulp/tijd!

foto volgt nog.

13. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Zo, het eerste tankje is erdoor. Harrie had gelijk, dit blok met uitlaat zorgt ervoor dat de Desert als een dolle rijdt. Bandjes vallen reuze mee, auto heeft veel grip.

De vloeibare pakking rond de uitlaat heeft zich prima gehouden.

14. chris1144

chris1144

Lid geworden:
    22 mei 2013
    mag ik vragen wat voor een vloeibare pakking je daar gebruikt aangezien mijn ddm pijp nogal lekt rondom die koppeling ondanks ik er wel een rubber om heb

15. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Laatst bewerkt: 19 jan 2014
  16. Johnny S

Johnny S

Lid geworden:
    18 jul 2013
    Weer een leuk verslag Ewout! Je heb hem al even laten zien, maar mooi ding hoor! Ziet er in het echt wel gaaf uit, maar als we gaan rijden zie je toch alleen de G4Z sticker achter op mijn 5ive :)

Losi 5ive T

17. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    En daar is de Freeprawn levering. Die was snel deze keer zeg.

Een andere update zit nog in de planning. Heeft te maken met:

18. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    En hij zit erop:

Puntje van kritiek: beide lagers waren kapot geslagen en brak. Gelukkig passen de lagers uit het kunstofblok.

19. e.looijenga

e.looijenga

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Vanochtend aan het ijsrijden geweest met Sjon. De 5ive banden en velgen eronder en gaan met die banaan. Na 20 minuten de handjes rood van de kou. Helaas was de kap afwezig waardoor al vrij snel de carburateur bevroren was en het gas vol open bleef staan :).

20. Johnny S

Johnny S

Lid geworden:
    18 jul 2013
    Dat was wel even lachen/koud!!! Daarna weer snel naar de kachel

Losi 5ive T

Deel Deze Pagina