Mikado Logo 400 V-bar Al een tijdje liep ik met het idee om een Logo 400 te bouwen voor de zomer, omdat het gewoon een ideaal formaat is om een beetje mee te spelen zelfs als er wat wind staat. Voor de duidelijkheid, de Logo 400 is hetzelfde formaat als de Trex 500 en de Protos 500. Er zullen dus 425mm bladen worden gebruikt. Toen de heli gistermiddag binnenkwam eerst de "bouwplaats" enigzinds opgeruimd en toen direct begonnen met bouwen. De eerste stappen zijn het bevestigen van de motor mount aan één van de framedelen en vervolgens de 2 framedelen samenvoegen tot 1. Net als bij de Logo 600 is het frame van speciaal met carbon vezel verstevigd plastic wat zorgt voor een licht en stijf geheel. Vervolgens is het de beurt aan het landingsgestel en de motor, de motor die ik gebruik is de hacker motor die Mikado bij de kit levert en ik ben benieuwd hoe deze bevalt. Het is ook mogelijk om een kit te kopen zonder motor. De hoofdas met maingear is ook weer hetzelfde principe als bij de Logo 600. Aan de onderkant word de main gear tegengehouden door een C-clip en een de bovenkant van het frame word hij vastgezet met een klemringetje. Belangrijk is hier dat je het vrijlooplager van de main gear even goed invet. Nadat het frame bijna helemaal klaar is, moet ik van de handleiding beginnen aan de staart. In tegenstelling tot de Logo 600 heeft de Logo 400 een dichte staartbox, wat ik wel jammer vind omdat de riemspanning nu minder makkelijk te controleren valt. Wel een pluspunt is dat de behuizing gebord word op de staartbuis door middel van 2 nopjes, waardoor die dus niet meer kan verdraaien. Iets wat met de Logo 600 nog wel eens wil gebeuren. Nadat de staart erop zat nog een beginnetje gemaakt aan de rotorkop, en toen vond ik het wel mooi geweest. De accu's en servo's zijn helaas nog niet binnen, dus zodra het frame af is kan ik eigenlijk nog niet verder. Gr. Bas
Hey Bas, Ben benieuwd! Na mijn Protos crash vorige week ben ik nu mn Logo 500SE aan het afbouwen, maar omdat ik nog een en ander heb liggen van de Protos wat ik zou kunnen overzetten (zoals mn inolab servo's) wil ik er eigenlijk een Logo 400 met 500MM blades bij hebben door een logo 10 tailboom te gebruiken. Als ik dan mn 500 crash, kan ik vast mn 400 opladen terwijl we weer met een paar man de onderdelen proberen terug te vinden.... ;-) Kan er nog steeds niet over uit dat ik het metalen staartgedeelte niet terug kon vinden.... Hoop dat ik je snel op het veld zie met de 400, kan ik ff kijken of het formaat bevalt, heeft deze 12mm grips? Ik hoop dat door de grotere kap de zichtbaarheid een stuk beter is als van de Protos, dat bleef toch wel lastig hoor....... Ik wil dan trouwens of de 3026-880 van de Protos op 8s draaien OF een 3026-1400 gebruiken, die heeft 1680W..... Groeten, Maurice
Oh noh... Terug van weg geweest. Inmiddels een aantal keer met de Logo 400 gevlogen, in het begin deden er zich nog wat problemen voor met de hacker motor icm. de Jive esc. Inmiddels heb ik een Scorpion motor geprobeerd en daarmee werkt het wel goed. Helaas word die motor wel weer redelijk warm maar de tijd zal leren of dat een probleem is. De heli vliegt fantastisch, heeft enorm veel power en stuurt erg precies. De vliegtijd met 2100mah packs (noodoplossing) is ongeveer 2,5 minuten erg kort maar wel 2.5 minuten plezier . Hier nog wat foto's: De bladen na een weekendje Denemarken: Voor de diegene die zich afvragen waarom de bladen er zo uitzien, ik ga nu direct mijn "road to 3DM updaten" en zal daarin een naukeurige beschrijving geven Gr. Bas
logo 400 ik heb er een tango 45-07 opzitten met jive en 2200 mh 10s ik kan er op volle petrol 5 min mee vliegen
Hey Bas, Wat waren je problemen dan met de Hacker motor? Ik heb ook een Scorpion in mn trex600 gemonteerd, (HK serie 4035) deze bleef een stuk koeler dan de standaard Align motor. Van Scorpion begrijp ik dat hun motoren best heeel warm mogen worden. "The stators are made with 0.2mm laminations to give maximum efficiency, and minimum Eddy current losses. The stators are epoxy coated to prevent shorts, and are wound with wire that is rated at 180 degrees C (356 F). The magnets used in Scorpion Motors are rated for operation at 200 degrees C (392 F), making a motor that is virtually impossible to burn up in normal use" Grt, Eric.
Hoi Bas, ik ben momenteel mijn logo 10 3D aan het ombouwen naar een 400 flybarless. een vraagje: ik zie dat jij de sensor onderin het frame hebt gemonteerd. Nu heb ik gezien bij mijn frame dat die plek niet exact 90graden is tov de hoofd-as. Is dat bij jouw frame ook zo ? Zo niet, heeft FBL daar geen last van ? Bas
oudere 400's hebben inderdaad geen recht sensorplankje, is een stukje plastic voor te krijgen zodat het 100% is.
Heb de Logo 400 zien vliegen en vind het toch wel een super mooi ding.! Waarom niet een Pyro er op ? En welke servo's en accu gebruik je.. Misschien ook maar een bestellen nu de TDR klaar is en dan de T-rex 500 er uit doen.
Omdat ik bij toeval een Scorpion kreeg, en hij blijkt het best goed te doen . Servo's gebruik ik de savox 1250MG en ik geloof een 1257 op de staart. Accu: Hyperion EX 6s 2650mah 45C Gr. Bas
Logo 400 Carbon/Advies Hallo, Ik wil graag de logo 400 bouwen. Nu vraag ik me af of het de moeite loont om te wachten op de logo 400 carbon die binnenkort op de markt komt. Ik ben gewoon "intermediate"... loops flips, inverted... De logo 400 VBAR met is met het huidige frame een prima performer en ik vraag me dan ook af wat die carbon meer gaat bieden... iemand een idee of suggestie. Groeten, Kurt
Het frame zal wel stijver zijn, maar of je dat merkt bij dit formaat heli vraag ik me af. Ik heb zelf het kunststof frame en werkt voor mij prima Bas
Het frame is door zijn vorm al al sterk genoeg, carbon zal er wellicht iets mooier uitzien maar zal de heli niet verbeteren.
M.i. hoort het kunststof spuit-gietwerk bij een Logo. (Zo hoop ik ook dat hun aankomende nieuwe model, de 700, een kunststof frame krijgt, ook al komt hij er zeker ook eventueel met carbon frame ) De kracht van een Logo is juist de kunststof constructie die het geheel zo stijf en licht in gewicht maken. Een Logo 400 heeft trouwens zijn frame "geleend" van de Logo 10, de Logo 10 kan probleemloos 550 bladen aan, dus over de sterkte van het frame hoef je je absoluut niet druk te maken. Ik ben ook benieuwd waarom er een carbon versie komt. En ben dus heel benieuwd wat volgens de fabrikant de voordelen gaan zijn. Mikado kennende is het niet de bling faktor, dat staat bij ze op een laag pitje. Het nut, duurzaamheid en prestatie zit in het ontwerp van al hun modellen... Je krijgt zeker geen spijt van je aankoop, carbon of kunststof! Vriendelijke groeten, Aldert
Heren, Ik heb een tweede-hands 400-vbar gekocht.. Als "trainer" naast de TDR, en als vervanger van een 450SE. Er zit op ; v-bar v5, 3x9650, bls251 op heck, jive 100, Hacker turbine, 6cell's 2650. Een paar vraagjes alvast; 1. Ik wil er Radix 430 voor aanschaffen, en 72mm radix voor Heck, Of is dit niet aan te raden. Heb Radix op de rest van de vloot, vandaar een kleine voorkeur, o.a op de TDR. 2. Er zit een Hacker turbine op, maar ik wil denk ik iets meer power, wat zou een "dikke" mogelijke Scorpion zijn, gezien het prijsniveau wellicht interessant, echter ik kan nog niet direct wijs uit alle typen. 3. Ik zoek (liefst ook lager op de poten staande) wit onderstel, waar en wat kan ik daarvoor krijgen ? Alvast bedankt !