Militair Luchtvaart museum

Bart83

verslagschrijvers
Hallo schaalbouwers,

Zoals jullie ongetwijfeld weten sluit het MLM haar deuren om in 2014 op een nieuwe locatie samen met het leger museum in 2014 als het ''nationaal militair museum'' verder te gaan.

Ik zou voor mijn volgend project de Dornier Do24K graag wat foto's willen maken van het exemplaar die in het MLM staat. Dit omdat alle 3 aanzichten die ik heb erg verschillen van het orgineel. Ik heb contact gezocht met het mlm maar ik kreeg helaas een standaard reactie dat de hal waarin de Dornier staat gesloten is voor publiek.

Is er hier op het forum misschien iemand met contacten bij het mlm die iets voor me kan betekenen ?

Mvg,

Bart

Bart, ik weet niet of je ondertussen de foto's al hebt maar binnenkort kan je ze eventueel gaan maken.
Op 11 december 2014 opent de Koning het nieuwe Nationaal Militair Museum in Soesterberg waar ook de collectie van het Militair Luchtvaart Museum in is ondergebracht. Vanaf 13 december 2014 is het museum voor iedereen geopend.
Daar ga ik dus zo spoedig mogelijk ook naar toe. Niet dat weekeinde al, dan kan je over de hoofden lopen. Later in de week zal het rustiger zijn en dus veel mooier om er rond te gaan lopen.

Vorig jaar stond ik voor een gesloten deur toen we op terugweg van een weekje vakantiepark met de kinder de papa ook wat leuke uurtjes zouden bezorgen. Nou niet dus... Was niet op de hoogte van de verhuis...

Blij te horen dat het weer open gaat, ga er zeker een bezoekje brengen :grin:

waar ook de collectie van het Militair Luchtvaart Museum in is ondergebracht
Voeg toe 'een deel van'.

Ik ben bang dat voor de 'MLM' kenners het tegen zal vallen :-(

Denk ook dat de toegangsprijs (al is die redelijk schappelijk) een weerslag zal hebben op het bezoek, zal deels goed gemaakt worden door de samenvoeging met de overige militaire musea wat bezoekers zal trekken maar wat het MLM was zal het zeker niet meer zijn.

Toch binnekort maar eens kijken en foto's van de Do24 maken . . . kijk er erg naar uit deze kist weer in het echt te kunnen zien.

Ook leuk om de KL voertuigen weer te kunnen zien , oude liefde zeg maar ;)

Bart

Gisteren (eindelijk) naar het nieuwe Nationaal Militair Museum geweest. De plannen waren om al eerder te gaan maar dat was er nog niet van gekomen. Uiteindelijk was dat nog niet eens zo gek want in de laatste weken van vorig jaar is het stinkend druk geweest. Ook nu komen er nog veel mensen, tussen de opening op 13 december 2014 en gisteren zijn er al bijna 65000 (ja echt vijfenzestigduizend) mensen binnen geweest!

Van een uur of elf tot tegen half vijf daar rondgelopen en eerlijk is eerlijk het is een prachtig museum geworden. Je komt vanaf de parkeerplaats het enorme gebouw binnen en bevind je dan eigenlijk op de eerste verdieping. Na de toegangspoortjes kan je een gele stippellijn volgen die je op een min of meer chronologische volgorde door het hele museum leidt.

Er is een reeks ruimtes volgens thema's ingericht. Er wordt veel gebruik gemaakt van beamers en LCD schermen maar ook hele mooie maquettes (diorama's). Er wordt in woord en beeld verteld over van alles en nog wat aangaande "het leger" en de verdediging van dorp, stad en land. Of die voor iedereen even interessant zijn is natuurlijk de vraag maar ik heb de meeste toch wel met belangstelling doorgelopen.

Er zijn meerdere liften en trappen via welke je beneden komt waar de grote stukken staan en hangen. Je vindt er veel voertuigen, geschut, wapens, en natuurlijk de vliegtuigen. Helaas is niet de hele collectie van het oude "museum in "kamp Zeist" daar te zien. Er staat veel in depot. Dat geldt overigens ook voor vrijwel alle andere museumstukken zoals het geschut, de wapens en de voertuigen. Er is ook nog een hele grote collectie kleding (uniformen), schilderijen en nog veel meer.
Het is wel de bedoeling dat die stukken ook te zien zullen zijn in het museum. Natuurlijk zijn er veel vaste stukken maar delen van de collectie zullen af en toe gewisseld worden werd mij verteld.

Bij de collectie op de vloer staat maar hele beknopte uitleg. Dus geen borden met lappen tekst die slechts door weinigen helemaal worden gelezen. Op verschillende plaatsen staan vrij grote "lessenaars" met aanraakschermen. Daar is van al de stukken die in dat deel van het museum staan meer informatie te vinden. Er hangen vele vliegtuigen aan het plafond en je kan daar nergens een bordje over vinden. Je moet dus even op zoek naar de "terminal" om daar te zoeken. Dat zou wel wat beter duidelijk gemaakt kunnen worden maar het museum is net open en men leert dagelijks bij.

De Dornier 24 staat prominent en je kan er aan alle kanten om heen lopen. Op de soort drempel die er om heen ligt staat een summiere omschrijving maar op de "terminal" is veel meer over het vliegtuig te vinden.

Al met al heb ik me er prima vermaakt en zal ik er gegarandeerd nog een keer naar toe gaan. Foto's maken is toegestaan maar je mag geen flitser gebruiken. Dat is vervelend voor de andere museumbezoekers. Dat kan het fotograferen van sommige museumstukken (vliegtuigen ;)) lastig maken op donkere dagen. De buiten wanden van het museum zijn helemaal van glas. Van de grond tot het plafond zijn het grote glazen panelen waar het daglicht ruimschoots door naar binnen komt.

Gisteren was het een vrij donkere dag en de fotograferen was af en toe een probleem door de geringe hoeveelheid licht. Een foto maken met de buitenwand als achtergrond is helemaal een probleem. Je zit dan met een enorme hoeveelheid tegenlicht wat je onderwerp in een zwarte schaduw veranderd. Een invul flitser gebruiken mag dus helaas niet. Dus een statief meenemen en je positie goed kiezen is heel belangrijk. Een statief had ik gisteren niet bij me dus alleen daarom zal ik nog een keer terug moeten.

Er staan ook diverse mooie replica's van vliegtuigen die ooit bij de Nederlandse strijdkrachten hebben gediend. Zoals de onderstaande Curtiss Hawk I. Dit is een in Nederland door Aviolanda in licentie gebouwd toestel met speciale aanpassingen voor het KNIL. Het is ook alleen in Nederlands Indië gebruikt. Deze replica is vorig jaar door een Amerikaans bedrijf speciaal voor de stichting Vrienden van het NMM gebouwd.
Ga dus eens kijken in het nieuwe NMM.

131030-Curtiss-Hawk-C-319.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Ernst ,

Bedankt voor het schrijven van dit verslag. Ik heb het met plezier gelezen. Zeer binnekort ga ik eens een kijkje nemen. Het zal ook voor mij een trip down memory lane zijn , op foto's zag ik een Patria XA-188 staan , aan het registratienummer (kenteken) kan ik zien dat ik zelf nog aan dit vtg heb gesleuteld tijdens mijn uitzending Afghanistan in 2008.

Mooi dat de Dornier een prominente plaats heft gekregen , ik kan niet wachten om het weer in het echt te bekijken. Later dit jaar komt Jim (bouwer van prototype van mijn ontwerp) over vanuit de VS , wij zullen dan samen het NMM bezoeken.

Mvg,

Bart

Het prototype in Utah , VS. Jim heeft hem het kleuren schema gegeven van de X-32 zoals deze was even voor het uitbreken van ww2 in nederlands indië. Later zijn de grote driehoeken en oranje richtingsroeren vervallen.

IMG0293Do-24KjE5x4.jpg

Do Do24T3 uit het NMM in kleuren van Do24K1 ''X-24'' zoals deze eruit gezien heeft tijdens dienst in Australië bij intellenge service department.

Do-24X-24XSl3I.jpg

Back