Mini bouwverslag Hobbyking Super Mini

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door MeX101, 26 jan 2012.

  1. MeX101

    MeX101 Guest

    Me eerste quadcopter is de Hobbyking Super Mini Quadcopter Frame with Motors (445mm) geworden.

    HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking Super Mini Quadcopter Frame with Motors (445mm)

    De eerste indruk van het frame was goed, het hout is met een lazer gesneden en alles past mooi in elkaar. Wel is te zien dat het hout soms te heet is geworden en sommige plekken is het hout nog niet helemaal door gesneden.
    (heb nog geen foto's van het frame want de lijm is nog aan het drogen...)

    De 4 motoren die erbij zitten zien er redelijk uit, wel apart vind ik dat de buitenkant van de motor (waar de magneten inzitten) van plastic is, het soort plastic wat ze hiervoor hebben gebruikt is wel hoogwaardig het is een soort van composiet plastic wat je ook veel bij de betere rc auto's ziet voor de draagarmen e.d. Bij een van de motoren zat een zwaar punt bij het draaien na de motor open te hebben gemaakt bleek dat er een stukje plastic van de mal nog uitstak.


    [​IMG]
    [​IMG]


    Op de pagina van deze quadcopter stonden ook O-ringen aangegeven als "Combo" optie en aangezien de motor een propsaver heeft deze er ook bij gekocht. Alleen bleek dat deze O-ringen te stug te kort en de dik waren :nosmile: (de O-ring aan de rechterkant op de foto is de juiste maat die past)

    [​IMG]
    [​IMG]


    De regelaren zijn van hobbyking zelf en zijn behoorlijk sterk... Na een kortsluiting toen ik de + en - van de lipo verkeerd aansloot om te kijken of ze werken schoten de vonken van de stekker maar de regelaar doet het nog!

    [​IMG]

    En de rest

    Ontvangertje

    [​IMG]

    Lipotje

    [​IMG]

    HK Board V2

    [​IMG]




    Tot slot nog een vraagje. De 4 stekkers van de regelaren die op de HK board V2 komen te zitten de - + en signaal kan de + ook 4x worden aangesloten? Of gaat er dan iets roken?
     
  2. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik een vliegtuig met twee motoren heb, moet ik een plus verwijderen.
    Wellicht dat HK dat op het bordje zelf geregeld heeft, maar ik schat in dat slechts een ESC de zaak moet voeden en niet vier...

    Interessant verslagje. Hoeveel was je er voor kwijt?

    b
     
  3. MeX101

    MeX101 Guest

    Kan iemand het bevestigen dat de plus van de regelaar wel of niet moeten worden doorbroken.
     
  4. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Ik heb het gedaan met 4, no problemo, sommige doen het met 1 ook geen probleem. Als die BEC ermee stopt heb je wel een probleem. Aan de andere kant... je hebt dan zowiezo een probleem want dan komt het geheel naar beneden volgens mij :)
     
  5. MeX101

    MeX101 Guest

    Top, het is gelukt ik zal zo nog wat foto's plaatsen de quad copter is al bijna klaar. Alleen nog wat ledjes en wachten totdat de andere props binnen zijn, en dan de maiden :D
     
  6. MeX101

    MeX101 Guest

    Bramman,

    [​IMG]

    90$ en dan nog een ontvanger, 6x3 props (want de 5x3 passen niet), potje lijm, wat schroefjes en 10cm male to male stekkers om de ontvanger op de control board te kunnen aansluiten.



    Het frame met de motoren en regelaren

    [​IMG]


    Hier is goed te zien dat het hout soms iets te heet is geworden bij het snijden

    [​IMG]


    De schroefgaten voor de motoren en het frame zijn bedoelt voor 2.5mm schroeven. Aangezien ik die niet heb zijn ze opgeboord naar 3mm

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De control board zat netjes verpakt en vervolgens de verpakking gebruikt voor montage

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Om het control board vast ze maken op het frame 4 zelftappers gebruikt

    [​IMG]


    Onder de zelftappers een klein rubbetje gedaan zodat deze niet op de printplaat kan inslijten.

    [​IMG]


    De stekkers van de regelaars naar onderen doorgevoerd voor de lipo. Heb totaal niets hoeven te verlengen, alleen het snoer naar de stekker voor de lipo.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nog te doen: 2 normaal draaiden props monteren (zijn onderweg), ledjes monteren, en een bakje zoeken om de control board te beschermen.
    [​IMG]

    Het was wel puzzelen waar alles moest komen om het netjes uit te laten komen. Maar vooral het instellen van het control board was best lastig aangezien de roll en yaw gyro's moesten worden omgedraaid om ze de goede kant op te laten draaien. Ook heeft het me de nodige tijd gekost om uberhaupt de control board aan te zetten. Had geen idee dat de gas stick van de zender naar onderen moest en de rudder naar rechts. Doe je de rudder naar links gaat de control board weer uit :D
     
  7. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    1 tip, ff je gyro's vast zetten met epoxy!! Blijft zowiezo het kapje zitten. Ik neem aan dat er nog een bescherm kapje over de rechtopstaande komt?? Zet deze ook maar goed vast, desnoods een blokje erover heen ala rcexplorer. Je krijgt toch te maken met trillingen dit zal doorwerken in de rechtopstaande gyro.
     
  8. MeX101

    MeX101 Guest

    Dan ga ik zeker de gyro's vast zetten met epoxy. Heb de onderkant van een pet fles gebruikt om een beschermkapje te maken. Was vanmiddag even snel naar een grasveld gereden hier in de buurt, en hij vliegt :p Er stond redelijk wat wind en het lijkt erop dat de gyro's te gevoelig staan. De kant die in de wind stond begon snel te schommelen (corrigeren). Kan ik dit afstellen door aan de potmeter te draaien op het board? En welke van de 3 zou dit moeten zijn?
     
  9. Duikvlucht

    Duikvlucht Guest

    Potmeters kunnen vaak in het midden blijven staan. Als het dan nog schommelt, dan zijn je motoren en/of propellors niet goed gebalanceert.

    De mijne vliegt met 4.7 en schommelt niet bij wind, hij (zij? zij!) drift alleen weg.
     
  10. MeX101

    MeX101 Guest

    Vanavond de props gebalanceerd een aantal waren echt bagger daar moest erg veel tape op die dus heb ik maar links laten liggen. Bij die props van hobbyking moet je soms geluk hebben... In de woonkamer de quadcopter nog even getest en ook het zelfde als buiten is dat ding erg nerveus. Toen maar naar de pot meters gekeken en deze in het midden gezet (ze stonden vanuit de fabriek toch net iets anders) wat geen resultaat gaf. Toen de Pitch en Roll een stukje naar links gedraaid en werd het nog gekker, vervolgens de andere kant opgedraaid en blijft mooi stil hangen, heb zelfs nog een beetje kunnen hoveren in de woonkamer :D


    De potmeters staan nu zo ingesteld
    [​IMG]


    Ook even de tijd genomen om de voorkant (marlboro) rood te maken ;)
    [​IMG]


    En het beschermkapje
    [​IMG]
     
  11. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Ziet er nice uit :)
     
  12. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Wellicht ten overvloede:
    Initial transmitter ATV/servo range settings:

    -pitch (elevator): 50%
    -roll (aileron): 50%
    -yaw (rudder): 100%


    Initial gain pot values is 50%. Increase until it starts to oscillate rapidly, then back of until it is stable again. Fast forward flight needs lower gain.

    Too low gain is recognized by hard to control and/or always want to tip over.
     
  13. MeX101

    MeX101 Guest

    Nee hoor tips en info zijn altijd welkom!

    ATV/servo range, staan het zelfde zoals je aangaf. Het is nu nog veel oefenen want het is best lastig zo'n quadcopter besturen ;) Dus " Fast forward flight" is er voor mij nog niet bij maar zeker iets om rekening mee te gaan houden i.v.m. de "tip over"


    Net buiten gevlogen voor de 2e keer en wat een verschil was dat zeg wow heb de lipo leeg kunnen vliegen! Ook meteen een test gedaan met de regelaars wat er gebeurd als de lipo leeg is, ik merkte op een gegeven moment vermogen terugname (moest iets van 15% meer gas geven om op hoogte te blijven) een minuut daarna kapte er 1 motor mee. Gelukkig was dit laag bij de grond en lag de quadcopter op zijn kop. Dus weet ik ook meteen zodra het vermogen terug loopt meteen landen.


    Heb ook nog een filmpje ervan gemaakt (helaas loopt het geluid niet synchroon :nooo: )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik had inderdaad ook dat als mijn accu bijna leeg raakte en ik dan veel gas moest geven hij voorover klapte. bleeek dat bij laatste stukje gas achterste motor harder draaide. gas in de zender terug op 80 % gezet, en nu geen last meer van;)
     
  15. Jacquesleon

    Jacquesleon

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zuid Holland
    FF een accu contoler erbij zetten. Kost tussen de 4 en 7 euro. Voorkomt een hoop elende.
     
  16. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Leuk ding voor dat geld.

    gert-jan
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    is er bekend hoeveel gewicht deze eventueel mee kan nemen? 160 gram is dat haalbaar?
     
  18. MeX101

    MeX101 Guest

    Geen idee, het enige wat ik er over kan zeggen bij half gas blijft de quad hoveren
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Okee heb er ook een besteld.

    Mocht je het willen zou je er dan eens iets van 160 gram onder kunnen hangen?
     
  20. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hoeveel weegt hij?
     

Deel Deze Pagina