Mini DLG voor de fun

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door BBruins, 23 mei 2016.

1. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik heb online een RTF mini dlg gevonden die mij qua prijs en kwaliteit erg bevalt.

Wil dit kistje gebruiken om wat mee te stoeien en het ontbreekt me gewoon aan tijd (dit voornamelijk), kennis (schuim indekken), materiaal (alhoewel, heb al veel liggen) enzovoorts om zelf wat te fabrieken.

Nu vroeg ik me af welke servo's gaan er tegenwoordig in die mini kistjes?? En wat gebruiken jullie voor accu's?

Gr.

Bernard

2. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
  3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
  4. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    $200 met verzendkosten, en reken maar dat de douane deze onderschept en ~E20 + 21% BTW er bovenop telt.
    Dan zal die Elf uit Duitsland inderdaad een voordeliger optie zijn, en bewezen kwaliteit.

Voor wat meer geld kan je ook een Strike2 DLG uit Frankrijk overwegen, dan heb je een vol carbon 4 kanaals DLG.
    https://fredmodelisme.com/en/tops/8-strike-f3k.html

Edit: oh, ik zie dat je 3 vliegtuigen krijgt bij Aliexpress! da's nog niet zo slecht als je er meer wilt of samen wil gaan vliegen.
    Deze servo's zijn mijn persoonlijke keuze, maar heb nog nooit een Dymond47 vast gehouden, dus kan niet vergelijken.
    http://www.banggood.com/4X-Emax-ES9051-Digital-Mini-Servo-For-RC-Model-p-1039587.html

5. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik heb ELF een tijd terug in m'n handen gehad, was erg onder de indruk van het zeer lage gewicht en de sterkte van de constructie.

De D47 zijn leuke servo's, heb er nog 1 maar die bewaar ik liever voor een vrije vlucht model.

Goeie website trouwens hier staan wat dingen op die ik zocht die Hobbyking niet heeft...

6. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Oh de Elf. Da's zowiezo een mooi ding! Mooier dan die drie bij elkaar waar ik naar linkte.
    Geen idee eigenlijk wat er in de Elf past. Romp is best krap.

7. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Heb t rompje tijdje terug al bekeken. Past wel aardig wat in wat betreft servo's.. Gert heeft er 1 die ik al uitvoerig heb bestudeerd. Had helaas de middelen niet om hem nog te bestellen voor t clubkamp..

8. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Als je ontvanger 2S aan kan is de D47 een goede keuze. Die kan namelijk ook direct op 2S, snel en geen extra gewicht en complicaties (extra electronica).

Ik ben benieuwd naar jouw praktijk ervaring dadelijk met de Elf.

@MusMus: Heb jij ervaring met de Strike 2. Ziet er goed uit maar ik vind geen verdere info over het model (materiaal, bouwwjize enz.) Ook nog leuke andere zwevers trouwens.

groet,

Erik

Laatst bewerkt: 23 mei 2016
  9. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
  10. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    Erik, ik heb hem zelf niet in handen gehad, maar de reacties op RCgroups zijn erg lovend. Als ik het zo inschat is dat hét topmodel in de 1-meter klasse op het moment.

Als ik een zakje geld over had had ik 'm al lang aangeschaft... maar ik bouw er zelf wel eentje, Heb de spullen toch in huis en kost aleen een beetje meer geduld. :)

11. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Die Elf is erg mooi! Netjes gebouwd ook.

Hier wordt er ook zelf gebouwd. Hopelijk voor komend weekend af.
    Tippen van een XX Lite -> 1m vleugel. Bestaande eigen romp genomen en nieuwe staartset van Rohacell met ThinSkin carbon. Rudderless model. Dan hoeft er maar één servo in de romp...
    Wordt wel redelijk zwaar voor de vleugels met smalle koorde. Geeft meteen veel snelheid en een hoop lol!

BBruins vindt dit leuk.
  12. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    Binnenkort maar eens een Mini-lente-meeting organiseren? :D

13. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik heb inmiddels een ELF besteld. Binnenkort nog wat electronica erbij en dan hopelijk snel iemand vinden die me wat dingen kan leren op t gebied van werpen en sturen...

crins vindt dit leuk.
  14. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Ben je rechts- of linkshandig?
    Komend weekend zijn er wel wat dlg s mee naar kamp.
    Ps Rasmus als je zin hebt om te vliegen.. je bent welkom op de Rozendaalse hei komend weekend. Bij Arnhem.

15. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik ben rechtshandig....

16. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Jouw Futaba ontvanger is tot 7,4 V een 2 S lipo levert ruim 8,4 V ik zou dat niet doen.
    HobbyKing heeft Orange en (liever nog) FrSky Futaba compatible ontvangers die tot 10 V aan kunnen. Klein en zowel qua formaat als prijs. Prima qua prestaties.
    Jouw genoemde Nanotech lipo is specifiek voor een of ander electro speelgoed. Dezelfde met een JST aansluiting met balance steker is goedkoper. Voor deze toepassing zou ik een zo laag mogelijk C waarde kiezen. Dat levert een lager gewicht op. De hoge ontlaadstroom heb je toch niet nodig.

groet,

Erik

Laatst bewerkt: 24 mei 2016
    crins vindt dit leuk.
  17. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    Bedankt voor de uitnodiging voor't vliegen! Als ik dit weekend niet al gepland had was ik zeker even gekomen. Altijd leuker om een nieuw model in te vliegen in clubverband :)

Waarom is 1s/ 2s eigenlijk een discussie? Voor een mini is 2s toch echt zwaar overkill, met alle nadelen van de complexiteit er bij.
    Gewoon lekker op 1s houden, kleiner, lichter, betrouwbaar,makkelijk uitlezen met telemetrie, niet hoeven balanceren met laden.

Voornaamste is toch de resolutie en precisie van centreren van de servo's, en daarna pas de kracht voor evt ailerons en snelheid lijkt mij eigenlijk helemaal niet belangrijk, zeker niet voor een R/E model.
    Om de storingsgevoeligheid van de ontvanger op het lage voltage tegen te gaan kan er simpleweg een extra buffer condensator aangesloten worden om de stroompieken van de servo's op te vangen.

Die Emax servos die ik noemde zaten al voorgeinstaleerd op de elevons in mijn eerste DLG, een houten Birdplane staartloze vleugel van hobbyking. Ik heb die half aan gort gevlogen en gercrasht totdat een half jaar later mijn 1e MiMi klaar was, maar de servos hebben niets te lijden gehad! Zijn digitaal en cerntrering is uitstekend.
    Mijn servo-tester houd er <<3V eerder mee op dan de servo's.

18. marcokruyt

marcokruyt

Lid geworden:
    6 nov 2014
    De Strike 2 van o.a. fred modelisme komt uit rusland. zie hier de site van de makers: http://www.1mdl.ru/shop/planery_metatelnye_f3k/ die maken ook andere mini's en 1,5m exemplaren voor redelijk betaalbare prijzen.
    Ik heb de kist zelf via fred modelisme, ziet er heel goed uit, en ik vond het persoonlijk de meerkosten ten opzichte van een Elf waard. Heb hem nog niet kunnen vliegen, maar dat gaat zeker binnenkort goedkomen ;) al is het wel heel krap om alles in zo'n klein kistje te krijgen. Maargoed, dan heb je ook een leuke dlg die wel mee kan met vrouw en kinders in de auto, is ook wat waard.

crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina