Mini H Quadcopter uit de 3D printer en uit de CNC frees

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ovres, 1 apr 2014.

1. ovres

ovres

Lid geworden:
    24 mei 2013
    Hallo ik ben sinds kort actief hier op het MB forum en heb hier veel leuke en interessante info gevonden. Ik had laatst één wilde ingeving en besloot en Mini H Quadcopter uit de 3D printer te bouwen, Ik ga hier mijn bouwverslag doen het is mijn eerste Quadcopter ik heb nog geen enkele ervaring met FPV en 3D printen is ook geheel nieuw voor mij (dit moet wel goed aflopen). Het ontwerp is komt van thingiverse en is van Hovership er staan instructies over benodigde materialen en files voor de 3D printer. Ik heb geen 3d printer en heb mijn Quadcopter laten printen bij 3D-printables in Tilburg. Bij het ophalen bij 3D-printables heb ik van Paul uitgebreide uitleg gehad over 3D printen. Het is verbazingwekkend precies wat er geprint wordt. Het verg wel tijd, om de complete Quadcopter te printen was 15 uur nodig. Paul heeft ook reserve armen geprint mocht er een boom oversteken niks aan de hand! Nog niet alle delen zijn binnen maar ik ben alvast gestart met de RCX 1804 2400KV te monteren. Deze moeten met M2 bouten gemonteerd worden na enig zoeken heb ik deze gevonden ( 450 pro is tijdelijk buiten bedrijf ). Het frame is vouwbaar wat het helemaal een grappig klein ding maakt.
    De gemonteerde ESC zijn de H-king 10A met daar op geflasht BLHeli Multi. Door middel van dempers is de middenlaag is verbonden met daarop de Flight Controller en de dsm2 sat. Het betreft de Thunder QQ Super.
    Description:
    The QQ Super Multi-rotor flight control is built-in three-axis gyroscope and three-axis acceleration sensor with self-stabilizing function and super stable flight performance. It supports general receivers such as FUTABA S.BUS receiver, DSM2, DSMX 11MS, DSMX 22MS receiver. And it’s also easy in connection and installation with ultra-bright LED light.
    • Product Specifications:
    • Processor 32BIT ARM Output rate 360Hz
    • Voltage 3.6V-8.4V Dimension(L-W-H) 43X29X13MM
    • Current 60mA Weight 13g
    Er is en ABS versie onder weg en ik ga starten met de twee CNC frames.
    Ook daar beginnen de eerste spullen van binnen te kommen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    Tof! Hoeveel kost dat nou, om zo'n famepje te laten printen?

3. nander

nander

Lid geworden:
    21 sep 2012
    GA IK VOLGEN !
    ik ben benieuwd wat 't word.

4. ovres antwoord

ovres antwoord

Lid geworden:
    2 apr 2014
    Het printen van het frame koste 43€ ik heb het laten printen met PLA plastics wat milieuvriendelijker gemaakt van bijv. maïs of suikerriet in de hoop dat dit minder milieu belastend is dan ABS. Ik kan het model hierdoor niet in de warme auto laten staan of en middag in de zon zetten. ABS is ook wat steviger, maar ik denk dat we wel na moeten denken over dit nieuwe wegwerp tijdperk.
    Ben zelf ook benieuwd hoe dit gaat verlopen, ik ga in vervolg op dit project ook een Mini H Quadcopter uit de CNC plotter bouwen. Hierna zou ik moeten kunnen weten wat voor mij de te volgen weg wordt.

5. ovres antwoord

ovres antwoord

Lid geworden:
    2 apr 2014
    Vandaag de ESC gemonteerd het zijn de H-king 10A met daar op geflasht BLHeli Multi.

6. nander

nander

Lid geworden:
    21 sep 2012
    ga zo door, ziet er goed uit !

7. ovres antwoord

ovres antwoord

Lid geworden:
    2 apr 2014
    Dank je nander, ben vandaag weer wat verder gekomen.
    Dempers zijn binnen en de middenlaag is gemonteerd met daarop de Flight Controller en de dsm2 sat. Het betreft de Thunder QQ Super.
    Description:
    The QQ Super Multi-rotor flight control is built-in three-axis gyroscope and three-axis acceleration sensor with self-stabilizing function and super stable flight performance. It supports general receivers such as FUTABA S.BUS receiver, DSM2, DSMX 11MS, DSMX 22MS receiver. And it’s also easy in connection and installation with ultra-bright LED light.
    • Product Specifications:
    • Processor 32BIT ARM Output rate 360Hz
    • Voltage 3.6V-8.4V Dimension(L-W-H) 43X29X13MM
    • Current 60mA Weight 13g
    Morgen eens kijken hoe ik deze moet aanslingeren, en niet te vergeten de laatste laag monteren (zonder de FPV spullen in eerste instantie).

8. ovres antwoord

ovres antwoord

Lid geworden:
    2 apr 2014
    Zo op de FPV spullen na zit alles er op. Bevestiging materiaal moet nog vervangen worden naar zwart. Maar eerst maar eens proberen de zender en flight control te binden. En testen.

9. ovres

ovres

Lid geworden:
    24 mei 2013
    Het zat even niet mee ik heb de vier ESC opnieuw moeten instellen travel midpoint was te laag voor de QQ supper. Ik had deze allen getest op een RX, les voor de volgende keer.

10. ovres

ovres

Lid geworden:
    24 mei 2013
    drone down
    De techneut die hem bouwde (ik dus) heeft het na gelaten de moeren om de propellers flink vast te zetten 8O. Ik ging er ook van uit dat deze allen maar vaster gingen zitten door de schroefdraad tegen de draai richting in :confused:. Wel is duidelijk geworden dat de quad 8 meter kan vallen zonder het frame te breken ;). En dat de pijl op de QQ FC de achteruit vlieg richting is.:rolling:

11. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Ha ha mooie test toch. Btw waarom wordt de bovenplaat gedempt met rubbers voor alleen de ontvanger en lipo ? Teminste ik zie je FC daar niet op zitten toch ?

12. topix

topix

Lid geworden:
    9 sep 2013
    Fc moet je ook niet dempen krijg je rare dingen van motoren en props goed balanceren heeft de fc nergens last van... denk dat die clean plate voor fpv of camera er op te zetten is;-)

13. ovres

ovres

Lid geworden:
    24 mei 2013
    FC zit op de gele plaat met de sat en is gedempt (zie foto), het is voor de FPV maar zo ver was ik nog niet. Ik moet nu eerst M5 linkse draad en rechtse draad moeren zoeken om nieuwe propellers te plaatsen. En de gain moet omlaag denk ik dat was ik net aan het bepalen toen hij naar beneden lazerde :) .

14. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
  15. ovres

ovres

Lid geworden:
    24 mei 2013
    Dat is absoluut de beste keuze, ik dacht dat ze niet los draaide door de draad richting maar ze trillen los. Het antwoord is dan inderdaad borgmoer.
    heb ik gezien maar twijfel het zijn geen borg moeren dan heb ik dit dus weer.
    "Het minimum subtotaal voor afrekenen van de bestelling is €25,00" dat is veel linkse draad :)

rechts is toch CW links is CCW:confused:

Laatst bewerkt: 8 apr 2014
  16. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013
    Cool gedaan !!!
    Zeer strak design. Ik zou toch je frame nog eens in abs laten printen mijn frame (heb ik al eens gepost) is volledig carbon met abs geprinte motorstukken en landgear. Daarvoor liet ik hem ook in pla printen maar het werd snel duidelijk dat dit niet sterk genoeg was. Zeer mooi product voor wat het maar kost !!!

17. ovres

ovres

Lid geworden:
    24 mei 2013
    Toeval bestaat niet, ik heb vandaag een ABS versie besteld om het verschil vast te stellen met PLA. Het zou anders geen goed vergelijk zijn met carbon ook daar is een frame van onderweg een kopie van de donkeruit :p dan gaat er wel en lichtje aan denk ik. Kun je een hier een afbeelding van je carbon abs plaatsen mogelijk het beste van 2 werelden !

18. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013
    Dan moet je eens kijken op mijn facebookpagina genaamd flighttime.
    Daar staan heel wat foto's op maar het is wel nog een prototype. Ik ga vandaag een poging doen om een protection dome te maken.

19. ovres

ovres

Lid geworden:
    24 mei 2013
    Er zijn maar een paar flighttime op Facebook :lol:

20. Flighttime

Flighttime

Lid geworden:
    1 aug 2013

Deel Deze Pagina