Mini V-tail

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door bones, 8 jan 2015.

  1. bones

    bones

    Lid geworden:
    15 okt 2014
    Berichten:
    73
    Mini V-tail quad, ruwe testopstelling. Gedupliceerd van foto's van de SimpleCopter mini v-tail. Eigenlijk dus een A-tail quad, maar goed.

    • El cheapo EMax 'simon series' ESCs
    • Naze32 acro
    • 2200mah 3s accu
    • 5x3 props
    575g en hover net onder half stick. Overcompenseren voor hover is heel makkelijk, dus er is nog niet binnen mee te vliegen, maar voor default PID settings behoorlijk beter dan verwacht!

    Receiver gaat nog vervangen worden; accu moet een wat betere bevestiging krijgen, en wellicht een lichtere; body moet nog afgewerkt worden; er moet een landingsgestelletje onder; en er moet nog ruimte komen voor een T10 socket voor een lampje; en 40 gram aan FPV meuk :)

    [​IMG]


    [​IMG]

    Handwerk om een hoek van 30 graden te maken ;-) :

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Wishjuh

    Wishjuh

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    149
    Cool ding zeg!

    Wat is het voordeel van de motor achter in een angle?

    Zal alleen wel oppassen met de antenne op die manier, met een crash zal het afbreken. Zou hem gewoon naar achter laten hangen.
     
  3. bones

    bones

    Lid geworden:
    15 okt 2014
    Berichten:
    73
    Het voordeel is betere/snellere yaw response dan een reguliere quad, omdat hij nu daadwerkelijk naar links en rechts kan duwen, en niet alleen door torque draait.

    Een ander voordeel: hij ziet er cooler uit. Dat helpt niet met het vliegen, maar is wel een reden dat ik het framepje in elkaar heb geklust. :)

    Die antenne zit normaal op m'n tricopter, die normaal niet op z'n dak landt. Daarnaast is ie al zo vaak afgebroken. Beetje superlijm en daarna wat hete lijm en hij doet 't weer. Het hout breekt de klap. Maar wel een goed punt. Het mini receivertje dat er aan komt zal wél plat gaan.
     
  4. tamiyadave

    tamiyadave

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    112
    Een motor onder een hoek is minder efficient, tenzij die hoek in de richting van de commanded thrust ligt en dan is ie juist meer efficient, zoals in de 10graden-blokjes onder racequads.

    Waar ik wel eens over heb nagedacht maar nog niet in praktijk heb gebracht is als je de achterste motoren op servo armpjes plaatst waardoor je tijdens yaw een beetje hoek kan meegeven....
     
  5. bones

    bones

    Lid geworden:
    15 okt 2014
    Berichten:
    73
    Klopt, die achterste motoren doen maar grofweg 86% van de neerwaartse thrust die ze normaal doen, per stuk, al is er misschien interactie tussen de luchtstromen.

    Als je een yawmechanisme inbouwt op twee (of vier!) motoren dan hoef je niet meer met torque differentials te rommelen, en je hebt veel snellere yaw. Daarentegen maak je 't wel mechanisch complexer. Met alleen servo's aan de staartkant lijkt het meer op een tricopter idee.

    Overigens is hover eerder ongeveer 1/3 stick, bij nader inzien. Plenty of power :)
     
  6. tamiyadave

    tamiyadave

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    112
    Nice.. nou ben ik nieuwsgierig. Ik heb een miniquad op de 3d printer ontworpen/geprint die het aardig doet. Met kleine modificatie zou ik ook een v-tail kunnen proberen.. en vandaar uit mischien experimenteren met servo mount...

    Als ik de armen naar het bovendek verhuis en dan blokjes onder de motoren maak...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. bones

    bones

    Lid geworden:
    15 okt 2014
    Berichten:
    73
    Nice. V-Tail ontwerp is niet zo moeilijk dus. Meestal voorste motoren wijder uit elkaar dan achterste motoren, en achterste motoren in hoek van 30 graden t.o.v. verticaal. Kan zowel naar binnen als naar buiten, bovenkant en onderkant. Naze heeft mixes voor al die varianten, geloof ik.

    Yawing tail motor zou kunnen, maar dan moet je wel een eigen mix maken. Ik weet niet hoe moeilijk dat is.
     

Deel Deze Pagina