Goedemorgen! Ik ben mijn FPV set aan het opstellen maar ik loop tegen een aantal kleine zaken aan. Bijvoorbeeld, wat is de minimale voltage waarop dit scherm nog werkt? 7" TFT LCD Color Car Rearview Headrest Monitor DVD VCR | eBay De fabrikant op eBay begrijpt mijn vraag niet goed en zegt steeds 12V maar dat het kan toch niet kloppen dat de spanning constant 12v dient te zijn voordat het scherm uitvalt? Dit scherm wordt veelvuldig gebruikt door FPVers dus wellicht dat hier op het MBF mijn vraag beantwoordt kan worden! Daarnaast zou ik graag mijn Foxtech 5.8GHz 200mw ontvanger en de monitor hierboven op dezelfde Lipo willen hebben. een 3S lijkt me een goede keuze maar welke capaciteit zou goed zijn? Op Foxtech is wel te zien wat de minimale en maximale spanning is voor de ontvanger maar niet het vermogen in Watt of de vereiste stroomsterkte in Ampère. Het is dan ook lastig uitrekenen voor welke 3S Lipo ik het beste kan gaan. Ik zat zelf te denken aan een 3S 2200mAh 25C / 50C Lipo.
Monitor werkt prima op een 11.1 volt lipo. Ook als deze onder de 12 volt komt werkt deze nog goed. Ik gebruik zelf ook een oude 11.1 volt 2.2 ampere lipo die 10 c is. 1C zou al genoeg moeten zijn. De ontvanger vraagt ongeveer 100 mah en de monitor 8 watt bij 12 volt is 666 mah. Verbruik je dus 766 mah per uur dus kan je bijna 3 uur fpv vliegen op 1 accu.
Weet je toevallig ook het exacte minimale voltage voordat het scherm uitvalt? Ik heb graag die data in een spreadsheet voor later. De video ontvanger werkt tussen de 7V en 12V. het stroomverbruik van 100mAh, bij welk voltage is dat gemeten of is dat een gemiddelde? Is er ook een vermogen in Watt beschikbaar, dan kan ik namelijk zelf het stroomverbruik uitrekenen. I(A) = P(W) / V(V) Een 3S 2.2A 10C Lipo is toch een zender Lipo? Dan zou ik dus eventueel zelfs de monitor + ontvanger op dezelfde Lipo aan kunnen sluiten als in mijn zender. Deze bijvoorbeeld: http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._10C_Transmitter_Lipo_Pack_NL_Warehouse_.html Edit: Om gewicht te besparen zou ik ook voor deze kunnen gaan: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__37008__Turnigy_1000mAh_3S_20C_Lipo_Pack_NL_Warehouse_.html Ik kan dan ongeveer 1 uur en 20 minuten achtereen FPV vliegen, dat is uiteraard een stuk minder wanneer ik voor een 2.2A Lipo zou gaan maar dan koop ik toch gewoon 2 van die kleinere Die zijn tevens een stuk lichter dan de grotere 2.2A Lipo wat uiteraard fijner en handzamer is.
Bij 12 volt is dat. Ik heb dezelfde monitor. Ik heb hem net aan een 7,4 volt lipo gehangen en hij werkt prima. Ik heb helaas geen regelbare trafo, anders zou ik nog lager gaan. Stroom van de monitor zal bij de opgegeven 8 wat dan wel wat hoger liggen, 1 Ampere bij 7,4 volt Een zenderaccu kan je gebruiken maar ik zou fpv en rc zender niet combineren maar gewoon 2 lichte accu's kopen voor je lcd en ontvanger. EDIT: Mijn video ontvanger werkt ook op een 7,4 V lipo alleen is het beeld en het bereik naar mijn idee een stuk minder dus ben ik voor 11,1 volt gegaan voor ontvanger+monitor.
Tot 7,3 volt werkt het hier nog prima... Echter ze geven 12 volt op, dus je hebt wel iets speling. Maar waarom niet gewoon op 3s ? een 3s 2200 geeft je zoals gezegd al gauw tot 4 uur de tijd.... en die kosten geen drol... Helemaal als je ziet dat de 15c al veel meer dan voldoende is... dus je kan de goedkoopste pakken... ook met een 1500 of zelfs 1000mah kom je nog goed weg als het om gewicht gaat.. Btw2: waarom stop je alles niet in 1 topc, je bouwverslag ? Bedoel ook je cam , hoe die te monteren had er mee te maken, en deze ook.. Das toch veel makelijker ?
Het is mooi dat het bij zo'n laag voltage nog werkt! Een 3S kan niet onder de 7V dalen zonder de Lipo te verpesten. Ik ga ook niet de zender batterij "delen" met de monitor + ontvanger, was meer een mogelijkheid. Ik hou het sowieso op een 3S Lipo ondanks de verhalen dat de ontvanger daarmee erg warm kan worden. Een voltage regulator naar 9V is een oplossing? Kosten overigens geen drol. Ik ga sowieso een 3S gebruiken omdat een 2S niet genoeg dekking geeft qua spanning. Het probleem van een hogere capaciteits Lipo is dat ze meteen een stuk groter/zwaarder zijn. Ik heb 2 stuks 3S 1000mAh 20C Lipootjes in mijn winkelmand geplaatst. Deze bieden dan geen uren FPV vliegtijd zoals een 2200mAh Lipo maar ze zijn een stuk lichter en kleiner. Ik gebruik geen pult en heb een beugel besteld dus ik wil het gewicht zo laag mogelijk houden. Dan koop ik maar 2 stuks 1000mAh Lipo's i.p.v. 1 2200mAh. $6 kosten ze per stuk ofzo, geen geld! Overigens wil ik het bouwverslag niet "vervuilen" met al mijn vragen en aangezien de FPV dekking in het FPV gedeelte het grootst is dacht ik dat het slim was die vragen hier te plaatsen.
Welke ontvanger gebruik jij dan dat deze tot maximaal 12Volt gerate is? Je kan middels diodes heel simpel spanning omlaag brengen . Een van de goedkoopste methodes om de spanning iets te verlagen en volledig elektrotechnisch verantwoord! Geeft zelfs betere resultaten dan een switching regulator bijvoorbeeld die wat noise erbij creeert.
Ik heb net 2 stuks 1000mAh 3S Lipo's besteld. Hopelijk heb ik deze aankomende dinsdag binnen. Ik gebruik de Foxtech 5.8GHz 200mW set. Volgens de technische specificaties werkt de ontvanger tussen de 8 en 12 volt. Meer informatie is niet te vinden! Die 200mW staat voor het vermogen van de zender maar het vermogen van de ontvanger is nergens terug te lezen.
Deze? FOXTECH 5.8G 200mw tx/rx with integrated regulator board and mi [58200TXRX] - $51.00 : FOXTECH FPV SYSTEM Wel hele opmerkelijke voltages hier en ook voor de vtx. Ik had persoonlijk toch gewoon een 12V systeem gekozen, zoals Boscam bijvoorbeeld in hetzelfde prijs categorie. Een keuze voor 4S betekent hier ook meteen een Voltage regulator erbij. Zelfs een 3S is hier als deze vol is net wat over de grens. Gaat wel goed, maar onnodig warmte ontwikkeling.
Jep dat is em, Inderdaad is een 4S (als ik bijv. de zender + cam op dezelfde Lipo wil hebben als de motoren) niet mogelijk bij deze set zonder regulator. Erg jammer! Ik kan er een BEC tussen doen of een andere manier voor voltage regulatie. Nu is het wel zo dat de zender koelribben heeft en ik niet bang ben dat door een iets te hoog voltage (12.6V) de boel al doorbrandt maar het is denk ik toch fijner als ik het voltage wat naar beneden weet te krikken. Hetzelfde geldt voor de ontvanger.
Deze gebruik ik op al mijn quads. Vlieg op 4S http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18787__12V_2_5A_UBEC_2_5S_Lipoly_12_23v_.html
diodes gebruiken is een "smerige" manier om voltage naar benden te krijgen... Vraag de experts maa rhier op het forum
Huh, dan mogen transistors dus ook niet? Wat is er precies smerig aan, genereren ze teveel ruis? Ik gebruik ook diodes, ben ik bij deze expert-af? ptrtjee, ik heb precies zo'n 7 inch monitor en bij mij werkt hij tot 7.0 volt. Martin
Haha..... +1 Zonder diode had er niks kunnen bestaan . Maar bij switching regulators krijg je pas noise die je nog moet uitfilteren. Diodes worden stiekem heel vaak gebruikt voor dit soort doeleinden.
Ja, maar men weet toch wel dat dit in combi met bv zend en ontvang apparatuur niet zo best is ? (of zonder na filtering?) Ik ben geen expert maar weet wel he teen en ander van diodes af ... Annyway: Vraag Corrien (jan) van dit forum maar eens... Hij is de reparatie dienst van vele A merken modelbouw... Anders zoek eens op zijn postst... Hij is hier vaak heel uitgebreid over... Dat iets werkt bij jouw, en je der geen problemen mee hebt wil niet zeggen dat het meteen DE beste oplossing is. Zelf houd ik me aan het advies van Corrien, das op ons gebied de expert. (samen met nog een handvol hier op dit forum) Ik heb geen reden te twijvelen aan zijn uitspraak dan wel expertise Voor de rest word ik er niet anders van als jij diodes gebruikt hoor.. Was enkel een tip, niets meer niets minder..
Bedankt Emil, Ik neem aan dat je posts als deze bedoelt: [post12] Helemaal mee eens natuurlijk. Volgens mij is enige nuancering hier op z'n plaats. Als je geen vrij constante stroom trekt, dan zijn diodes een probleem. Voor servo's e.d. niet geschikt lijkt me. Maar voor b.v. een vrx of vtx die constant hetzelfde vermogen staat te gebruiken is er weinig aan de hand. Ik zit toevallig net te stoeien met een OSD die ik apart wil voeden via een 2s lipo. Het ding gebruikt minimaal 5.1 V en max. weet ik nog niet precies (standaard via de 'power module' is het 5.3 V). Daar ga ik natuurlijk geen diodes voor gebruiken; bij het opstarten trekt hij eerst een paar seconden 70 mA en gaat dan naar 100 mA. Misschien start hij wel met nog veel minder stroom zodat bij diodes in de voedingslijn er meer dan 5.3 V aangeboden wordt. De oplossing was eerst een combi van zenerdiode, weerstand en 2 normale diodes, aangesloten op een NPN spanningsvolger om zodoende 5.3 - 5.1 V te krijgen bij een ingangsspanning van 8.4 - 7.0 V. Werkt wel lekker, maar het zijn net iets teveel componenten die kunnen falen (ik wil m'n OSD niet opblazen als er wat los trilt o.i.d.). Zit nu te kijken naar een 7805 + trucje om 0.1 - 0.3 V extra te krijgen. Voor grote spanningsdalingen bij grote stromen zou ik ook niet snel diodes of lineaire regulator gebruiken. Een schakelende regulator of aparte accu biedt dan meer voordelen. Maar voor kleine spanningsdalingen bij een vrij constante stroom, doe ik het zonder meer. Martin