De absolute minimale spanning van een LiPo is, onder andere afhankelijk van de fabrikant, ergens tussen de 2,7V en 3V per cel. Dat is wanneer de cel belast wordt! Wanneer je de accu uit het model haalt en dan gaat meten is dat onbelast en dan MOET de spanning zeker boven de 3,2V zijn en blijven. Het is dan wel zaak dat je de accu direct weer gaat laden tot ongeveer de nominale spanning, dus tot 3,7V. In de praktijk zal de accu dan ergens tussen de 30% en 60% vol zijn. Dit is een veilige waarde waarmee je de accu langere tijd kunt bewaren als dat nodig zou zijn.
Zou de accu na het ontladen erg warm is wacht dan even met laden tot hij is afgekoeld. Een hete accu laden is niet zo goed voor hem en hij zal ook minder lading kunnen opslaan! Wacht echter niet te lang, zelfs niet een dag, want een LiPo leeg wegleggen kost heel snel een flink stuk van de levensduur.
Volledig geladen wegleggen is ook niet goed, vandaar dat er op veel laders de mogelijkheid zit om de accu tot ongeveer 80% (ongeveer 3,8V per cel) te laden, de "Storage mode".
De meeste regelaars (ESC) hebben een afslag systeem ingebouwd die de motor stopt of het vermogen terug regelt wanneer de accuspanning te laag wordt. Bij welke spanning dat is hangt af van de fabrikant maar wat ik vaak zie is ergens tussen de 2,8V en 3,5V per cel. De regelaar meet dit dus altijd onder belasting!
Die 2,8V zal je meestal alleen zien bij regelaars die erg grote stromen kunnen leveren. Bij dergelijke stromen zal de spanning iets verder inzakken dan bij lage stromen dus mag die regelaar ook bij een lagere spanning stoppen. Een goede accu zal dan onbelast zeker weer hoger zijn dan 3,2V. Zo niet dan is die accu of niet geschikt voor die toepassing (overbelast) of hij begint slecht te worden.
Het is dus prima dat je de afslag van de regelaar gebruikt om de accu tegen te ver ontladen te beschermen, daar heb je niets extra's voor nodig. Voor vliegende modellen is dit niet echt veilig want als de accu eenmaal leeg is kan je misschien niet eens meer op het veld terug komen. Een timer of via de telemetrie de verbruikte energie in de gaten houden is dan wel zo veilig. Je kan dan voordat de regelaar ingrijpt de landing inzetten en zeker weten veilig landen.
Na de landing de accu wel weer zo snel mogelijk laden om te voorkomen dat hij te lang "leeg" blijft liggen. Eventueel een poosje laten afkoelen.