Na afgl woe avond samen met Nando wat geoefend te hebben, op zijn aanraden eens wat mixers toegepast. Deze waren van RR -> Rol en RR - HR, enkele procentjes, te bepalen en te controleren mbv meskant. Model rolt nu veel strakker. Maar om nu te snappen en te kunnen beschrijven hoe en watte.. Kan iemand die t wel snapt eea hieronder eens uitleggen hoe te bepalen, toepassen enz? Staan deze mixers altijd aan?
Model ging behoorlijk rechtuit erna Zeker voor een acromaster Ik heb mijn mixers altijd aan, en nog geen nadelen van ondervonden. Ik snap al het gezeur tegen mixers niet.
Rudder-roll: waarschijnlijk zal je kistje iets gerold hebben tijdens ruddergebruik. Dat kan komen door een v-stelling, maar bv. ook de plaatsing van het stabilo tov het rudder kan hier een reden voor zijn. Rol -> hoogte: is mij onbekend. Nando heeft je neem ik aan wel uitgelegd waarom die nodig was? Mixers zijn er om tekortkomingen in het toestel op te heffen. Ze zijn bijna altijd snelheidsafhankelijk en de meeste zenders kunnen louter lineaire mixers, waarbij je met de curve toch niet goed uit komt. Als je iets mechanisch op kunt lossen heeft dat om die reden altijd voorkeur wat mij betreft. Daarnaast is het iets wat je wel moet kunnen; zeker zodra je met meerder mixers gaat werken, hebben de mixers ook onderling invloed op elkaar.
Het toestel ging duidelijk naar de buik in meskant, rudder -> hoogte toegevoegd, En rolde ook (ik weet niet meer of het mee of tegen ging) rudder -> rol is toegevoegd. Ik lees in Niek z'n bericht ook niet dat hij het over rol -> hoogte heeft. Ik kan mij voorstellen dat het wel invloed heeft vergelijkbaar met dif, maar nooit geprobeerd.
Niek z'n omschrijving is dan ook een beetje cryptisch.. ik had 'RR - HR' maar vertaald naar rolroer-hoogteroer' Als ie meskant wegtrekt kan dat ook aan een verkeerd zwaartepunt liggen, dat is dan gelijk ook 1 van de gevaren van mixers, eerst zorgen dat je alles op orde hebt en dan pas met mixers gaan spelen.. (maar goed, hoef ik jou niet te vertellen)
Idd, eerst al het andere, daarom bij de angel ook zonder mixers gevlogen ondanks dat in de manual al een mixer stond. Ik ging ervan uit dat de acromaster vloog zoals niek dat wou wat betreft zwaartepunt en hoogteroer trim (anders dan ik hem zou instellen) en dus vanaf dat punt verder gegaan. RR vertaalde ik als rudder.