M'n nieuwe boot ;-)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door wimg, 6 aug 2003.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bijgaand een foto'tje van m'n nieuwe project:

    gekocht tijdens de vakantie voor 4,80 Euro op het strand op Texel.

    [​IMG]
    Inderdaad, zo'n lelijk plastic ding!
    Ik loop al jaren te denken eens zo'n plastic ding RC te maken.
    Nu dus een bootje gekocht; loa zo'n 40-45 cm

    Geintje, een beetje als de RC eend.

    Ik heb d'r dus al in het zwembadje gekiept.
    Kan behoorlijk wat gewicht hebben:
    op de foto zit d'r de complete besturing (ontvanger, accu, stuurservo en regelaar) een motor (monoperm zonder pile) en een 6V 2A loodaccu in.
    Ligt ze redelijk op diepte.
    Een nadeel is dat ze behoorlijk onstabiel is: heeft de neiging om op een oor te gaan liggen. (Kiepte niet door)

    Al eens zo'n goedkoop modelschip gekocht :wink:

    Wim
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Met wat een mens zich toch allemaal op die warme dagen bezighoud :lol: :lol: :lol: .
    Elk excuus is goed genoeg om toch maar in het water te kunnen spelen 8O
    Origineel (en goedkoop!) is het in ieder geval wel :lol: .

    Groet
    Droopy.
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Met zo'n scheepje breekt je hart niet meteen als je de zender eens aan een buurkindje geeft die overal nog tegenaan vaart.
    Dit is een bootje waarmee volgens mij zelfs kleine kinderen kunnen varen, want d'r kan weinig stuk aan.

    Nu even :help:
    D'r moeten natuurlijk wel een as en een roer in.
    :arrow: Wie o wie weet waar ik die plastic soort mee kan lijmen?

    Onder het model zitten nu ook nog wieltjes (jawel, het is een amphibie vaartuig :wink: )
    Daardoor komt er over de volle breedte van de romp een soort "wielkast" te zitten. Daar ligt de vaaraccu nu op, waardoor die omhoog steekt. Vandaar de onstabiliteit.
    Die wielkast wil ik eruit snijden, maar dan moet ik dat gat wel weer dichten, anders wordt het een duikboot :wink:

    Wim
     
  4. ik zou zeggen twee componentenlijm

    ziet er wel grappig uit trouwens
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.684
    Locatie:
    Salland
    "Wielkasten" eruit snijden en met een plaatje ABS en 2-componentenlijm afdekken.
    Om de stabiliteit te bevorgeren, kan je overwegen om er een plexiglas plaatje onder te lijmen (haaks op de bodem van je model) met daaraan een loden gewichtje. Een kiel dus, net als bij een zeilboot.

    Groet
    Roel
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik wil het morgen eerst eens proberen met "gewone" plastic lijm; die ook gebruikt wordt voor bouwpakketjes (leen ik even van m'n zoontje)
    Heb morgen vrij, 't is goed weer, we hebben een grote parasol, dus dat zou moeten lukken.
    Een collega kwam al met het idee om epoxy te gebruiken. (Maar ja, als je epoxy verwerkt op je bedrijf, denkt iedereen natuurlijk al snel aan epoxy om willekeurig wat dan ook maar te repareren / lijmen: van de auto tot de modelboten.)

    Ik houd jullie op de hoogte.

    Wim
     
  7. Erik

    Erik Guest

    ik ben nu met een rc eend bezig en ik gebruik siliconen kit om het waterdicht te maken en een lijmpistool om de stevigheid te verkrijgen. werkt top en hij is in een uurtje klaar om mee te varen
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    "Gewone" plastic lijm (voor de bouwpakketjes dus) werkt niet. De kunststof verweekt niet. Moest even naar een houtboer (gamma-achtige) en even advies gevraagd. MAAR: als je niet weet welke kunststof je wilt verwerken, is er HEEEEEEEEL veel keus in plastic lijmen. Vandaag maar eens uit proberen te zoeken WELKE kunststof het is, in plaats van met hagel te gaan schieten en hopen dat ik wat raak.

    Wim
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb het vanochtend met PVC lijm geprobeerd op een heel klein stukje. Het lijkt erop dat dit werkt. Het zal dus een soort half-hard PVC zijn.

    Ik zal straks nog een groter proefje doen, en dan voor 't eggie!

    Wim
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Toch nog even aan een collega gevraagd.
    Geen PVC, maar hoogst waarschijnlijk PP, dus PolyPropyleen.
    En laat dat nou juist een plastic zijn die zich bijna NERGENS mee laat verlijmen :cry: :cry: :cry:
    De lijm liet overigens al weer los. :oops:

    Even wat google-en op PP en LIJMEN
    kijken wat daar uit komt
    PP laat zich wel verwerken door de materialen aan elkaar te versmelten (met warmte) maar voordat ik de soldeerbout pak om m'n boot te veranderen wil ik eerst wat andere wegen zoeken.

    Wim
     
  11. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    dubbele post weggehaald
     
  12. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Is deze oplossing niet goed dan? Dit lijkt me toch wel goed te werken.
     
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Kan je het plastic niet 'lassen' met trichloorethyleen?
    Het styrene van mijn boten 'las' ik zo aan elkaar maar of het ook werkt op polypropyleen...? :?

    Propeer het eens op een klein stukje.

    Groet

    Droopy
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik ben even aan het zoeken geweest op het net voor mogelijkheden om PP te lijmen.
    Het lijkt mogelijk te zijn, maar de lijm die ik heb gevonden is nogal kostbaar: reken op zo'n 40 Euro voor een potje lijm van 20 gram en een potje primer van 10 ml 8O
    Voor een bootje van 4,80 Euro wel wat veel :!:

    Overigens: PP staat in de lijst van (bijna) niet te lijmen materialen op de 3e plaats. Bovenaan staat PTFE, ofwel Teflon. De eigenschappen voor lijmen lijken dus op die voor PTFE en dat is ook al nergens mee te lijmen.

    Een oplossing is en hotmelt lijm: het te lijmen materiaal verwarmen en hetzelfde materiaal toevoegen (lijkt dus een beetje op lassen)
    Maar daar heb je de juiste apparatuur voor nodig, met een fohn of een verfstripper wil dat niet, want daarmee kun je de temperatuur niet goed regelen (dan fik je dus het basis materiaal gewoon op!)

    Toch maar denken aan het volgende project?
    (Ik wil nog 2 of 3 kleine zeilbootjes maken in de maat van MM: 1 voor mij, en voor de kids ook 1 of 2; kunnen we "wedstrijdjes" varen in de lokale vijver)

    Ik wacht de resultaten op dit lijntje nog even af, maar ik heb er niet veel hoop op. :cry:

    Wim
     

Deel Deze Pagina