model aansturen met de pc / laptop

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door wickedspawn, 12 aug 2006.

1. wickedspawn

wickedspawn Guest

Beste allemaal,
    Mijn vraag is, hebben jullie ervaring met het aansturen van rc-modellen met de pc / laptop.
    Hoe gaat dit precies in zijn werk ? welke hardware is hier voor nodig? Welke software?
    Hopende dat jullie mij hierover iets meer informatie kunnen verschaffen.

Momenteel heb ik een Futuba F14.
    Hier zit wel zo’n “leraar” aansluiting op. Hoe krijg ik dit signaal digitaal op mijn pc?
    Zonder gigantische investeringen van dure zenders.

Ik ben heeel erg benieuwd op jullie reacties.

Groet niels

2. Maarten Zanders

Maarten Zanders

Lid geworden:
    12 jun 2003
    je moet op de een of andere manier mbv je PC een PPM signaal genereren en dat in je F14 steken. Dat kan op verschillende manieren, hoe ik het zou doen: een PIC programmeren die je via de seriële poort aanspreekt. Dan moet je natuurlijk ook nog software schrijven die de PIC aanstuurt op basis van bvb joystick inputs.
    Wat wil je ermee doen?
    Ik geloof dat er ook al een topic over bestaat... even zoeken!

3. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
  4. wickedspawn

wickedspawn Guest

Het gaat om een echt model! wie weet hierover meer ? of heeft een draadje voor me?

5. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    OK,

Ik denk dat het lastig gaat worden.
    Je moet namelijk iets hebben wat het PPM signaal maakt.
    Een zender kun je hiervoor niet aansturen omdat die optie er gewoonweg niet in zit omdat hij niet nodig is.
    In de Lehrer-Schüler schaling gebruik je altijd de zendmodule van de Lehrer maar in alle gevallen genereerd de actieve zender het PPM signaal.

Ik ben benieuwd of je iets hiervoor kunt vinden.
    Zo ja, laat het weten. Het is wel interessant.

Waarom wil je dit eigenlijk?

6. wickedspawn

wickedspawn Guest

Is er niemand die mij hierop een antwoord kan geven ? Er moeten toch meer mensen zijn die hun model aansturen met een laptop?

7. Noah

Noah

Lid geworden:
    8 aug 2005
    Naar mijn weten heeft een toetsenbord geen vertraging op de toetsen zoals bij een piano dus dan is link LINK en rechte RECHTS dus denk niet dat er echt mensen zijn die met een laptop een rc vliegtuig besturen. Of je moet met gradaties gaan werken maar snelle respons zul je niet hebben.. uiteraard wel een gecrashed toestel.

Speel maar eens FMS met een model met rolroeren.. je moet steeds tikjes geven maar secuur vliegen is er niet bij..

Dus de pc moet aangesloten zijn op een zender kristal en signalen uitsturen.. wel mogelijk maar de hamvraag... Waarom!?

8. Maarten Zanders

Maarten Zanders

Lid geworden:
    12 jun 2003
    noah, het kan ook om een autotje/robot gaan... dan is het wel snel genoeg en kan je bvb sequenties programmeren. Een vliegtuig zou ik inderdaad niet willen/durven besturen vanop de PC.

Dat draadje vind ik niet direct terug maar ik ben er bijna zeker van dat hij in de categorie "model elektronica" zat, overigens past dit draadje ook beter ginder thuis, want het gaat hier om een interface van pc naar zender

Moest het je nog niet duidelijk zijn: je moet een PPM signaal gaan genereren wat je op de leraar ingang van je F14 aansluit. Als je dit betrouwbaar wil doen, doe je dat met een microcontroller zoals een PIC. Een klein serieel protocol kan er dan voor zorgen dat je vanuit bvb visual basic commando's kan versturen.
    Een PPM signaal ziet er zo uit:
    Ik heb dergelijk circuit nog nergens gezien (laat staan een commercieel produkt), maar als je wat van PIC's afweet is het een makkie.

Maar kunnen we nu concreet je toepassing weten, dan kunnen we veel gerichter verder helpen. Bvb WELK model ga je zo besturen?

9. Airo

Airo

Lid geworden:
    18 jan 2006
    Ik denk dat het om een onderzeeër te besturen is. Dezelfde gebruiker heeft immers bij de duikboten een gelijkaardig onderwerp staan.

10. Topcat

Topcat Guest

Het beste en gemakkelijkst gaat het met en PIC. Deze kan het signaal makkelijk genereren. Sluit de PIC aan op je PC en je kunt zelfs (verantwoord) met vliegtuigen vliegen. Je moet echter wel kennis hebben van electronica hebben anders kun je het programmeren van een PIC wel vergeten.

Laat het maar weten als je meer info wilt.

Greetz.

11. Marc Hartjes

Marc Hartjes Guest

kijk eens bij www.forth.hccnet.nl

bij avr egel hier staat een project om servo's aan te stuuren

de servo's zitten op verschillende pinnen van de micro.

maar als je deze op een pen zet in plaats van twee ben je al een stuk verder.

ik zal via je serieele poort werken deze aan stuuren uit forth, c, of basic.
    modern gezecht forth, vc++, vb , of een ander programeertaal naar keuze

mvg marc

12. wickedspawn

wickedspawn Guest

Het gaat idd om een onderzeeer, een ROV. Maar er zijn hier geen kant en klare "kastjes" oplossingen voor ?

groet niels

13. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Ik weet niet waarom je hem persé met een laptop wilt aan sturen ...... ik denk niet dat daar betaalbare kant en klare oplossingen voor bestaan ......

Als je met een kabel wilt sturen en de stuursignalen over één aderpaar wilt transporteren is het "makkelijkst" een (eenvoudige) zender met leraar/leerling/simulator aansluiting .... in je onderwaterrobot decodeer je dit signaal weer met een "Dual 4-stage shift register" 4015 CMOS IC'tje van € 0,50 en wat passieve componentjes ... zou je een kant en klare (goedkope) ontvanger voor kunnen nemen waain je op de juiste plek de kabel "prikt" (direct na het ontvangst gedeelte, waar de puls op de decodeer IC komt) .....

14. Maarten Zanders

Maarten Zanders

Lid geworden:
    12 jun 2003
    Niels,
    in het duikboten forum heeft iemand toch al een voorstel gedaan? http://www.endurance-rc.com/pctx.html

dat is het nadeel van cross-posts hè, dan moet je weer meerdere threads in de gaten houden...

15. wickedspawn

wickedspawn Guest

Jah die heb ik gezien! Maar is er iemand die hier ervaring mee heeft ? OF die nog net even iets meer erover kan vertellen dan hier op de website vermeld word!

16. Topcat

Topcat Guest

Wat wil je nu precies weten?

Ik zal proberen antwoord tegeven op je vragen.

17. wickedspawn

wickedspawn Guest

Ik wil mijn onderzeeer gaan aansturen met mijn laptop. Ik heb een F14 zender. Deze wil ik op 1 of andere manier aansluiten op mijn laptop. Om het signaal draadloos door te sturen naar mijn model.

Nou is mijn vraag, zijn er meer mensen die dit gerealiseerd hebben? Ervaringen ? De software / interface die er bij komt kijken etc.

Wie kan mij hierover iets meer vertellen?

18. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Ik weet het niet hoor maar volgens mij is een F14 zender al redelijk draadloos .... het nut van de PC ontgaat me nu finaal in dit geval ..... :?

19. wickedspawn

wickedspawn Guest

Ik krijg van 3 webcams via hub en draadloos usb apparaat signaal van alle beelden binnen op mijn laptop. Ik wil ook de gehele sub gaan aansturen met de laptop. zodat ik mijn huidige zender( f14) alleen maar gebruik voor het versturen van het signaal. Maar geen knop meer hoef aan te raken van de F14. Zodat ik 1 interface heb. Mijn laptop.

20. jord

jord Guest

Deel Deze Pagina