Modelbouw motor 12v op autoaccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jarvin, 30 jan 2012.

1. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Hallo,

Ik begin net met modelbouw en ben een boot aan het maken. Ik heb al een aantal dingen gekocht en de romp is bijna af. Op het doosje van mijn modelbouwmotor staat dat er max een input van 2 am pére in mag. Kan ik er dan een autoaccu aan maken of moet dat met een omvormer?:confused:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Frankcross

Frankcross

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Die motor mag je zo op 12 volt aansluiten. De foto is goed leesbaar, maar het lijkt dat hij onbelast ongeveer 0,4 ampére zal opnemen en maximaal belast mag worden tot hij 2 ampére opneemt. Die 10 ampére is de stroom die hij zal opnemen als hij geblokkeerd is.

3. CEN TR4

CEN TR4

Lid geworden:
    9 mei 2005
    Volgens mij wil die 2A zeggen dat het motortje 2 ampere trekt bij maximaal gebruik =24 Watt. De spanning is belangrijk als je wilt weten waar je het op kan aansluiten. Het motortje werkt op 12 volt dus kan aan een auto accu gehangen worden. Alleen vraag ik me af waarom? Wil je een complete accu in je romp gaan bouwen of is het alleen maar om te testen.

4. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Ik heb een nogal groot uitgevallen boot:D en kan er dus precies 1 in maar de accu met de laagste ampére die ik tot nu toe ben tegengekomen heeft 40 ampére dus dat kan natuurlijk niet. En er moet natuurlijk ook nog een regelaar tussen dus moet ik letten op de ampére of niet of wat moet ik dan wel doen?:confused:

5. CEN TR4

CEN TR4

Lid geworden:
    9 mei 2005
    Die Ampere op de accu wil zeggen dat je met die accu een stroomsterkte van 40A kan leveren. Dat wil dus zeggen dat als bijvoorbeeld jou elektromotor op max toerental 2A gebruikt dat je dan in theorie 40/2=20 motortjes aan zo'n accu kan hangen.

Je hoeft geen autoaccu van 2A te zoeken. (die bestaan trouwens niet eens)

Maar volgens mij staat op een autoaccu geen (bijv) 80A maar 80Ah

Dit wil zeggen dat als je continu 80 ampere trekt dat je accu dit een uur vol houdt. In jou geval dus 80/2= 40uur vol gas varen.

6. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Betekent dat nou dat ik de auto accu gewoon aan mijn regelaar (als ik die heb) kan aansluiten? bedankt voor je rekensommen;)

7. CEN TR4

CEN TR4

Lid geworden:
    9 mei 2005
    Iemand moet mijn leuke verhaaltje nog even controleren en goedkeuren.. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Vanavond zullen meer mensen online zijn en kunnen reageren op jou topic.

Het lijkt me wel een rare oplossing complete auto accu. Ik denk dat mensen die in de boten/modelbouw zitten een betere oplossing voor je weten!

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Op de doos van de motor staan een paar interessante gegevens.

De nominale spanning waarop de motor kan worden aangesloten is 12 Volt.
    Onvertraagd is de gebruiksspanning 6-12 Volt, wordt een vertraging toegepast 12-18 Volt.

De blokkeerstroom is dan 10 Ampère. Als de motor vast staat is de stroom dus 10 Ampère. Een regelaar noet dus ten minste die stroom kunnen verwerken.

De nullaststroom is 0,4 Ampère. Dat is dus de stroomsterkte als de motor onbelast draait.

Het onbelaste toerental is 12000 toeren per minuut

Bij een stroomverbruik van 2 Ampère is het rendement het hoogst.

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jarvin,

Ja, je kunt een motor die maximaal 2A trekt rustig op een autoaccu aansluiten, zelfs wel zonder regelaar (alleen heb je dan alleen vol gas).

Laat eens wat foto's zien, of maak een bouwverslag in de botenafdeling, van wat je aan het bouwen bent, want je maakt me zo wel nieuwsgierig...

Groeten, Jan.

10. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    een autoaccu weegt al snel een kilo of 10? 15? 20 misschien?
    formaal 30x20x20 cm ongeveer.
    80Ah accu en een 2A motor is 40 uurtjes varen zonder bij te laden!
    Maar ik denk dat je dan een heeele grote boot moet maken om dat gewicht mee te zeulen en met een motor van 24W zal hij niet vooruit gaan.

11. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Ik kan wel wat foto's maken maar mijn boot stelt niet veel voor eigenlijk :( het is mijn eerste boot dus vind ik het best wel moeilijk. Het word een duwboot dus met een autoaccu kan die zeker wel duwen :) maar ik moet er bij de eerst volgende boot eens even goed over nadenken hoe ik het ga aanpakken. Als het me lukt zal ik er vanavond een paar foto's op zetten en de tekeningen heb ik zelf bedacht alleen ik weet niet zo goed hoe ik die moet fotografer met licht enzo.

12. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Ik zat naar de goedkoopste van de halfords site te kijken. Ik had de bijlage erbij zitten maar dat mag niet staat hier helemaal onderin. Ik weet niet of daar op gelet word. Maar ik heb geen idee of de boot het trekt is hier iets in te berekennen ofzo?

13. RCjeffrey

RCjeffrey

Lid geworden:
    7 jun 2011
  14. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Ok, hardstikke bedankt! maar ik ben alleen heel erg benieuwd naar hoogte. Als dat niet meer zal zijn dan 15cm dan is het helemaal mooi bedankt voor jullie snelle steun:D

15. CEN TR4

CEN TR4

Lid geworden:
    9 mei 2005
    Als je even op de link klikt die RCjeffrey gegeven heeft kun je de volgende afmetingen vinden:

Afm.: (b x h x d) 151 x 95 x 65 mm

De hoogte bedraagt dus 9,5cm

16. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Oh haha sorry ik bedoelde de lengte.

17. CEN TR4

CEN TR4

Lid geworden:
    9 mei 2005
    De lengte is 15,1cm en de breedte 6,5 cm.

18. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    oooooh, bedankt ik snapte het al niet. Ik ben niet zo goed in zo rekenen ik dacht dat d diameter was en dan is doorsnede tog? zoiets

19. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je moet je afvragen of een snellopende Speed 500 wel de meest geschikte motor is voor een grote duwboot. Waarschijlijk gaat de boot varen met een grote, langzaam draaiende schroef. Dan heb je op z'n minst een vertraging nodig om het hoge toerental van de motoras terug te brengen.

20. CEN TR4

CEN TR4

Lid geworden:
    9 mei 2005
    Afm.: (b x h x d) 151 x 95 x 65 mm

Afm betekend afmetingen.
    b x h x d = breedte x hoogte x diepte

diameter is inderdaad de doorsnede

Deel Deze Pagina