Modelbouwersdag / Expo Historische Scheepsmodellen 2025

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door janzwart, 5 jan 2025.

1. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Beste modelbouwers en andere belangstellenden

U ziet het goed. Op 27 sept 2025 organiseren we weer een Modelbouwersdag/Expo van Historische Scheepsmodellen. En net als de twee voorgaande bijeenkomsten In het prachtige historische gebouw van het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.
    Om praktische redenen is nu dit topic gestart. Meer informatie gaat u binnenkort hier zien.
    Hou dit topic dus in de gaten.
    Jan Zwart

leo55, Baker en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat is al inderdaad vroeg.

3. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Staat op de kalender.
    Bij "leven en welzijn" is de kans dus groot dat ik eens langskom.

janzwart vindt dit leuk.
  4. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Baker,
    Zit er dan ook een kans in dat we iets moois van je te zien krijgen ?

Herby63 vindt dit leuk.
  5. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Als ik kom, breng ik uiteraard wat mee.

janzwart vindt dit leuk.
  6. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    En hier is dan de officiële aankondiging van de modelbouwersdag / expo op 27 sept as. in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.
    Met de hierbij getoonde QR-codes kunt u zich inschrijven hiervoor en met de andere krijgt u direct toegang tot het Modelbouwersforum en deze aankondiging.
    Deze bijeenkomst is bedoeld voor alle modelbouwers van historische schepen. En historisch moet u dan lezen als vóór 1940-1945. Het komt niet op een jaar.
    De zeilschepen uit de 16e , 17e en 18e eeuw vormen wel de hoofdmoot maar ook op stoom of anderszins aangedreven schepen zijn welkom. Wel moet u er rekening mee houden dat in het museum een absoluut rook/vuur verbod geldt, dus een werkende stoommachine is niet toegestaan.
    Radiografisch bestuurde modellen zijn ook welkom maar er is geen mogelijkheid om de schepen te water te laten en daar te demonstreren.

Deze bijeenkomst heeft verschillende doelstellingen.
    1. Modelbouwers met elkaar kennis laten maken en elkaars werk tonen
    2. Het overdragen van kennis en kunde (tips & trucs) aan elkaar.
    3. Onze producten tonen aan de bezoekers van het Scheepvaartmuseum waardoor het ook voor het Scheepvaartmuseum interessant is vanwege de extra aangetrokken bezoekers.

Deze doelstellingen kunnen het beste worden bereikt als zoveel mogelijk modelbouwers ook hun model meenemen waar ze nu aan werken. Want dit is het model waar ze mogelijk het meeste problemen mee hebben en waar anderen misschien een antwoord op hebben. Bovendien geeft zo’n model in aanbouw voor onwetende bezoekers het meeste inzicht hoe zo’n model wordt gebouwd en wat er allemaal bij komt kijken.

Vaak hoor je van modelbouwers die net begonnen zijn aan hun eerste model: “Dat is niets voor mij. Wie wil dit nou zien?” Juist deze mensen wil ik aanmoedigen om zich in te schrijven.
    Het ontmoeten van andere modelbouwers en het aanhoren van hun verhalen maakt duidelijk dat iedereen ooit met weinig is begonnen, en dat er dus veel moois zit aan te komen. Hierdoor wordt je extra gemotiveerd om hiermee door te gaan en een nog hogere mate van perfectie proberen te bereiken.

U kunt zich nu al inschrijven voor deelname middels de hier getoonde QR-code.
    Als die niet werkt, of het voor u onhandig is, kunt u zich ook met deze https://forms.gle/9bXWZYr4YTjcVhKF6 inschrijven.

U heeft hier nog ruimschoots de tijd voor, pas begin sept sluit de inschrijving.
    Maar het is wel handig als u nu alvast deze datum in uw kalender blokkeert zodat u zeker weet dat er dan niets anders tussen komt.
    Hou dit item op het forum in de gaten want regelmatig zal hier meer informatie worden getoond.

Tot ziens op 27 sept.
    Jan Zwart, Ron van Leeuwen

Laatst bewerkt: 4 mrt 2025
  7. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat word weer gezellig, ik ben natuurlijk ook er weer bij.

janzwart vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik heb me zojuist alvast aangemeld.

janzwart vindt dit leuk.
  9. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Wat praktische praktische vragen (die waarschijnlijk bij de voorgaande edities beantwoord zijn)

Zijn daar milieuzones om door of in rijden?
    Parkeren?

10. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Er zijn milieuzones in Amsterdam met name voor oude dieselauto's. U vind meer in: https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/milieuzones-uitstootvrije-zones/
    Er zijn slechts enkele parkeerplaatsen (voor minder validen) op korte afstand. Een goedkope (€15,- / dag) parkeergarage is op 1 km afstand waarvoor door NVM iets wordt vergoed.
    Details zullen later bekend worden gemaakt.

Herby63 en Baker vinden dit leuk.
  11. Marcus Botanicus

Marcus Botanicus

Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Vanwege de financiën kan ik dit jaar niet naar Nederland komen. Ga in Maart voor 2 weken naar Kaapstad, Zuid Afrika.Marcus

janzwart vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    :) Je bedoeld dat de vakanties voor dit jaar al gepland zijn. Maar volgens mij zal er volgend jaar ook een expo zijn. Of niet @janzwart

janzwart vindt dit leuk.
  13. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Nou voor volgend jaar is er nog niets gepland. Maar als het dit jaar weer een succes wordt is het niet onmogelijk.

Herby63, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Zou mooi zijn als het dan weer eens iets zuidelijker is, zoals bv het MAS in Antwerpen, of kleinschalige locatie zoals Duizel.

janzwart, Baker en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Inderdaad, wat meer zuidelijk zou fijn zijn.
    Voor mij is het nu ongeveer 200km enkel.

Antwerpen (MAS )is tegenwoordig niet meer zo auto vriendelijk.
    Als niet inwoner moet je in een parkeergarage parkeren.
    En als buitenlander de auto ook eerst aanmelden vooraleer je de lage emissie zone van Antwerpen binnen rijd.

janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    JanZMC en Baker,
    Ja ik begrijp jullie bezwaar. Maar hetzelfde geldt voor de deelnemers die nu noordelijker wonen. Voor hen is het zuiden dan ver reizen.
    En de grootschaligheid. Wat meer de ruimte hebben (zoals in het Scheepvaartmuseum) heeft toch wel voordelen. Je staat niet meer zo op elkaar wat voor je model wat veiliger is met veel langslopende mensen. En drukte valt wel mee als je de ruimte hebt. In het scheepvaartmuseum hebben de deelnemers ook zeker voldoende tijd en ruimte om met elkaar contact te hebben. En ik vermoed dat dat hetzelfde zal zijn als we in het MAS (ook niet kleinschalig) zouden zijn.
    Een ander aspect wat meespeelt als we in Duizel zouden zijn is werk. In Duizel, of soortgelijke locatie, moeten we alles zelf doen. (tafels en kleden huren, opstellen en afbreken)
    In scheepvaartmuseum werken hun medewerkers ook mee. En dan de kosten. De eerste bijeenkomst in Duizel was voor eigen (=deelnemers) rekening. Nu is alles onder de vlag (en kosten) van de NVM. En dan geldt wie betaalt bepaalt. En voor het NVM en het scheepvaartmuseum spelen spelen ook andere belangen mee, dus die willen ook inspraak.
    Kortom: "Duizel" heeft voor- en nadelen net als scheepvaartmuseum of MAS.
    Dus keuzes maken en dat is nu Scheepvaartmuseum. Later ????

Herby63 en Baker vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Wil het Rijksmuseum niet een keer meewerken? Die hebben een mooiere collectie dan... het Scheepvaartmuseum ook wel, maar achter slot en grendel.

18. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Bij deze ingeschreven, eigenlijk de eerste keer dat ik aan zoiets mee doe...
    Mary Rose en het Grote jachtje komen mee

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Prachtig.
    Ik kijk er naar uit.

Baker vindt dit leuk.
  20. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Beste modelbouwer,
    Ron van Leeuwen heeft vandaag aan alle ex-deelnemers van de “Expo-Modelschepen” een herinnering gestuurd voor de komende Expo op 27 sept.
    Een aantal van hen zijn niet of nauwelijks actief op ons forum en zullen wat daar verschijnt vaak missen. Vandaar dat bericht per e-mail.
    Op ons forum zijn de afgelopen tijd best wel een aantal nieuwe bouwers bijgekomen en dit bericht van Ron is daarom ook op hen van toepassing. Daarom leek het mij nuttig om zijn bericht hier ook nog eens te plaatsen, waarbij het dus vooral gericht is op de nieuwe deelnemers op dit forum.
    Hierna volgt de e-mail van Ron:

Beste exposant,
    Het is weer tijd om je te informeren over de 11e editie van de Expo Historische Scheepsmodelbouw. Door het succes zijn wij voor de derde keer op rij uitgenodigd door het Scheepvaartmuseum te Amsterdam en wel op zaterdag 27 september.
    Jij hebt in het verleden een of meerdere keren deelgenomen als exposant aan dit fantastische evenement en, mocht je je inmiddels nog niet hebben ingeschreven, we nodigen jou dan ook van harte uit om hieraan weer deel te nemen.
    De 'spelregels' zijn identiek aan de twee vorige afleveringen. Dat betekent dat de modellen afgeleid moeten zijn van schepen van voor 1945 en gemaakt met bouwmaterialen zoals bij voorkeur hout, papier/karton of metaal. Kunststof mag maar geen kant-en-klare kits. Uiteraard zijn ook stoom aangedreven modellen welkom en mogen worden gedemonstreerd, maar alleen op perslucht omdat open vuur in de hal verboden is. Gelegenheid om buiten op de steiger wordt afgeraden vanwege de beperkte mogelijkheden en risico's.
    Deze expo heeft verschillende doelstellingen:
    Onze producten tonen aan de bezoekers van het Scheepvaartmuseum waardoor het ook voor het Scheepvaartmuseum interessant is vanwege de extra aangetrokken bezoekers.
    Modelbouwers met elkaar kennis laten maken en elkaars werk tonen.
    Het overdragen van kennis en kunde (tips & trucs) aan elkaar.
    Deze doelstellingen kunnen het beste worden bereikt als zoveel mogelijk modelbouwers ook hun model meenemen waar ze nu aan werken. Want dit is het model waar ze mogelijk het meeste problemen mee hebben en waar anderen misschien een antwoord op hebben. Bovendien geeft zo’n model in aanbouw voor bezoekers het meeste inzicht hoe zo’n model wordt gebouwd en wat er allemaal bij komt kijken.
    Vaak hoor je van modelbouwers die net begonnen zijn aan hun eerste model: “Dat is niets voor mij. Wie wil dit nu zien?" Juist deze mensen wil ik aanmoedigen om zich in te schrijven. Het ontmoeten van andere modelbouwers en het aanhoren van hun verhalen maakt duidelijk dat iedereen ooit met weinig is begonnen, en dat er dus veel moois zit aan te komen. Hierdoor word je extra gemotiveerd om hiermee door te gaan en een nog hogere mate van perfectie proberen te bereiken. Ook zijn er mogelijkheden tot het geven of bijwonen van lezingen over onze prachtige hobby.
    Ook dit jaar wordt het evenement weer gesponsord door de Nederlandse Vereniging voor Modelbouwers. Leden van de NVM krijgen korting op de aanschaf van de producten bij aanwezige handelaren. Ook krijgen NVM leden gedeeltelijke teruggave van de parkeerkosten indien weer gebruik wordt gemaakt van de IJ-oever parkeergarage.
    Dus zet deze datum vast in je agenda en schrijf je in via deze link, mocht je dat nog niet hebben gedaan:
    https://forms.gle/9bXWZYr4YTjcVhKF6

Met vriendelijke groet,

Ron van Leeuwen / Jan Zwart

M +31 6 14331868

Laatst bewerkt: 3 mrt 2025
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina