Moet duiken zo duur ? een aantal vraagjes :)

Discussie in 'Duikboten' gestart door DarkWhite, 2 okt 2005.

1. DarkWhite

DarkWhite Guest

Beste zinkerds,

Ik zal wat te lezen op de engell website, en schrok me de <censuur> over de prijzen van de statishe duik zuigers, de goedkoopste is 350 euro inc.

Dit kan toch goedkoper en toch mooi/veilig/degelijk, zeker waar ik al las dat er zelfs een groot nadeel aan de engell duik zuigers zit, namelijk de gewichts verplaatsing (geweldig die nieuwe website van jullie).
    Na wat denken heb ik volgens mij een manier bedacht om, goedkoper, een betere duik installatie te maken (tja, of ik droom weer overdag).

Maar aangezien ik zelf geen sub heb, of binnenkort zal hebben, een paar vraagjes.

Hoe groot dient de gemiddelde inhoud van het systeem te wezen ? die van engell zijn 500 tot 1 liter de meeste geloof ik, is dit genoeg/te weinig/teveel ? of worden er meestal 2 sets gebruikt ?

Dan, wat is ongeveer de inwendige diameter van een sub ? en hoeveel lengte kan er max ongeveer gebruikt worden ? uiteraard is het plan alles zo klein mogelijk te maken, maar wat uiterste maten zijn altijd handig.

Uiteraard verschilt dit nogal per model, maar ik neem aan dat je geen engel duik systeem in een mini subje doet.

Uiteraard is het ook intresant om te weten of er nog meer soorten statishe duik systemen bestaan, maar kon er weinig over vinden op google, zo ja, iemand links ?

Tot zover even mijn vragen uurtje, word vast en zeker vervolgt.

MvG,
    Erwin

p.s hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik het "ontwerp" nog even voor me hou, tot er een prototype is (lees: als er ooit..).

2. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
  3. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    @Erwin,
    waar haal jij die dure duiktank vandaan van Engel?
    Ik heb net op de pagina's van Engel gekeken en de duurste die ik zag was
    199 euro en de goedkoopste 162 euro.
    En bij Norbert Brüggen kost die 152 euro 2 verschillende maten.
    De ballasttanksturing kost bij Engel 55,80 euro.
    Bij Norbert Brüggen 44 euro.
    Is wel een groot verschil tussen beide leveranciers he.
    En de ballasttanksturing is bij beide van Norbert Brüggen.
    En als je wat nieuws hebt meteen een prototype maken en op de markt brengen, kun je rijk worden.

Hein

4. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Duiken kan nog goedkoper, een duiktank van een PVC regenbuis, een ruitensproeier tandwielpomp van de autosloop, en een ontluchting van de duiktank in een baxterzak. Ik weet al jaren een duikboot zo feilloos werken.

5. vir niks ni bang ni boot

vir niks ni bang ni boot In Memoriam

Lid geworden:
    14 jan 2005
    hoi erwin
    een pomp zonder uilopende spindel tussen de 300 en 500cc is zeer interessant en zou veel gebruikt kunnen worden in combinatie met een vaste ballasttank, de diameter? er zijn zoveel verschillende schepen in vorm en maten. bedankt voor het mee denken succes.
    groeten fred

6. DarkWhite

DarkWhite Guest

Alvast bedankt voor de info tot dusver.

Hoe zit het eigenlijk met de overdruk die je krijgt van dezuigers van engel ? aangezien er toch een volume toename is en de lucht ergens heen moet.

Kunnen de modellen tegen dit beetje overdruk ? ontsnapt geen lucht ? (opzich zou ut niet moeten, omdat de pompen naar ik begreep altijd in het WTC zitten, toch ? maar lucht kan door kieren waar water niet doorheen gaat. als het ontsnapt krijg je onderdruk als de zuiger weer inschuift en dus water loost.

Graag info :)

Dan over de prijzen, ik zal wel niet goed gekeken hebben maar 150 euro is nog redelijk wat nietwaar.
    Mijn ontwerpen zijn wel iets hm, degelijker dan een pvc pijpje, alhoewel ik er niet aan twijfel dat dit prima kan werken.

Momenteel heb ik twee ontwerpen in me hoofd, waarvan er 1 zeker uitvoerbaar is, alleen alles in de juiste vormen krijgen maar dat moet ook gaan lukken, het tweede ontwerp moet eerst even wat wiskunde op los gelaten worden, maar kan dan waarschijnlijk zo gemaakt worden dat er geen over/onderdruk komt.

Ik vind het altijd een uitdaging om oplossingen op problemen te vinden, zeker als dit van een technishe aard is, en dan zijn duikboten toch wel het neusje van de zalm kwa modelbouw.

Hiernaast ben ik mezelf momenteel, zover het budget toelaat, het programmeren van PIC micro chips aan het aanleren, waar ik uiteindelijk ook modelbouw toepassingen mee wil gaan maken.

Maargoed, eerst dit dus, zal wel aardig wat tijd in gaan zitten maar dat deert niet, daar heb ik genoeg van.

MvG,
    Erwin

7. DarkWhite

DarkWhite Guest

ik zie me prijs verschil al, ik had bij diving systems gekeken niet alleen diving tanks, zoveel extra voor beetje electronica ?, of omdat het twee tanks zijn tegen 1tje van de laagere prijs ?

8. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    @Erwin

licht eens een tip van de sluier, voordat je het wiel opnieuw uitvindt.
    De tank van Engel is niet het enige systeem Erwin.
    Er zijn echt meerdere systemen op de markt en in de boten.
    En als je het zelf niet kunt maken een tank dan geef je graag 150 euro voor een tank.
    Als je het goedkoper kunt maken voor anderen heb je een markt voor je produkt om te verkopen.

@Fred
    een tank waar geen spindel uit komt heeft een tijd geleden in Sonar gestaan.

Hein

9. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
  10. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Erwin,

Een beetje duikboot heeft geen problemen met wat overdruk. Als je de boten van Engel als voorbeeld neemt dan spreek je over een behoorlijke totale inhoud. In verhouding stellen die duiktanks niet zo veel voor. De overdruk is dan ook zeer zeker aanwezig, maar niet indrukwekkend. Voordeel van de overdruk is ook nog dat je het binnendringen van water tegenhoudt...
    Op het moment dat je die overdruk kwijtraakt door lekkage, heb je inderdaad een probleem, want bij het 'blazen' van de ballast loopt er weer net zo hard water in de WTC als je met je zuigerpomp uit je ballasttank perst.
    De regelelektronica van de duiktanks van Engel zijn voorzien van een aantal veiligheden:
    - duiktanks nemen geen ballast meer in als er lekkage plaatsvindt;
    - duiktanks blazen automatisch ballast bij dalen van de luchtdruk in de WTC zonder stuursignaal naar de duiktanks;
    - duiktanks blazen automatisch ballast als de spanning van de accu te laag wordt;
    - duiktanks blazen automatisch (tijd instelbaar) als het signaal met de zender verloren gaat;
    - duiktanks weigeren meer ballast in te nemen als de boot 1,8m diepte heeft bereikt (default);
    De elektronika is geschakeld met een druksensor die de luchtdruk in de WTC meet.
    De TAES versie heeft een setting die via een tweede druksensor, verbonden met het omringende water de ballasttanks zo aanstuurt dat de boot op een bepaalde diepte blijft.

Tussen haakjes: bij gebruik van twee tanks is het asymetrische vul-effect van de tanks natuurlijk niet aanwezig. Bij mijn Lafayette is het wel zichtbaar.
    Voordeel van de zuigertank is wel dat het water hierin niet 'klotst'. Bij veel andere duiktanks is dit vaak wel het geval.
    Het mag dan wat kosten, maar je hebt dan ook iets in huis. Dat het goedkoper kan is een feit, maar verkijk je dan niet op de het verschil in mogelijkheden/veiligheden en de werkelijke totale kosten (tijd, materiaal, gereedschap etc.).
    Altijd benieuwd naar nieuwe ideeën...succes!

Jos

11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

12. RAF,

Ik heb nu al zoveel gehoord over dat systeem van je. Geef eens wat meer specs. Pomp heb ik gevonden (KAVAN). Maar de rest. Ik zie nu iets over ontluchten in een Baxter. Hebbie toevallig ergens een tekeningetje voor ons. En wat kan jouw systeem hebben qua druk en diepte? Zeker de beginner op dit forum kunnen hier veel aan hebben.

PS: Misschien doe ik iets mis trouwens. Ik heb de watermelder (die van dit forum met vertraging) geprobeert maar deze blaast zichzelf op als ik de sensors direct tegen elkaar doe (dus niet doorverbinden met water). 1x contact en daarna zit deze vast en geeft 'm niet meer vrij.

grtz.

Danny

13. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hier geen foto meer

de reden laat voor zich spreken

geen groeten ook nie

15. Ach zo. Ik dacht dat de twee sensorstangen een geleiding teweeg brachten en zo de stroomkring compleet maakten (stroom wordt van staf 1 naar staf 2 geleid via het water). Dit maakt het inderdaad heel anders. Ga ik het toch nog maar een keertje proberen. Misschien dat het dan wel lukt om een simpel duiksysteem (lees goedkoop in verhouding met m'n Engel boot) op te zetten.

grtz.

Danny

PS: voor de topic starter. Goedkoper en simpeler kan wel maar dan moet je heel hard gaan varen (dynamisch duiken).

16. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    @ danny,

de 2 voelers maken de kring ook compleet, alleen geleiden door het water en direct kortsluiten zijn 2 verschillende dingen he, als je ze direct met elkaar verbind dan wordt de stroom die via de voelers loopt veel te hoog ! alleen doorverbinden via water en dan de voorgeschreven afstand tussen de voelers aanhouden !

jeroen

17. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

18. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ach Raf toch: dat kommentaar is toch niet zo erg he.
    Je kan er alleen niet de oorlog mee winnen als ze niet duikt :D :D

19. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    @Raf,

je weet toch dat de beste stuurlui aan wal staan he?

dan krijg je comentaar die nergens op trekt van bepaalde personen die het allemaal beter weten maar zelf geen boot in het water zetten

In de nieuwe Sonar staat ook een stukje daarover.
    Veel mensen weten precies hoe het moet, vooral op de forum's en weten ook wat de ander fout doet maar hebben zelf geen duikboot.
    Precies zoals je schrijft.
    Of ze komen met een topic over iets en je ziet daarna niets meer, het bloed dan gewoon dood.

Hein

20. Kloppertjes

Kloppertjes Guest

Ik moet eerlijk toegeven aan beide maak ik me wel eens schuldig :oops:

Deel Deze Pagina