Montageverslag Sebart WindS pro 2m

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 21 nov 2010.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Met dank aan een aantal sponsors, kan ik het volgende seizoen in de A-klasse aan de start verschijnen met een 'echte 2m kist', te weten de 2m versie van het toestel waar ik al mee vloog, de SebartWindS Pro F3A.

    Het ding is nog niet binnen, ik heb 'm besteld bij Aerobertics, als het goed is is hij in de eerste helft van de komende week binnen, dan ga ik 'm halen en daarmee bewijzen dat er ook een volwaardige 2m kist (inc verpakking) in een Smart forfour past.

    Waarom dan nu al dit topic? ik zie het als voorpret, het hoort erbij.. en mogelijkerwijs dat er al mensen zijn met ervaringen en/of tips mbt de bouw, die zijn uiteraard al van harte welkom.

    Als schema heb ik gekozen voor het 'rode 110 schema', oftewel het schema waar ik al aan gewend was:

    [​IMG]

    De setup die er in komt:

    - Axi 5325/18 (8s F3A motor, 575 gram, 19x12 prop)
    - Jeti Spin 99
    - Futaba 6014 HS ontvanger (bij de nieuwe zender, futaba FX-30)
    - 3 x Futaba BLS 451 (2x ailerons, 1x rudder)
    - 2 x Futaba BLS 153 (elevators)

    Wat betreft stroomvoorziening heb ik het ei nog niet gelegd, maar gezien mijn ervaringen van het afgelopen jaar (1x kist gecrashed door stervende ontvangerlipo, 1x kist gecrashed door stervende Emcotec VR), neig ik heel sterk naar een 4 cellen Eneloop pakket, volgens het KISS principe.

    De reden dat ik nu voor een 2m kist ga is simpel, ik liep tegen de grenzen van de 110 aan. De 110 is een ERG goed kistje, zeker als je prijs/kwaliteit in ogenschouw neemt, maar het is en blijft geen 2m kist. Bij wind moet je harder werken dan 'de rest van het veld', en ik was gedwongen een vrij 'snelle stijl' aan te houden mbt rollen, het echt mooie F3A grazieuze rollen wilde het kistje niet, hij werd dan onrustig mbt rolsnelheid. Ik ben nog steeds groot fan van dit kistje, wat mij betreft wordt het ding onderschat, hij is beter dan het gros der toestellen in de huidige C of B klasse.. het ding heeft mij toch naar de 7e plek weten te krijgen in de A-klasse, waarbij 1 maal een derde plek op de wedstrijd. Op een haar na had ik de finale mogen vliegen, en was ik dus in de top 5 gebleven. Met andere woorden, om aan dit reclamepraatje een eind te maken, als je F3A interesses hebt maar geen $$$ wilt uitgeven, is de WindS 110 echt zo'n beetje de beste keuze die je maken kunt!

    Dat gezegd hebbende, ik verwacht meer van de 2m versie. Ten eerste omdat de 2m versie een moderner ontwerp is, de WindS 110 is stiekum eigenlijk een 'Angel 110', en geen WindS. Daarnaast omdat ie net iets groter en zwaarder is, wat zich hoop ik vertaald in een stabieler en rustiger vlieggedrag.

    Zodra ik deze kist (de 2m versie) binnen heb, zal ik hier verdergaan, in de tussentijd zijn alle tips mbt. dit toestel welkom!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2010
  2. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    goed nieuws Henri! Ik ben heel benieuwd straks naar je ervaring met een 8S setup.

    Volkert
     
  3. @je

    @je

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Eindhoven
    Ook ik ben erg benieuwd naar je ervaring met deze prachtige kist.

    Laat maar komen die plaatjes.

    Als stroomvoorziening zou je ook naar de hyperion life receiver packs kunnen kijken.
    Ik vlieg mijn supra er nu mee en ben zeer tevreden.

    Gr,

    Edwin
     
  4. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Hej Henri,

    Super dat je voor de 2m versie gaat, zou ook zeker mijn keus zijn geweest tov de 110 die ik nu heb als hij niet zo duur was ;)
    Persoonlijk had ik voor het andere kleurenschema gegaan zijn maar dat is persoonlijk natuurlijk.
    Zal het hier zeker volgen als je hem strax binnenhebt.

    Mvg,
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb je het eindelijk voor elkaar:D

    Ben benieuwd!
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Oh, geen zakelijke sponsors, komen ook geen stickers etc op deze kist :)

    Ik heb wel getwijfeld, laatst was er iemand op ons veld met dit schema:

    [​IMG]

    Die ik ook erg mooi vind, in het echt mooier dan op de foto's.. maar ja.. dat andere schema is echt 'mijn schema' :p.. en bij de 2m is de onderkant tenminste niet blauw :)

    mbt. lipo, life of eneloop/nimh/ncd.. life of lipo is lood om oud ijzer, er zal dan in alle gevallen nog een VR (voltage regulator) nodig zijn, en juist dat ding heeft mij mijn laatste kist gekost. Life geeft 6.6 volt, en dat is teveel voor die futaba ontvanger, en mogelijk ook voor die servo's.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2010
  7. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Dat is mooi man!
    Volgens mijn schrijver (Patrick Hoffmaier) op het EK zou het een heel stabiel en neutraal vliegtuig zijn.

    Houd dit in dat het geplande zelfbouw project de kast in gaat?
     
  8. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nee, zeker niet, maar wel dat daar de druk wat vanaf is. Met een eerste kind op komst (eind januari) werd de tijdsdruk groter, zeker omdat natuurlijk ook dingen als een kinderkamer etc klaarmoeten, en als echte modelbouwer/klusser bouw je dan ook dingen zelf, zoals een commode, ledikant, etc.

    Wel is het zo dat de setup die in deze kist gaat, de setup is/was die is aangekocht voor het eigen ontwerp.

    Hoe dan ook, dat project zal dus wel (nog) trager verlopen, maar nog steeds voltooid worden!
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zo.. de buit is binnen! :)

    Ik moet zeggen, de eerste indruk is goed. Wel wat slordigheidjes op de romp mbt. de lak, voor het landingsgestel heeft het wit in de mal kennelijk niet goed gepakt, en dat hebben ze achteraf geretoucheerd op een minder fraaie manier.

    Verder ziet het ding er gewoon erg goed uit!

    Het lijkt erop alsof ze iets veranderd hebben, bv. het landingsgestel zit net iets anders dan in de manual, en de romp is roodkleurig van binnen ipv groen (ander sandwitchmateriaal?).

    Goed.. rapapa, rapapa, de gewichten. Het onderstaande tabelletje bevat ALLE componenten die in/op de kist komen, en het betreft allemaal daadwerkelijk gewogen gewichten. Het enige wat er dus nog bij komt, is lijm.
    Code:
    landingsgestel                       184
    spinner                               64
    prop                                  86
    vleugelbuis                          114
    stabilobuis                            8
    rudder                                69
    wielkappen                            40
    linkervleugel                        339
    rechtervleugel                       351
    l stab                               102
    r stab                                99
    cc80hv                               108
    romp                                 856
    kleindelen                           124
    axi 5325/18                          575
    2x BLS 153                            60
    3x BLS 451                    60     180
    ontv R6014HS                          21
    bekabeling                            40
    ontvstroom                           100
    meenemer                              15
    8s hyperion                         1050
    
    Totaalgewicht: 4585 gram!

    Goed.. natuurlijk komt er nog wel 100 gram bij aan lijm en andere nonsense, maar ik moet 'm dus onder de 4700 gram kunnen houden, vliegklaar.

    In bovenstaande is bv. het plankje voor de rudderservo, het plankje voor de accu, de carbon bevestigingsbuizen hiervoor, en de bevestiging van regelaar en ontvanger al meegenomen.

    Enige geschatte gewicht, is voor de ontvanger stroomvoorziening, simpelweg omdat ik daar nog niet uit ben.

    Slordig het toch wel redelijk grote gewichtsverschil tussen de vleugels.

    De goede opletter ziet ook dat ik een CC80HV ESC heb gerekend ipv de Spin 99. Trek uw conclusies ;)

    Er is ook nog zeker veel winst te behalen, bv. een 19x12 PT model carbon prop weegt 48 gram. Een spinner is er van 25 gram. Dat zou al een besparing opleveren van 77 gram. Verder is 180 gram voor een landingsgestel toch wel erg veel. Je zit wel aan een soortgelijk landingsgestel vast, aangezien de fairings in de romp doorlopen, maar ik ben er van overtuigd dat als je echt wil, je daar ook zeker nog wel 50 gram af zou kunnen krijgen. Ook zal er ongetwijfeld op de kleindelen nog wel te bezuinigen zijn. 40 gram voor wielkappen, dat kan ook in 20. Schroeven vervangen door alu, enz.

    Ter vergelijk.. deze Axi weegt evenveel als de plet. De regelaar is al voor 10s. Een 10s 5000 pack is zo'n 200 gram zwaarder.
    Dus stock zou deze met plet onder de 5kg af te bouwen moeten zijn, met 5000mAh vliegaccu's.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De mijne is ook roze/rood van binnen. Is gewoon een andere kleurtje van hetzelfde materiaal vermoed ik.
    Zo te zien zijn ze wel lichter gaan bouwen, zo was mijn rudder 90 gr. Maar in ieder geval mooi dat hij licht is.
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Foto's komen er uiteraard aan, zodra de accu van het fototoestel geladen is.

    De romp helemaal geinspecteerd en hoewel ik tevreden ben en het straks gewoon een mooie kist is, halen ze zeker niet het afwerkingsniveau van Lorenz (MTL, Leviosa/Abbra/Gaudius). Bij het landingsgestel is hij aan beide kanten geretoucheerd, er zitten een paar blauwe vlekjes in het wit, ik vermoed wel weg te poetsen, en er zit linksvoor een klein 'geultje' in de romp, zoals je bv. krijgt als je met een nagel even iets te hard over een balsa/folie constructie wrijft.

    Niets onoverkomelijks en het geheel is gewoon een plaatje, maar dat hád netter gekund.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2010
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Het gewicht zit wel goed, volgens mij gaat je kist niet persé beter vliegen als ze 300gr lichter weegt hoor. Ik merkte zelf sneller al het omgekeerde.

    Heb je enig idee waar deze gemaakt is? Die kleine foutjes zie je wel bij de meeste composite kisten...

    @Peter 1900 € voor de van Gernot, lijkt me een goede prijs, maar het kleurenschema is niet echt zo super...
    Hij zal ook wel al heeeel wat vluchten hebben.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zo.. wat eerste foto's..

    Ik heb de verpakking in zijn geheel in belgië gelaten, maar hij was exact verpact zoals op de Sebart website staat:

    [​IMG]

    Goed verpakt,het is een houten krat met een piepschuim voering. Ondanks dat het geheel wel wat ruw behandeld was bij de post, is alles keurig onbeschadigd overgekomen.

    Een overzicht van grofweg alles wat er in de doos zit:

    [​IMG]

    De vleugelzakken en stabilozakken zitten bij de kit.

    De romp:
    [​IMG]

    Romp van binnen, naar achteren:

    [​IMG]

    Romp van binnen, naar voren:

    [​IMG]

    Beschadiging bij landingsgestel, rechterkant:

    [​IMG]

    Andere kant, moeilijk te zien, maar als je goed kijkt, zie je dat er een kleurverschil zit tussen wat in de mal gespoten is, en wat er later bijgespoten is. Voor de fairing zitten ook wat beschadigingen:

    [​IMG]

    Landingsgestelconstructie:

    [​IMG]

    Dit zit aan de binnenkant van de canopy:

    [​IMG]

    En dat valt dan hier in:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2010
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Nice, wel spijtig van die beschadiging, is inderdaad wel heel slordig opgelost.
     
  17. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Ziet er goed uit. Jammer van die beschadigingen. Op zich zou ik zeggen dat met die prijs het gewoon goed moet zijn, maar na een paar vluchten zal er ook wel een plekje op komen.

    Ik zag inderdaad een cc80HV op het lijstje staan. Sinds afgelopen week vlieg ik daar ook mee. Gewoon een goede regelaar. Het zal dan een ice versie moeten zijn gezien de 80. Ik had hiervoor wel een flightlogger, maar dit werkt toch iets makkelijker. Ik zit alleen nog met de juiste rem te pielen.

    Anyway, het komt helemaal goed zie ik.
     
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ja, ik vind het ook niet echt netjes die beschadiging.. met name de kant waar het overgespoten is, je kunt zien dat ze hebben geschuurd en toen niet het gehele geschuurde gedeelte gespoten hebben, je hebt dus een vlak met een iets afwijkende witte kleur (ws. vanwege de ontbrekende clearcoat?) en dan daaromheen het oorspronkelijke oppervlakte met schuurkrasjes. Ik vermoed wel dat het met een beetje poetsen/polijsten nagenoeg onzichtbaar zal zijn. De andere kant is met een lakstiftje zo opgelost. Zo te zien hebben ze dat zelf ook geprobeerd, maar het al snel opgegeven.

    Het is jammer, maar niet onoverkomelijk, zo op de foto's wordt het uitvergroot, in het echt had ws niemand het ooit gezien als ik het niet gezegd had.

    Ander detail wat ik minder mooi vind, zijn de grote spleten tussen zijkant aileron en vleugel en zijkant elevator en stabilo. Die passing hadden ze wel wat strakker mogen maken.

    Het is wel een beetje focussen op foutjes zo, over het algemeen is het gewoon een erg mooie kist en ik ben er dan ook erg blij mee!

    @Bob: wat mij tegenviel aan de CC80HV is de manier waarop CC het presenteert; op hun site staat bij gewicht '56 gram', maar dat is zonder bekabeling. Met kabels weegt het ding 109 gram, dit nog zonder goudconnectors, dus in totaal is het ding nagenoeg even zwaar als de Spin 99. Wel mooi compact én een datalogging functie, wat mij ook erg aanspreekt. Ik heb wel een eagletree, maar dit is dan een fraaiere oplossing.

    Ik ben vooral benieuwd naar de reminstellingen, of die beter zijn dan die van de spin. Als het ding niet bevalt, kan ik altijd nog teruggrijpen naar de Spin 99.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je hebt toch zeker wel wat korting gekregen vanwege die beschadigingen?:) (ik neem aan dat Bert daar wel iets voor kan regelen)
     
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Neuh, ik ben niet zo'n zeurkous.. Bert had al een scherpe prijs en ik betwijfel of je van die productielijn een kist zult vinden waar niet 'iets' aan mankeert.. we moeten het ook niet groter maken dan het is :)
     

Deel Deze Pagina